انواع جمله در انگلیسی

5/5 – (1 امتیاز)

انواع جمله در انگلیسی

انواع جمله در انگلیسی از لحاظ ساختار و کاربرد در دسته بندی های جداگانه ای قرار می گیرند. یادگیری آنها به زیباتر صحبت کردن و درک بهتر مطالب انگلیسی کمک خواهد کرد. در این مطلب آموزشی، ابتدا به بررسی ساختار جمله در زبان انگلیسی خواهیم پرداخت؛ سپس انواع جملات را از لحاظ کاربرد توضیح می دهیم. به منظور درک بهتر، در هر بخش مثال هایی را نیز ذکر کرده ایم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

ساختار جمله در زبان انگلیسی (English Sentence Structure)

به طور کلی، ساختار پایه جملات انگلیسی به صورت Subject + Verb + Object است. هر جمله انگلیسی با یک حرف بزرگ آغاز شده و در انتهای آن علامت مناسب (نقطه، علامت سوال یا تعجب) قرار می‌گیرد. یک جمله باید بیان کننده مفهومی کامل باشد که به آن (independent clause) گفته می شود. جملات ساده با فاعل شروع شده و با فعل یا گروه فعلی به پایان می رسند.
وقتی از دسته بندی جملات براساس ساختار (Structure) صحبت می کنیم، منظورمان بندهای تشکیل دهنده یک جمله است. انواع جمله در انگلیسی از لحاظ ساختار، 4 نوع ساده، مرکب، پیچیده و مرکب پیچیده را شامل می شود.

جملات ساده در زبان انگلیسی (Simple sentence)

جمله ساده به جمله ای گفته می شود که از یک بند تشکیل می شود؛ یعنی یک فعل (افعال to be) و یک فاعل دارد. و به 5 شکل مختلف بیان می شود.

1. جمله ساده بدون مفعول (Subject–Verb) مانند: (Mr.Zandi sits.) یا (The boy plays.).

2. جمله ساده با مفعول (Subject–Verb–Object) مانند: (The boy pets the cat.) یا (I love apples.)

3. جمله ساده با صفت (Subject–Verb–Adjective) مانند: (Anna is pretty.) یا (I am happy)

4. جمله ساده با قید (Subject–Verb–Adverb) مانند: (The rabbit jumps high.).

5. جمله ساده با اسم (Subject– Verb – Noun) مانند: (.The man is a Teacher).

با اضافه کردن صفت، قید یا مفعول می توان ساختار جمله در زبان انگلیسی را گسترش داد (Expanding Sentences:)؛ برای مثال در جمله ساده (Tom eats quickly )، کلمه Quickly قید است که به فعل خوردن اضافه شده و ساختار جمله را گسترش می دهد. در جمله (Jack eats carrot quickly )، با اضافه کردن مفعول (carrots) باز هم جمله گسترش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که پایه جمله تغییری نکرده و هنوز هم یک جمله ساده است.

جملات مرکب در زبان انگلیسی (Compound sentence)

تکرار بیش از حد جملات ساده، متن یا صحبت کردن را یکنواخت می کند. برای تنوع بخشیدن به گفتار و نوشتار می توان از جملات مرکب استفاده کرد. جمله مرکب (Compound sentence) یکی دیگر از انواع جمله در انگلیسی است که حداقل دو بند مستقل دارد. برای مثال: (You go; I go / تو برو؛ من هم می روم).

برای درک بهتر جملات مرکب، باید جمله مستقل را بشناسید. جمله مستقل، گروهی از کلمات شامل یک فاعل و یک مسند است که معنای کاملی را بیان می کنند. آنها هم به تنهایی معنادار هستند و هم اینکه در ترکیب با جمله های مستقل دیگر یا جملات وابسته، مفاهیم جالب و جذاب تری را بیان خواهند کرد.

به بیانی دیگر، یک جمله مرکب دو یا چند جمله ساده و مستقل را با حروف ربط، قید ربط، ویرگول یا نقطه ویرگول به هم ربط می دهد؛ برای مثال دو جمله مستقل زیر را در نظر بگیرید:

1. Matthew is late for work. (متیو دیر به سر کار می رود.)

2. The boss wants to talk to him. (رئیس می خواهد با او صحبت کند)

اکنون دو جمله فوق با یک حرف ربط که در جمله پررنگ شده است، به صورت “Matthew is late for work, so the boss wants to talk to him.” با هم ترکیب شده اند. (متیو دیر به سر کار می رود، بنابراین رئیس می خواهد با او صحبت کند). حروف ربط در انگلیسی عبارتند از : For (برای)، And (و)، Nor (نه)، Or (یا)، But (اما)، So (پس)، Yet (با اینحال) و Then (سپس) و غیره می باشد.

چه زمانی ساختار جمله در زبان انگلیسی به صورت مرکب بیان می شود؟

زمانی می توان از جملات مرکب استفاده کرد که ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند. برای تشخیص این قضیه سه سوال زیر را از خود بپرسید و در صورتی که پاسخ هر سه، “بله” است، می توانید یک جمله مرکب تشکیل دهید.

1. آیا هر جمله واره فعل و فاعل جداگانه دارد؟

2. آیا هر جمله واره به تنهایی معنا و مفهوم دارد؟

3. آیا دو جمله واره با یکدیگر ارتباط معنایی دارند؟

توجه داشته باشید که برای تشکیل یک جمله مرکب باید پاسخ هر سه سوال فوق، “بله” باشد، در غیر این‌ صورت نمی توان آن را مرکب دانست یا جمله ای مرکب تشکیل داد. برای مثال در جمله “I like running. My brother is going to study in London.”، اگرچه هر دو جمله ساده دارای فاعل و فعل مختص به خود هستند و هر کدام به تنهایی مفهومی را بیان می کنند، اما نسبت به هم بی معنا بوده و ربطی به یکدیگر ندارند؛ بنابراین مرکب محسوب نمی شوند.

جملات پیچیده در انگلیسی (Complex sentence)

یک جمله پیچیده شامل حداقل یک بند مستقل و حداقل یک بند وابسته است. جملات وابسته می توانند به موضوع زمان (While) یا عناصر علی (who, which) اشاره کنند. اگر جمله ای با بند وابسته آغاز شود، باید ویرگول داشته باشد؛ اما جملاتی که با بند مستقل آغاز می شوند، نیازی به ویرگول ندارند. به مثال زیر توجه کنید.

Although she completed her literature review, she still needed to work on her methods section.

اگرچه او بررسی ادبیات خود را به پایان رساند، اما هنوز نیاز داشت که رو قسمت روش های خود کار کند.

در جمله فوق، بندی که به صورت بولد (پررنگ) نوشته شده، بند مستقل جمله است و جمله با بند وابسته شروع می شود. این دو جمله با ویرگول از هم جدا شده اند. در مثال زیر که جمله پیچیده با بند مستقل شروع شده، نیازی به گذاشتن ویرگول نیست.

They studied APA rules for many hours as they were so interesting.

(آنها ساعت های زیادی قوانین APA را مطالعه کردند زیرا بسیار جالب بودند)

در جملات پیچیده با افزودن حرف عطف، یکی از بندها به جمله واره وابسته تبدیل می شود. در مثال فوق حرف عطف “as” بند دوم به یک جمله وابسته تبدیل شده که دیگر به تنهایی معنایی ندارد؛ اما در ترکیب با بند مستقل معنادار شده و اهمیت بند اول را نیز دوچندان می کند.

جملات مرکب پیچیده در انگلیسی (Compound-complex sentence)

یکی دیگر از انواع جمله در انگلیسی از لحاظ ساختار، جملات مرکب پیچیده هستند. یک جمله مرکب-پیچیده حداقل شامل دو بند مستقل و یک بند وابسته است. به مثال زیر توجه کنید:

She completed her literature review, but she still needs to work on her methods section even though she finished her methods course last semester.

او بازبینی ادبیات خود را به پایان رساند، اما با وجود اینکه ترم گذشته دوره روش(متود) خود را تمام کرده است، هنوز باید روی قسمت روش کار کند.

استفاده از برخی جملات مرکب پیچیده در نوشتن، تنوع بیشتری به جملات می دهد. به استفاده از ویرگول در جملات مرکب بسیار دقت کنید؛ تا خواننده به خوبی معنای مورد نظر را دریابد.

4 نوع جمله در انگلیسی (تقسیم بندی جملات انگلیسی از لحاظ عملکرد)

تا به اینجای مطلب، انواع جملات انگلیسی براساس ساختار را بررسی کردیم. در ادامه با انواع جمله در انگلیسی از لحاظ کارکرد آشنا خواهید شد.

جملات خبری

جملات خبری یا توضیحی، اساسی ترین نوع جمله هستند که اطلاعاتی را انتقال می دهند و با نقطه (.) به پایان می رسند. این جملات می توانند جملات ساده یا پایه ای باشند و به چهار بیان می شوند.

• خبری ساده مانند: The boy ran home / پسر به سمت خانه دوید.

• خبری مرکب مانند: I plan to visit Istanbul, and I’m spending a day at beach / من قصد دارم از استانبول دیدن کنم و یک روز را در ساحل می گذارنم.

• خبری پیچیده مانند: Anna founds a remote job because she enjoys working from home/ آنا یک شغل از راه دور پیدا می‌کند زیرا از کار کردن در خانه لذت می‌برد.

• خبری مرکب-پیچیده مانند: The weather was windy at the beach, so we stayed home until it calms down. / در ساحل هوا باد بود، بنابراین تا آرام شدن هوا در خانه ماندیم.

جملات پرسشی

جملات پرسشی، سوالی را مطرح می کنند و با علامت سوال (؟) به پایان می رسند. این جملات نیز به 4 شکل ساده، مرکب، پیچیده و مرکب پیچیده بیان می شوند. به هر انواع جملات پرسشی در مثال های زیر توجه کنید:

• Whose toy is that? (آن اسباب بازی کیست؟)

• I don’t know her last name, so can you call him? (من اسم خانوادگی او را نمی دانم، پس می توانید با او تماس بگیرید؟)

• Can you call me when it’s time to wake up? (می توانید وقت بیدار شدن با من تماس بگیرد؟)

• Have there been any problems since Jennifer was hired, or has it gone smoothly? (آیا از زمان استخدام جنیفر مشکلی وجود داشته است یا به آرامی پیش رفته است؟)

جملات دستوری

جملات دستوری به جملاتی اشاره دارد که در آن یک دستور یا امر بیان شود. این جملات می توانند به صورت توصیه های دوستانه یا به شکل دستورالعمل ها و دستورات باشند. این جملات را غالبا با نقطه و گاهی با علامت تعجب (!) به پایان می رسانند.

انواع جملات دستوری در زبان انگلیسی نیز به 4 شکل ساده، مرکب، پیچیده و مرکب پیچیده بیان می شوند. این 4 شکل را در قالب مثال های زیر بیان کرده ایم.

• Turn left at the bridge. (بعد از پل به چپ بپیچید.)

• There was an accident, but don’t worry. (تصادفی رخ داده است، اما نگران نباشید.

• Hand the baby his bottle now that he’s done playing. (اکنون که بازی را تمام کرده است، شیشه شیر را به کودک بدهید.)

• Don’t stay out too late or forget to call me, even if you’re having fun. (حتی اگر در حال تفریح کردن هستید، تا دیروقت بیرون نماید و فراموش نکنید با من تماس بگیرید.)

انواع جمله در انگلیسی

جملات تعجبی

جمله ای که بیانگر یک احساس یا احساسات قوی باشد، جمله تعجبی نامیده می شود. این احساس می تواند شادی، تعجب، خشم، هیجان، قدردانی و ناامیدی باشد. ممکن است در جملات تعجبی، کلماتی مانند وای، هورا، اوه، افسوس که بیانگر احساسات هستند نیز آورده شود. جملات تعجبی با علامت تعجب (!) به پایان می رسند. این جملات نیز به اشکال ساده، مرکب، پیچیده و مرکب پیچیده بیان می شوند. موارد زیر نمونه‌ هایی از جملات تعجبی هستند.

• Hurrah! We won the game! (emotion of joy) (هورا! ما بردیم!) (احساس شادی)

• Alas! I failed the exam! (emotion of sorrow) / (افسوس! من در امتحان مردود شدم! ) (احساس اندوه)

• Wow! What a beautiful flower! (emotion of surprise) / (وای! چه گل زیبایی!) (احساس تعجب)

• How nicely they are dancing! (emotion of surprise) / (وای! چه خوب می رقصند!) (احساس تعجب)

• It’s fantastic! (emotion of excitement) / (این فوق العاده است! ) (احساس هیجان)

کلام آخر
در این مطلب آموزشی انواع جمله در انگلیسی را از لحاظ ساختار و کارکرد بررسی کردیم. جملات در انگلیسی از نظر ساختار به 4 شکل ساده، مرکب، پیچیده و مرکب پیچیده تقسیم بندی می شوند؛ همچنین جملات انگلیسی را از نظر کارکرد به انواع خبری، پرسشی، دستوری و تعجبی دسته بندی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =