تکنیک های ریدینگ ایلتس

5/5 – (2 امتیاز)

تکنیک های ریدینگ آیلتس

ریدینگ بخشی از امتحان آیلتس هست که مهارت درک مطلب شما را می سنجد. در آزمون، این بخش بعد از لیسنینگ قرار داده شده و متقاضیان چه در آزمون آکادمیک چه جنرال، 60 دقیقه برای جواب دادن به 40 سوال، زمان دارند. نوع سوالات ریدینگ آیلتس تنوع بالایی دارد و در نتیجه یادگیری تکنیک های مرتبط با هر نوع سوال برای تقویت ریدینگ آیلتس و در نهایت بدست آوردن نمره ی بالا در امتحان بسیار مهم است.

تکنیک های ریدینگ ایلتس

در این مقاله به بررسی کاربردی ترین تکنیک های ریدینگ آیلتس در آزمون آکادمیک و جنرال با ذکر چند مدل سوال و تکنیک پاسخدهی به آن برای گرفتن بهترین نتیجه خواهیم پرداخت. باید به این نکته توجه داشت که استفاده از یک رویکرد مشخص و مناسب برای پاسخگویی به انواع نمونه سوالات ریدینگ آیلتس چه در بخش جنرال و یا آکادمیک اهمیت بالایی دارد.

چرا که در هر دو نوع آزمون شما تنها 60 دقیقه برای پاسخ به سوالات زمان دارید و در صورت آشنا نبودن با بهترین و سریع ترین روش های پاسخدهی نمیتوانید نمره مدنظر خود را کسب کنید. بنابراین بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و از تکنیک ها و انواع سوالات برای خود نوت برداری کنید.

تکنیک های ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

تکنیک های ریدینگ ایلتس آکادمیک 

در این بخش ابتدا نوع سوالات بخش ریدینگ آیلتس البته در آزمون آکادمیک را تشریح می کنیم و سپس تکنیک های پاسخگویی به هر نوع سوال را ارائه می دهیم. دقت کنید که هر متن در آزمون آکادمیک حداقل دو نوع سوال دارد.

شما علاقمندان به شرکت در آزمون آیلتس می توانید از خدمات پکیج آموزش آیلتس از مبتدی تا پیشرفته نوگولرن با خدمات VIP استفاده نمائید و قبولی خود را در آزمون توام با تلاشی که میکنید تضمین کنید.

1-سوالاتTrue/False/Not Given

در این بخش چند جمله داده می شود که داوطلب باید با توجه به متن انتخاب کند کدام جمله غلط (false) کدام درست (true) و کدام در متن داده نشده است (not given). برای بهتر متوجه شدن فرق این سه مورد به مثال زیر دقت کنید:

Iran is one of the major producers of crude oil in the world.

ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت خام در دنیا است.

  1. Most of the countries around the world produce more crude oil than Iran does. (False)

بیشتر کشورهای دنیا بیشتر از ایران نفت خام تولید می کنند. این جمله در تناقض مشخص با جمله ی ابتدایی است پس غلط است.

  • Iran produces great amount of crude oil. (True)

ایران مقدار زیادی نفت خام تولید می کند. این جمله دقیقا معنی جمله ابتدایی را منتقل می کند پس درست است.

  • Some Arab countries produce more crude oil than Iran does. (not given)

چند کشور عربی بیشتر از ایران نفت خام تولید می کنند. با توجه به جمله ی ابتدایی دقیقا نمی توان گفت این جمله غلط است یا درست. ما فقط می دانیم ایران جزو تولید کنندگان اصلی نفت خام است ولی نمی دانیم دقیقا چند کشور و کدام کشور ها بیشتر از ایران نفت خام تولید می کنند. پس جواب صحیح جمله دوم است.

تکنیک های این نوع سوال به صورت زیر است:

  • برای حل سوالات این بخش ابتدا متن سوالات را به دقت بخوانید و کلیدواژه های آن ها را شناسایی کنید (کلمه ای که خاص است و از طریق آن می توان مکان جواب را در متن پیدا کرد. اعداد و اسامی خاص مانند اسم اشخاص و اسم مکان ها کلیدواژه های مناسبی هستند). حالا به سراغ متن بروید. و سعی کنید کلیدواژه هایی که پیدا کرده اید یا مترادف آن ها را پیدا کنید.
  • دقت کنید که جواب سوالات در این بخش به ترتیب آمده اند به این معنی که جواب سوال اول همیشه در متن جلوتر است و بعد از آن جواب سوال دوم و الی آخر را می توان پیدا کرد.
  • همیشه دو سوال پشت سر هم را با هم بخوانید و در متن جستجو کنید. با این کار اگر جواب سوال اول not given بود به محض رسیدن به جواب سوال دوم این موضوع را متوجه می شوید و می توانید در وقت صرفه جویی کنید.

2-سوالاتYes/No/Not Given

این سوالات مشابه نوع سوال true/false/not given  هستند و کلماتی که باید برای جواب انتخاب کنید متفاوت اند.

3- سوالات Matching Heading

این نوع سوال تنها تیپی است که در آن سوال ها (تیترها) قبل از متن می آیند. در این بخش باید تعدادی جمله یا عبارت (تیترها) را مطالعه کنید و سپس مشخص کنید که کدام تیتر مناسب کدام پاراگراف است . نکته مهم این است که هر تیتر فقط برای یک پاراگراف انتخاب می شود و معمولا تعداد تیترها از تعداد پاراگراف ها بیشتر هستند.

در ادامه تکنیک های ریدینگ آیلتس برای این مدل سوال را به شما خواهیم گفت:

  • ابتدا تیترها را به دقت مطالعه کنید و کلیدواژه های آن ها را شناسایی کنید.
  • برای تعیین تیتر یک پاراگراف باید هدف و منظور اصلی پاراگراف شناسایی شود. این مورد معمولا با خواندن یک یا دو جمله ی ابتدایی پاراگراف مشخص می شود پس دقت بیشتری به این بخش از پاراگراف داشته باشید. گاهی هم نتیجه گیری پاراگراف که در انتهای آن می آید منظور اصلی را بیان می کند. پس به صورت کلی ابتدا و انتهای پاراگراف را با دقت بخوانید تا ایده ی اصلی را متوجه شوید.
  • جواب های این بخش به ترتیب نیستند و ممکن است آخرین تیتر سوال مناسب پاراگراف اول باشد.
  • اگر پس از خواندن پاراگراف بین دو تیتر مردد شدید به سراغ سوالات بعد بروید. در بسیاری از موارد با خواندن پاراگراف های بعدی این تردید برطرف می شود.
  • گزینه های این نوع سوال به صورت اعداد لاتین هستند . (i ، ii ، iii ، iv و …)

4- سوالات Matching Paragraph information

در این نوع سوالات جملاتی نوشته شده و از داوطلب خواسته می شود تا مشخص کند کدام پاراگراف حاوی اطلاعاتی در مورد آن جمله است. به نظر اکثر امتحان دهندگان و اساتید آیلتس این نوع سوال سخت ترین تیپ سوال ریدینگ آیلتس است زیرا برای جواب دادن به آن باید کل پاراگراف مطالعه و درک شود. پس در نظر بگیرید که باید مقدار زمان به نسبت بیشتری برای این نوع سوال اختصاص دهید.

تکنیک های پاسخدهی به این سوالات :

  • احتمالا بهترین توصیه برای سوالات این تیپ این است که آن را در انتهای بخش(متن مربوطه) انجام دهید. ابتدا به سراغ نوع سوالات دیگر متن بروید و با استفاده از تکنیک های مربوطه آن ها را حل کنید. حال با توجه به اینکه درک عمومی از متن پیدا کرده اید به سراغ سوالات بخش Matching Paragraph information و به آن ها جواب دهید.
  • عبارات سوال را به دقت بخوانید. کلیدواژه ها را پیدا کنید و در متن دنبال آن ها بگردید.
  • در این نوع سوالات ممکن است دو جمله در یک پاراگراف پیدا شوند و در واقع یک پاراگراف بیش از یک بار جواب باشد.
  • جواب ها به ترتیب نیستند.

4- سوالات Summary/sentence/Table/Flow chart completion

در این نوع سوالات خلاصه ، چند جمله ، یک جدول حاوی خلاصه اطلاعات و یا چارتی از متن داده می شود که بخشی از آن جای خالی است و باید با توجه به اطلاعات متن آن قسمت پر شود. این نوع سوالات معمولا نه تمام متن بلکه یک یا چند پاراگراف را پوشش می دهند و از این لحاظ درجه ی سختی کمتری دارند.

تکنیک ها برای پاسخ داده به سوالات بالا :

  • اطلاعات داده شده را به دقت بخوانید و کلیدواژه ها، مخصوصا آن هایی که در اطراف جای خالی هستند، را در نظر بگیرید.
  • هیچ تغییری نباید در نوع کلمه متن ایجاد کنید. برای مثال اگر کلمه important  را به عنوان جواب از متن انتخاب کردید عینا همان کلمه را باید در جواب بنویسید و مجاز به استفاده از کلمات هم خانواده مثل importance  و یا importantly نیستید. اگر با توجه به ساختار جمله سوال نیاز به انجام این تغییرات دیدید مطمئن باشید که کلمه ی انتخابی شما جواب درست نیست.
  • جواب های این بخش در بیشتر مواقع به ترتیب در متن آمده اند.
  • به دقت تیتر سوال را بخوانید تا بدانید مجاز به نوشتن دقیقا چند کلمه به عنوان جواب هستید.

5- سوالات List Selection

در این نوع سوالات یک جدول حاوی چند اسم ، چند عدد (سال) ، چند کلمه یا عبارت به همراه تعدادی جمله داده می شود. داوطلب باید انتخاب کند که کدام یک از اطلاعات جدول مربوط به کدام جمله است. این سوال معمولا چند پاراگراف متن را پوشش می دهد و نه تمام آن را.

تکنیک ها :

  • در این سوالات اطلاعات جدول مهم ترین کلیدواژه ها هستند آن ها را در متن پیدا کنید و سپس با خواندن متن جملات و شناسایی کلیدواژه های آن ها جواب صحیح را پیدا کنید.
  • اطلاعات داخل جدول به ترتیب در متن می آیند.
  • ممکن است یک عبارت جدول برای دو جمله جواب باشد.

6- سوالات Multiple choice

در این تیپ چند سوال 4 گزینه ای از متن پرسیده می شود. هرچند که با توجه به وجود متن سوال و 4 گزینه، همزمان 5 جمله باید مورد بررسی قرار گیرند، به دلایلی که ذکر می کنیم معمولا سوالات Multiple choice درجه سختی خیلی بالایی ندارند.

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک برای این نوع سوال به صورت زیر است:

  • در متن سوالات Multiple choice معمولا پاراگراف مورد سوال گفته شده پس فقط برای حل سوال باید به سراغ پاراگراف گفته شده رفت. اگر هم شماره پاراگراف گفته نشود معمولا یک کلیدواژه ی واضح در متن سوال وجود دارد که مکان جواب را دقیقا به شما نشان می دهد.
  • با خواندن گزینه ها می توان متوجه شد که معمولا یک یاحتی دو گزینه از لحاظ منطقی نمی توانند درست باشند و از بین جواب های محتمل خط می خورند.
  • جواب ها در متن به ترتیب هستند.

7- سوالات Matching Sentence Ending

در این نوع سوالات یک جمله ی ناقص داده می شود و باید انتهای جمله با توجه به اطلاعات داده شده در یک لیست یا جدول کامل شود.

تکنیک های این مدل سوالات :

  • در این نوع سوالات بهتر است تا ابتدا گزینه های جدول یا لیست به صورت کامل خوانده شوند و سپس جملات سوال به صورت تک به تک خوانده شده و با توجه به کلیدواژه های آن ها در متن جستجو شوند.
  • جمله ی کامل شده باید از لحاظ گرامری درست باشد. همین نکته برای هر جمله چند جواب نادرست را حذف می کند.
  • جملات سوال در متن به ترتیب هستند
  • معمولا گزینه های کامل کردن جمله (لیست) بیشتر از تعداد شوال ها هستند.

8- سوالات Short Answer

در این تیپ، سوالاتی مطرح می شود که باید با یک یا چند کلمه از متن جواب داده شوند.

تکنیک ها :

  • ابتدا به دقت تیتر سوال را بخوانید تا بدانید مجاز به نوشتن چند کلمه برای جواب هستید.
  • با توجه به متن جمله سوال مشخص کنید که چه نوع کلمه ای مد نظر است (اسم، صفت، فعل ، عدد ….) و سپس به دنبال کلمه ای از همان جنس در متن باشید.
  • به خوبی متن سوال را بخوانید و کلیدواژه ها را مشخص کنید.
  • جواب سوالات در متن به ترتیب می آیند.
تکنیک های ریدینگ ایلتس جنرال

تکنیک های ریدینگ ایلتس جنرال

تکنیک های ریدینگ آیلتس جنرال تفاوتی با موارد آکادمیک ندارند  و نوع سوالات هر دو امتحان مشابه هم است پس اگر داوطلب آزمون جنرال هستید از نکات ذکر شده در قسمت قبل استفاده کنید. با این حال تفاوت هایی در ریدینگ جنرال وجود دارد که دانستن آن ها مهم است.

  • در آزمون جنرال چهار متن اول هرکدام فقط یک نوع سوال دارند (هر کدام بین 5 تا 8 سوال) و تنها متن آخر مشابه متن های آکادمیک است و بیش از یک تیپ سوال را شامل می شود.
  • در چهار متن اول متداول ترین سوالات از نوع های زیر هستند:

 True/False/Not Given

 Matching Paragraph information

Summary/sentence/Table/Flow chart completion

نوع سوالات دیگر به ندرت در چهار متن اول دیده می شوند.

  • متن آخر معمولا سوالات سخت تری را شامل می شود و دو یا سه نوع سوال را در خود جای داده است. سوالات متداول در این بخش عبارت اند از:

Matching Sentence Ending        

Matching Paragraph information questions   

Multiple choice

Matching Heading  

List Selection

سخن پایانی مقاله تکنیک های ریدینگ آیلتس

دانستن تکنیک جوابگویی به سوالات در آزمون آیلتس بسیار مهم است به طوری که اگر شما حتی سطح خیلی خوبی در زبان انگلیسی داشته باشید بدون شناختن تیپ سوالات و تمرین روی تکنیک های پاسخ دادن به آن ها دچار مشکل می شوید یا حداقل زمان زیادی را از دست می دهید.

قبل از شناخت تکنیک های ریدینگ آیلتس، به خوبی بر روی مهارت های زبانی خود تمرین کنید. دایره واژگان خود را بالا ببرید و گرامر خود را تقویت کنید تا بتوانید درک خوبی از متن های مختلف داشته باشید و همچنین با خواندن متن های مختلف مهارت های آموخته شده را تمرین کنید. و فراموش نکنید راز موفقیت در بالا بردن هر مهارتی استمرار, پیگیری و تلاش است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + سه =