ریدینگ آیلتس ، بخش ها + نحوه نمره دهی و منابع

ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس می‌تواند یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های آزمون آیلتس باشد که زبان‌آموز برای کسب نمره در آن باید مهارت‌های مختلفی را در خود تقویت کند. اما چگونه می‌توان به این بخش مسلط شد؟ بخش ریدینگ IELTS خود شامل چند سوال است که هرکدام درجه سختی متفاوتی دارند. افرادی که می‌خواهند ریدینگ را با نمره خوبی پشت سر بگذارند باید واژگان بسیاری را یاد گرفته باشند.

اگر شما نیز دغدغه قبولی در بخش ریدینگ آیلتس را دارید برای کسب اطلاعات کامل و آشنایی با نمونه‌ سوال‌ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. اگر متقاضی شرکت در این آزمون هستید میتوانید از خدمات پکیج آموزش آیلتس نوگولرن استفاده نمائید که بصورت یک پکیج جامع ارائه شده و تمامی بخش های آزمون IELTS را در برمی گیرد و یا به صورت جز به جز دوره ها را خریداری نمائید.

reading آیلتس

ریدینگ آیلتس

این بخش نیاز به درک بالا و مهارت تندخوانی دارد تا آزمون‌دهنده بتواند کل متن را به‌خوبی درک کند و سپس به سوال‌ها پاسخ درست بدهد. پس این کار می‌تواند کمی مشکل باشد. به همین دلیل نیز لازم است زبان‌آموز مهارت‌ خواندن و دایره لغات خود را تا حد زیادی افزایش دهد تا بتواند متن‌های موجود در آزمون را خیلی سریع بخواند و به آنها پاسخ دهد.

درباره آیلتس اطلاعات کافی ندارید؟ پیشنهاد میکنیم مقاله آیلتس چیست را مطالعه نمائید.

ریدینگ آیلتس شامل چه بخش هایی است؟

ریدینگ آیلتس معمولا شامل 3 بخش است که به‌‌مرور پاسخ‌گویی به هر کدام مشکل‌ تر می‌شود. به‌طور کلی 40 سوال در این بخش وجود دارد که باید در تنها یک ساعت به آن ها پاسخ دهید.

برای موفقیت در بخش ریدینگ آیلتس باید بتوانید مهارت‌های زیر را به‌خوبی یاد بگیرید. در غیر این صورت

قبولی یا همان کسب نمره قابل قبول کمی مشکل خواهد شد.

  • یک جمله را بخوانید و مفهوم کلی عبارت را درک کنید.
  • با خواندن عبارت‌های مختلف جزئیات آنها را درک کنید.
  • استنتاج‌ها و معناهای ضمنی را متوجه شوید.
  • اهداف و نگرش نویسنده را بشناسید و درک کنید.

ریدینگ خود 2 نوع دارد که عبارت‌اند از: ریدینگ آیلتس آکادمیک و ریدینگ آیلتس جنرال ، آشنایی با این 2 آزمون به‌دلیل تفاوت‌ها و نحوه نمره‌دهی که دارند می‌تواند به شما در کسب نمره بهتر کمک کند. اگر هنوز تفاوت جنرال و آکادمیک را نمی دانید پیشنهاد میکنیم مقاله تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال را مطالعه نمائید.

ریدینگ آیلتس آکادمیک

ریدینگ آیلتس آکادمیک

ریدینگ آکادمیک دارای 3 بخش است که معمولا هیچ‌گونه زیربخشی ندارند. موضوعاتی که در این بخش مطرح می‌شود بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد اخذ اقامت تحصیلی و ورود به دانشگاه‌های بین‌المللی را دارند.

متن‌های ریدینگ آکادمیک معمولا به‌صورت مستقیم از کتاب‌های راهنما، اطلاعیه‌ها، روزنامه‌ها، کتاب‌ها، تبلیغات، دستورالعمل شرکت‌ها و مجلات گرفته می‌شود.

اگر در یکی از این بخش‌ها متن کاملا تخصصی و حرفه‌ای آورده شود احتمالا واژه‌نامه مرتبط با آن نیز در اختیار آزمون‌دهنده قرار خواهد گرفت. در ریدینگ آکادمیک، 40 سوال برای شما طراحی شده که هر کدام یک نمره مثبت دارند و شما برای پاسخ های اشتباه خود نمره منفی دریافت نمیکنید. به همین دلیل بهتر است هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید و شانس خود را امتحان کنید.

ریدینگ آیلتس جنرال

ریدینگ آیلتس جنرال

ریدینگ آیلتس جنرال نیز داری 3 بخش بوده و اولین تفاوت آن با نوع آکادمیک در قسمت‌های اول و دوم است. در واقع شما در هر کدام از این بخش‌ها با 2 زیربخش دیگر نیز مواجه می‌شوید.

در ریدینگ جنرال نیز 40 سوال برای شما طراحی شده که با پاسخ به هر کدام، یک امتیاز دریافت می‌کنید. در این بخش بین 2150 تا 2750 کلمه برای متن در نظر گرفته می‌شود. موضوعات این بخش شامل متن‌های عمومی برگرفته از کتاب‌ها، مجلات و اسنادی است که انگلیسی‌زبان‌ها به‌طور روزمره با آنها سروکار دارند. در ریدینگ جنرال، خبری از متن‌های آموزشی و علمی نیست.

دوره های نوگولرن : دوره ریدینگ آیلتس

روشهای تقویت ریدینگ آیلتس

برای تقویت این بخش روش‌های بسیاری وجود دارد که شما باید با شناسایی آنها، چند روش که علاقه بیشتری به آنها دارید یا احساس می‌کنید تاثیرگذاری بهتری دارند انتخاب کنید.

  • مطالعه روزانه را در برنامه خود داشته باشد.
  • از متن‌های ساده و موضوعاتی که دوست دارید شروع کنید. این موضوع می‌تواند در خصوص مباحث زیبایی باشد یا ورزشی؛ در هر صورت علاقه و تمایل شما نسبت به آن مهم است.

پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر مطلب مقاله راه های تقویت ریدینگ آیلتس را مطالعه نمائید.

تکنیکهای ریدینگ آیلتس

برای اینکه بتوانیم در ریدینگ آیلتس نمره خوبی کسب کنیم باید تکنیک‌های مختلف مطالعه را یاد گرفته و از آنها استفاده کنیم. در کنار روش‌های تقویت ریدینگ، شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌هایی مانند اسکنینگ و اسکیمینگ مهارت‌های خود را افزایش دهید.

بیشتر بدانید : لیسنینگ آیلتس و راه های تقویت آن

در اسکیمینگ که به‌عنوان بهترین روش مطالعه متن‌های غیر داستانی شناخته می‌شود شما باید تیتر، پاراگرف‌های اول و پاراگراف آخر را بخوانید و با توجه به آن‌ها ایده اصلی متن را حدس بزنید. 

در اسکنینگ کلمه یا یا عبارت خاصی را برای خود مشخص می‌کنید و در طول متن به‌دنبال آن می‌گردید. این 2 تکنیک درصورتی میسر واقع می‌شوند که با تکرار و تمرین همراه باشند. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک ها مقاله جامع تکنیک های ریدینگ آیلتس که در آن به بیش از 30 تکنیک مهم پرداخته ایم را مطالعه نمائید.

زمان ریدینگ آیلتس

زمان ریدینگ آیلتس

زمان ریدینگ آیلتس 1 ساعت معادل 60 دقیقه است ، برای اینکه بتوانید در 60 دقیقه به تمام سوالات ریدینگ آیلتس پاسخ دهید باید حتما زمان را مدیریت کنید.  این کنترل زمان می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

  • در اولین نگاه سرفصل مطالب را بخوانید.
  • تمام سوالات را نگاه کنید و بخوانید.
  • کلماتی که به‌نظرتان مهم است به‌عنوان کلیدی انتخاب کنید.
  • با در نظر گفتن کلمه کلیدی پاسخ سوال‌ها را مشخص کنید.
  • سعی کنید ابتدا به سوال‌های آسان پاسخ دهید.
نمونه سوالات در بخش ریدینگ آیلتس

نمونه سوالات ریدینگ آیلتس بهمراه جواب

ریدینگ دارای سوالات مختلفی است که برای هرکدام نیز باید به شیوه خاصی جواب داد. پاسخ برخی از این سوال‌ها به‌صورت چند گزینه‌ای انتخاب می‌شود و برخی دیگر را باید تکمیل کرد. ضمن اینکه در ریدینگ‌های آکادمیک و جنرال سوال‌های مختلفی طراحی می‌شود و علاوه بر تفاوت در متن، نوع سوالات و میزان تکرار آنها در آزمون های آکادمیک و جنرال با هم متفاوت است. در مقاله نمونه سوالات ریدینگ آیلتس با جواب برای هر آزمون آکادمیک و جنرال تعدادی نمونه سوال برای آشنایی بیشتر قرار داده که پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه نمائید.

نمونه جنرال با جواب

در یکی از آزمون‌های گذشته این متن آورده شده بود:

IMPORTANT NOTICE: PRODUCT RETURN

Fancy Foods wishes to inform the public that pieces of metal have been found in some jars of Fancy Foods Chicken Curry (Spicy). The batches of the jars involved have numbers from J6617 to J6624. The batch number is printed on the bottom of each jar.

If you have any jars with these batch numbers, please return them (preferably unopened) to the supermarket where you purchased them. You can also return them to the factory (Fancy Foods Retailers, Blacktown). Fancy Foods will pay $10 for each jar returned unopened and $5 for each jar already opened.

No payment will be made for empty jars, which do not need to be returned. However, the Retailing Manager will be interested to hear from people who have consumed chicken curry from any of the above batch numbers. In particular, it will be helpful if they can give information about the place of purchase of the product.

Jars of Fancy Foods Chicken Curry (Coconut) and Fancy Foods Chicken Curry (Mango) have not been affected and do not need to be returned.

  1. What has been found in some Fancy Foods products?
  2. Where can you find the batch number on the jars?
  3. How much will you receive for an opened jar of contaminated Chicken Curry?

Answers

  1. Pieces of metal
  2. (On) the bottom
  3. 5$

نمونه آکادمیک با جواب

این نمونه سوال بخشی از متنی است که در آزمون اخیر آیلتس آمده است.

The life and work of Marie Curie

Marie Curie is probably the most famous woman scientist who has ever lived. Born Maria Sklodowska in Poland in 1867, she is famous for her work on radioactivity, and was twice a winner of the Nobel Prize. With her husband, Pierre Curie, and Henri Becquerel, she was awarded the 1903 Nobel Prize for Physics, and was then sole winner of the 1911 Nobel Prize for Chemistry. She was the first woman to win a Nobel Prize.

From childhood, Marie was remarkable for her prodigious memory, and at the age of 16 won a gold medal on completion of her secondary education. Because her father lost his savings through bad investment, she then had to take work as a teacher. From her earnings she was able to finance her sister Bronia’s medical studies in Paris, on the understanding that Bronia would, in turn, later help her to get an education.

In 1891 this promise was fulfilled and Marie went to Paris and began to study at the Sorbonne (the University of Paris). She often worked far into the night and lived on little more than bread and butter and tea. She came first in the examination in the physical sciences in 1893, and in 1894 was placed second in the examination in mathematical sciences. It was not until the spring of that year that she was introduced to Pierre Curie.

Questions 1 – 3

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage

In boxes 1-3 on your answer sheet, write

TRUE: if the statement agrees with the information

FALSE: if the statement contradicts the information

NOT GIVEN: if there is no information on this

  1. Marie Curie’s husband was a joint winner of both Marie’s Nobel Prizes.
    1. Marie became interested in science when she was a child.
    1. Marie was able to attend the Sorbonne because of her sister’s financial contribution.

Answers:

  1. False
  2. Not given
  3. True
نحوه نمره دهی ریدینگ آیلتس

نمره دهی ریدینگ آیلتس + نحوه محاسبه

در نمره دهی ریدینگ آیلتس بدین صورت است که 40 سوال برای شما طراحی می‌شود که برای پاسخ به آنها 60 دقیقه زمان دارید. در نهایت با توجه به میزان پاسخ‌های صحیح نمره‌ای بین 0 تا 9 به شما تعلق می‌گیرد. لازم به‌ذکر است این آزمون نمره منفی ندارد. همچنین نحوه محاسبه ریدینگ جنرال و آکادمیک با یک‌دیگر متفاوت است که در ادامه در جدول برای شما بصورت کامل قرار داده ایم.

جدول نمره دهی ریدینگ آیلتس

برای اینکه کاملا متوجه شویم هر تعداد پاسخ درست چه نمره‌ای برای ما به‌همراه دارد بهتر است از جدول کمک بگیریم. در ادامه با نحوه محاسبه 2 ریدینگ آکادمیک و جنرال آشنا می‌شویم.

محاسبه نمره در ریدینگ آکادمیک  

تعداد پاسخ صحیحنمره نهایی
40-399
38-375/8
36-358
34-335/7
32-307
29-275/6
26-236
22-195/5
18-155
14-135/4
12-104
9-85/3
7-63
5-45/2

محاسبه نمره در ریدینگ جنرال

تعداد پاسخ صحیحنمره نهایی
409
395/8
38-378
365/7
35-347
33-325/6
31-306
29-275/5
26-235
22-195/4
18-154
14-125/3
11-93
8-65/2
منابع برای ریدینگ آیلتس

بهترین منابع ریدینگ آیلتس

علاوه‌ بر روش‌های تقویت و تکنیک‌هایی که باید برای موفقیت در این آزمون با آنها آشنا باشید و از آنها استفاده کنید، اطلاع داشتن از بهترین منابع نیز در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. لازم به‌ذکر است منبع انتخابی شما باید با توجه به نوع آزمون ریدینگ باشد. یعنی منبع‌های مختلفی برای ریدینگ آکادمیک و ریدینگ جنرال وجود دارد. پس این نکته را مد نظر داشته باشید. در مقاله بهترین منابع ریدینگ آیلتس به صورت مفصل به شما کتاب هایی که مفید هستند را معرفی کرده ایم که در ادامه به چند عنوان آن اشاره خواهیم کرد.

  • کتاب Reading for IELTS Collins مناسب برای آزمون ریدینگ آکادمیک
  • کتاب the official Cambridge Guide to IELTS مناسب برای آزمون‌های جنرال و آکادمیک
  • کتاب Get ready for IELTS reading

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن زبان نوگولرن و نصب آن بهترین منابع آیلتس را دریافت کنید.

جمع‌بندی مقاله ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس بخش دوم از آزمون بین‌المللی آیلتس است که همه زبان‌آموزان مشتاق به تحصیل یا کار در کشورهای دیگر باید در آن نمره قابل قبولی کسب کنند. این آزمون برای بسیاری از افراد می‌تواند سخت‌ و چالش‌برانگیز باشد.

لازم به‌ذکر است ریدینگ در 2 نوع آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود که بخش آکادمیک کمی مشکل‌تر بوده و مناسب افرادی است که برای تحصیل می‌خواهند مدرک آیلتس بگیرند.

برای اینکه در این بخش نمره خوبی کسب کنید علاوه‌بر مهارت درک جملات و تندخوانی، باید دایره واژگان خود را افزایش دهید و از معانی مختلف کلمات نیز آگاه باشید. این موارد زمینه‌ساز موفقیت شما خواهند بود. 

در آزمون‌های آکادمیک و جنرال نمره‌ها به یک صورت محاسبه نمی‌شوند اما به‌طور کلی هر پاسخ درست یک امتیاز مثبت به‌همراه دارد و پاسخ های نادرست امتیاز منفی نخواهد داشت.

این آزمون 3 یا نهایتا 4 بخش داشته که در نوع جنرال معمولا زیربخش‌هایی نیز وجود دارد. زمان پاسخ‌گویی به 40 سوال طرح شده نیز 60 دقیقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهارت‌های زبانی خود را در 30 روز رایگان ارتقا دهید!