تفاوت زمان حال ساده و حال استمراری در انگلیسی

5/5 – (1 امتیاز)

تفاوت زمان حال ساده با حال استمراری در انگلیسی

در زبان انگلیسی گاهی ممکن است چندین زمان به طور همزمان در یک موقعیت به صورت صحیح قابل استفاده باشند. شباهت ها و تفاوت هایی بین زمان حال ساده در انگلیسی ( simple present) و حال استمراری (present continuous) وجود دارد که ممکن است باعث سردرگمی شود.

تفاوت زمان حال ساده و استمراری در انگلیسی

تفاوت زمان حال ساده و استمراری در انگلیسی

1- اولین تفاوتی که که دو زمان حال ساده و زمان حال استمراری در انگلیسی دارند و میتوان به آن اشاره کرد : «زمان حال ساده» عمدتاً برای صحبت در مورد کارهای روزمره و روتین استفاده می شود که اغلب همیشه صورت میگیرند اما “زمان حال استمراری” عمدتاً برای صحبت در مورد عمل یا کاری استفاده می شود که در حال حاضر و در لحظه صحبت کردن اتفاق می افتد. این اقدامات و اعمال ممکن است موقتی بوده و برای مدت زمان کوتاهی دوام  آورند.

I wake up at 5:00 every morning.(من هر صبح ساعت 5 بیدار میشوم)

I wash my hands several times.(من بارها دست هایم را میشورم)

در دو مثال بالا برای بیان روتین و تکرار شدن کار و یا عملی زمان استفاده شده ، حال ساده می باشد.

I’m washing my hands.(من در حال شستن دست هایم هستم)

I’m watching a movie.(من در حال تماشای یک فیلم هستم)

در این دو مثال نیز برای بیان رخ دادن کار و یا عملی در همین لحظه از زمان از حال استمراری استفاده شده است.

بیشتر بدانید: جدول زمان ها در انگلیسی

2- دیگر تفاوت حال ساده با حال استمراری آن است که «زمان حال ساده» درباره حقایقی صحبت میکند که همیشه یا عموماً درست هستند مانند یک واقعیت علمی و یا مواردی که قابل تغییر نیستند مانند :

Humans need water to live.(انسان ها برای بقا به آب نیاز دارند)

Lion lives in the jungle.(شیر در جنگل زندگی میکند)

3- برای بیان احساس گله و شکایت از چیزی که گوینده را آزار می دهد از «زمان حال استمراری» استفاده میشود اما از زمان حال ساده نمیتوان به این منظور استفاده کرد  که این مورد نیز تفاوت دیگری از زمان حال ساده و حال استمراری می باشد. اغلب از قید always «همیشه» برای بیان این احساس استفاده می شود.

They’re always arguing.(آن ها همیشه با یکدیگر در حال بحث و جدل هستند)

He is always gossiping about other.(او همیشه در حال غیبت راجع به بقیه است)

4- تفاوت دیگری که زمان حال ساده با زمان حال استمراری دارد در ساختار است که در زمان حال ساده از do و does  استفاده میشود و فعل در حالت سوم شخص s و یا es میگیرد اما در زمان حال استمراری از افعال to be و فعل + ing  استفاده میشود.

I am reading a book.(من در حال خواندن یک کتاب هستم)

I read a book everyday.(من هر روز کتاب میخوانم)

She is playing basketball.(او در حال بسکتبال بازی کردن است)

She plays basketball every week.(او هر هفته بسکتبال بازی میکند)

بیشتر بدانید : زمان حال کامل استمراری در انگلیسی

5- موردی دیگر عبارات زمانی است که در هر زمان مورد استفاده  قرار میگیرد. در زمان حال ساده اغلب از قید های تکرار یا adverbs of frequency (always,usually,…) استفاده میشود و برای زمان حال استمراری از قید هایی که بیانگر همان لحظه از زمانی که گوینده در حال صحبت است استفاده میشود مانند now، right now و…. .

جدول تفاوتهای زمان حال ساده و حال استمراری در انگلیسی

در ادامه در یک جدول در دو حالت فرمول و مثال بهمراه طریقه سوالی و منفی کردن و قیدهایی که در آن استفاده شده است به تفاوت میان دو زمان حال ساده و استمراری پرداخته ایم.

حال سادهحال استمراری
صحبت در مورد کارهای روزمره و روتین She goes to class. They buy clothes every month.صحبت در مورد کارهایی که در حال حاضر و در لحظه اند I’m riding a bike. She is opening the door.
فرمول : Subject + Verb in the base form/third person plural formفرمول : subject + to be + gerund + complement or object  
طریقه سوالی : do/does What does he do? Does he play guitar? Where do they go? Do you like pizza?طریقه سوالی : am/is/are Where is she going? When are you coming? Are they playing volleyball? Is he working?
طریقه منفی سازی : do not/does not She doesn’t love him. We don’t have onion.طریقه منفی سازی : is not/are not He isn’t listening to the radio. I’m not writing my homework.
قید های مورد استفاده : Always/ often/ generally/ sometimes/ never/ every day/ every week/ once a day/ three times a month/ in the afternoon/….قید های مورد استفاده : Now/ right now /at the moment/ still/….

سخن پایانی

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم تفاوت زمان حال ساده و حال استمراری در انگلیسی را به زبان ساده و مثال های مناسب به شما آموزش داده باشیم، چنانچه هنوز سوالی در این رابطه دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید تا به شما در اولین فرصت پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =