از اسپیکینگ آیلتس چه می دانید؟ سیر تا پیاز مکالمه آیلتس

اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آیلتس همواره برای متقاضیان این آزمون چالش برانگیز بوده است. به خصوص اگر متقاضی از کودکی با زبان انگلیسی در ارتباط نبوده و با صرف ساعات مطالعه فشرده اما در بازه زمانی کوتاه سعی کرده تا سطح زبان خود را بالا ببرد. به عبارتی دیگر میتوان گفت که کسب مهارت در اسپیکینگ نسبت به یادگیری 3 مهارت دیگر نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری دارد. اما در آزمون بخش مکالمه آیلتس تنها سطح زبان سنجیده نمیشود !!!!

اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آیلتس به منظور شناخت دقیق مهارت های مکالمه شخص متقاضی طراحی شده و باید بگوییم به نسبت دیگر آزمون های بین المللی همچون تافل، پی تی ای و سلپیپ از استانداردها و موضوعات و سوالات به روز تری بهره میبرد. به همین دلیل در سال های اخیر میزان اعتبار این آزمون در سطح جهانی نیز افزایش یافته است.

همین گستردگی و اعتبار آزمون باعث شده تا کتاب ها و سایت های زیادی به بررسی تکنیک ها و رویکردهای مختلف برای موفقیت در آزمون آیلتس بپردازند.

بیشتر بدانید : آیلتس چیست

از سوی دیگر مکالمه آیلتس تنها 10 تا 15 دقیقه به طول می انجامد و ظرف این مدت کوتاه ممتحن (Examiner) باید سطح زبان شرکت کننده را ارزیابی کند و نمره ای از 0 تا 9 برای او درنظر گیرد. به همین دلیل به طور مثال میان نمره 7 و 7.5 تفاوت چندانی وجود ندارد و عوامل دیگری همچون میزان اعتماد به نفس شما یا حتی میزان سختگیری ممتحن در نمره دهی میتواند در چنین تصمیم گیری ها موثر باشد.

بخش های اسپیکینگ آیلتس

بخش های اسپیکینگ آیلتس

اسپیکینگ آیلتس شامل 4 بخش اصلی است که به طور مجموع بین 10 تا 15 دقیقه به طول می انجامد و نمره نهایی مکالمه آیلتس برایند عملکرد شما در این 4 بخش خواهد بود و تمام بخش ها از اهمیت تقریبا یکسانی برخوردارند. اما با توجه به سادگی سوالات بخش صفر (part 0) بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این بخش از آزمون در نمره نهایی شما تاثیر چندانی ندارد.

بخش های مکالمه آیلتس عبارت اند از:

  • بخش صفر
  • بخش یک
  • بخش دو
  • بخش سه

پیشنهاد میکنیم پیش از شرکت در آزمون حتما از منابع آیلتس که معتبر و البته مفید و موثر هستند استفاده نمائید.

بخش صفر اسپیکینگ آیلتس

این قسمت از آزمون به بخش مقدمه و یا Introduction  نیز شهرت دارد. در این قسمت ممتحن از شما میخواهد تا خود را معرفی کنید، ممکن است سن شما و محل تولد شما نیز مورد پرسش قرار گیرد. پس از این سوالات، شخص بر اساس شناختی که از شما پیدا کرده سوالاتی مربوط به یکی از موضوعات شغل، تحصیلات و یا محل زندگی را از شما خواهد پرسید. پاسخ های شما به این سوالات بهتر است بین دو تا چهار جمله باشد و نیازی نیست تمام جزییات را بیان کنید.

بخش یک اسپیکینگ آیلتس

در این بخش از آزمون ممتحن از شما سوالاتی مربوط به موضوعات روزمره خواهد پرسید. سوالات این بخش میتواند مربوط به مباحثی همچون موسیقی، غذا، تلویزیون و غیره باشد. ضمیر “شما”  (you, your)از پرتکرار ترین ضمایر در سوالات این بخش است و شما با توجه به شرایط زندگی خود به سوالات پاسخ میدهید. به عنوان مثال:

Do you usually celebrate your birthdays?

How did you celebrate your last birthday?

Which birthdays are the most important one in your country?

همانطور که میبینید برای پاسخ به این سوالات نیاز چندانی به ایده پردازی و گسترش موضوعات نخواهید داشت و اولین پاسخی که به ذهن شما میرسد پاسخ مناسبی خواهد بود.

بخش دو اسپیکینگ آیلتس

در این بخش از اسپیکینگ آیلتس شخصی که در حال گرفتن امتحان از شما است یک کارت حاوی متن سوال بخش 2 را به همراه یک تکه کاغذ و یک قلم برای نوت برداری می دهد. البته قبل از تحویل این موارد به شما، ابتدا دستورالعمل امتحان برای بخش 2 را برای شما تشریح میکند و سپس از شما میپرسد که آیا این دستورالعمل را متوجه شده اید یا خیر؟

دوره های نوگولرن : پکیج خودآموز آیلتس ( جامع بهمراه پشتیبانی VIP )

پس از آنکه به این سوال پاسخ مثبت دادید، سوالات در اختیار شما قرار خواهند گرفت. حال یک دقیقه زمان دارید تا سوال را خوب بخوانید و به ایده های خود فکر کنید و از موضوعات اصلی پاسخ خود یادداشت برداری کنید. پس از پایان زمان آمادگی، ممتحن از شما میخواهد تا شروع به صحبت کنید. میزان صحبت شما در بخش 2 مکالمه آیلتس باید بین یک تا دو دقیقه باشد.

نمونه سوال بخش 2 مکالمه آیلتس

Describe a famous celebrity that you like

You should say

Who this person is

How you know him/her

What is he/she like

And explain why you like this person

بخش سه اسپیکینگ آیلتس

در بخش 3 اسپیکینگ آیلتس، سوالاتی مربوط به موضوع کلی بخش دوم از شما پرسیده میشود. اما پاسخ به این سوالات با سوالات بخش 1 کاملا متفاوت است. همانطور که گفته شد، در تمام سوالات بخش 1 شما (you) مخاطب شخص امتحان گیرنده هستید درحالی که برای پاسخ به سوالات بخش 3 باید به سوالات به صورت کلی نگاه کنید. برای درک بهتر این موضوع لطفا به این مثال توجه کنید.

In your opinion, what factors can make a celebrity popular in their community?

از نظر شما چه فاکتورهایی باعث محبوبیت افراد معروف در جامعه خودشان میشود؟

به طور مثال اگر در پاسخ به این سوال بگوییم:

یکی از فاکتورهای مهم برای من همیشه شخصیت فرد معروف بوده، به طور کلی من افرادی را دوست دارم که علاوه بر مهارت بالا و استعداد درخشان، از خصوصیات شخصیتی خوبی هم برخوردار باشد

این پاسخ به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که شما به موضوعی در سطحی شخصی پاسخ داده اید درحالی که در این بخش از شما انتظار میرود بدون بیان موضوعات شخصی، به بررسی جنبه های مختلف موضوع بپردازید.

تقویت بخش اسپیکینگ آیلتس

چگونه اسپیکینگ آیلتس را تقویت کنیم؟

بهترین روش برای کسب موفقیت در بخش اسپیکینگ در آیلتس تقویت مهارت اسپیکینگ زبان (زبان عمومی) است. بنابراین تمام روش هایی که برای تقویت مثل

1: تماشا کردن فیلم های زبان انگلیسی

2: گوش دادن به موسیقی

3: پادکست مورد استفاده قرار میگیرد میتوانند برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس موثر باشند. اما اگر به دنبال کسب بهترین نتیجه با صرف زمان و انرژی کمتری هستید بهتر است مقاله مربوط به این موضوع را مطالعه کنید.

بیشتر بدانید : تقویت رایتینگ آیلتس

نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

برخلاف برخی آزمون های استاندارد زبان انگلیسی هم چون آزمون های FCE  و CAE ، در آزمون اصلی آیلتس تنها یک شخص ممتحن درمورد سطح مکالمه زبان انگلیسی شما اعمال نظر خواهد کرد. البته ناگفته نماند که مکالمه شما و ممتحن ضبط میشود و درصورتی که به نمره نهایی آزمون اسپیکینگ خود معترض بودید، فایل صوتی ضبط شده مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. نمره دهی اسپیکینگ آیلتس براساس 4 فاکتور اصلی صورت میگیرید.

نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

4 فاکتور نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

در ادامه هر 4 فاکتور اصلی را برای شما توضیح داده ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

انسجام و روانی کلام  Fluency and coherence  

به زبان ساده، سرعت ذهن شما در ساخت جملات انگلیسی و پیوستگی ایده ها و جملات شما یکی از معیارهای سنجش مهارت گفتاری در آزمون آیلتس است.

منابع واژگان  Lexical resource

میزان توانایی شما در بیان ایده ها با استفاده از لغات مناسب و متنوع نمره شما در بخش منابع واژگان را معین میکند. همچنین اگر در استفاده از کلمات دچار اشتباه شوید، این اشتباهات بسته به میزان تکرارشان در مکالمه میتوانند نمره شما در این بخش را تحت شعاع قرار دهند.

تنوع و درستی ساختارهای گرامری  Grammatical range and accuracy  

همانطور که از نامش پیداست، این بخش از نمره دهی اسپیکینگ آیلتس اختصاص دارد به دانش شما در استفاده از ساختارهای گرامری متنوع و درست. بدیهیست اشتباهات گرامری و ساختاری باعث کسر نمره شما در این بخش از آزمون میشود.

تلفظ  Pronunciation  

برای کسب نمره بالا در مکالمه آیلتس، هدف شما این است که ایده ها و موضوعات را طوری بیان کنید تا شنونده (ممتحن آزمون آیلتس) دچار کمترین سردرگمی و دردسر در فهم کلام شما باشد. هرچه میزان اشتباهات شما در تلفظ کلمات و لحن بیشتر باشد، ممتحن در فهم دقیق کلام شما دچار مشکل خواهد شد، که در نتیجه باعث کسر نمره شما در این بخش میشود.

موضوعات و نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس

با توجه به این موضوع که افراد مختلفی با سطوح زبانی متفاوت در آزمون آیلتس شرکت میکنند و اهداف گوناگونی نیز دارند، سوالات بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر سوالات آسان تر در بخش های صفر و یک، در بخش های دو و سه سوالاتی چالش برانگیز نیز از متقاضی پرسیده شود. به همین دلیل موضوعات این بخش کاملا گسترده اند و در حالی که سوالات دو بخش اول بیشتر مربوط به موضوعات روزمه است.

بخش آخر آزمون میتواند شما را با سوالاتی کاملا انتزاعی و بحث برانگیز شگفت زده کند. هدف از طراحی چنین سوالاتی آن بوده که بتوانند سطح واقعی مکالمه شما را با سوالاتی که از قبل برای پاسخ به آنها آمادگی نداشته اید مورد بررسی قرار دهند. در مقاله موضوعات اسپیکینگ آیلتس به صورت کامل این بخش را بهمراه صدها نمونه سوال توضیح داده ایم.

موضوعات و نمونه سوالات در بخش های صفر و یک

Part 0 & 1 common topics

workstudyhometownhome
artbicycleschildhoodfamily and friends
flowersmusicreadingshopping
sportTVhobbiesinternet

Part 0 & 1 sample questions

Where do you work/study?

What do you like about your hometown?

How often do you go shopping?

What TV programs are common in your country?

موضوعات و نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس در بخش های دو و سه

Part 2 & 3 common topics

computersenvironmenttime managementanimals
citiescookingrelationshipscelebrities
weatheradvertisementpublic placestravelling

Part 2 & 3 sample questions

Part 2: Describe a short trip that you often take but dislike.

You should say:

where are you go

how often you do this

when you do this

and explain why you dislike it.

Part 3: Do people prefer long trips or short trips?

What kind of problems do people have while traveling abroad?

Why is travelling abroad important for young people?

What are the advantages and disadvantages of traveling alone?

جمع بندی مقاله اسپیکینگ آیلتس

مکالمه آیلتس یک مکالمه 10 تا 15 دقیقه ای بین شما و ممتحن آزمون خواهد بود که طی آن سوالاتی در قالب 4 بخش از شما پرسیده خواهد شد. پاسخ شما نیز براساس یک سری معیار مشخص توسط ممتحن بررسی شده و برای هر یک از 4 بخش از معیار ها نمره ای از 9 دریافت خواهید کرد که مجموع آن نمره نهایی بخش اسپیکینگ آیلتس شما خواهد بود. برای موفقیت در آزمون، بهترین روش بعد از تلاش برای تقویت مکالمه عمومی، شناخت دقیق آزمون اسپیکینگ و آمادگی براساس موضوعات و نمونه سوالات آن است.

امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید واقع شده باشد، چنانچه همچنان سوالی در خصوص speaking آیلتس دارید میتوانید در بخش کامنت ها مطرح کنید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یازده =