روشها تقویت مهارت رایتینگ + 8 روش تقویت رایتینگ IELTS

تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی

رایتینگ همواره یکی از مهارت های مهم و در عین حال چالش برانگیز محسوب می شود. بسیاری از افراد حتی در نوشتن یک متن به زبان مادری خود هم دچار مشکل می شوند، این مسئله زمانی تامل برانگیزتر می شود که بدانیم حتی افراد تحصیل کرده هم در مهارت رایتینگ با معضلات جدی مواجه هستند. اما با تمام سختی ها مانند هر مهارت دیگر با انجام تمرینات کافی و صرف زمان مناسب قابل ارتقا و بهبود است. با ما همراه باشید تا به شما روش های تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی و حتی تقویت مهارت رایتینگ آیلتس را توضیح دهیم.

مهارت رایتینگ

کسب مهارت در writing زبان انگلیسی بازه ی وسیعی دارد و از توانایی در نوشتن تک جمله تا نوشتن مقالات علمی چندهزار کلمه ای را شامل می شود. بدیهی است که دو جنبه ی دانش گرامری و دایره لغت مناسب از مهم ترین ابزار تقویت مهارت رایتینگ هستند.

تقویت مهارت رایتینگ

برای تقویت مهارت رایتینگ راه کارهای متعددی توصیه می شود و با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان ده ها راهکار برای پیشرفت پیدا کرد که تقریبا تمامی آن ها مفید و کاربردی هستند. ولی اگر می خواهید با بهره بردن از بهترین و نتیجه بخش ترین روش های ارتقا این مهارت آشنا شوید و با به کار بردن آن ها به صورت تضمینی مهارت نوشتاری خود را به صورت شگفت انگیز ارتقا دهید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

مهارت رایتینگ

در ابتدا به چندین راهکار عالی که برای تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی ( عمومی ) به شما ارائه شده است توجه کنید:

1: همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد گرامر و دایره لغت مانند دو دست مهارت رایتینگ هستند. هر چقدر بر روی این دو بخش به خوبی کار کنید بهتر و سریع تر توان نوشتاری خود را ارتقا خواهید داد. البته در این مورد به یک نکته بسیار مهم باید دقت کنید. تا می توانید به صورت کاربردی گرامر و دایره لغت خود را تقویت کنید. به توصیه هایی در این مورد دقت کنید:

بیشتر بدانید : اسپیکینگ آیلتس ( صفر تا 100 مکالمه آیلتس که باید بدانید )

2: از یادگیری گرامر به صورت مدرسه ای و فرمولی خودداری کنید. به محض یادگیری یک نکته گرامری جدید سعی کنید با بکارگیری درست آن نکته گرامری جمله سازی و متن نویسی کنید. مثلا اگر به تازگی گرامر حال استمراری (present progressive) را یاد گرفته اید سعی به توصیف پیرامون خود کنید و یا چندین عکس را دیده و در مورد آن ها بنویسید. مثلا:

There are two men in this picture. I think they are working on a difficult task. One of them is writing something on the paper. It seems that they are stressed because they are standing

3: با یادگیری هر لغت جمله سازی با آن لغت را تمرین کنید و  با هر دسته لغت جدید که یاد می گیرید داستان نویسی کنید

  • زیاد متن بخوانید. با خواندن متن های متنوع در کتاب، مجله، روزنامه، وب سایت و …. هم دایره لغات و دانش گرامر شما بهتر می شود و هم ذهن شما در مورد موضوعات مختلف اطلاعات بدست می آورد و در نتیجه خلاقیت  و توانایی تولید ایده و محتوای ذهن شما برای نوشتن پیشرفت می کند. حتی خواندن زیاد متن به زبان فارسی هم به شما کمک می کند تا مهارت رایتینگ انگلیسی خود را ارتقا دهید.

  • خاطره نویسی/ داستان نویسی کنید. هر شب سعی کنید از وقایع روزمره خود نوشته ای تهیه کنید. وقایع را با جزئیات بنویسید و احساس خود در مورد هر رخداد را بیان کنید. این کار باعث می شود تا به صورت مستمر با نوشتن در ارتباط باشید و لغات و گرامرها به صورت فعال در ذهن شما شکل بگیرند.

  • بازنویسی کنید . متن هایی که از منابع مختلف می خوانید را با ادبیات خود بازنویسی کنید. برای این کار می توانید از سه روش زیر به صورت ترکیبی استفاده کنید:

4: لغات را با هم خانواده شان جایگزین کنید. برای مثال اگر در متنی که خوانده اید کلمه easy را دیدید در متن بازنویسی شده خود آن لغت را به simple ، not difficult و یا straightforward تغییر دهید. با این کار تعداد لغات فعال ذهن شما بیشتر می شود و همچنین در صورت نوشتن یک متن جداگانه این مهارت را پیدا می کنید تا از تکرار لغات اجتناب کنید و در نتیجه متنی قوی تر و سطح بالاتر داشته باشید.

5: گرامر جمله را عوض کنید. در خیلی از موارد می توان صرفنظر از تغییر معنی جزئی، گرامر جمله را تغییر داد.  برای مثال اگر جمله ای به صورت معلوم (active) است آن را در نسخه ی بازنویسی خود به صورت مجهول (passive) بنویسید. به جملات زیر دقت کنید:

-Some people believe that social networking websites have bad effects on children.

-It is believed that social networking websites have bad effects on children.

6: نقش دستوری کلمات در جمله را عوض کنید. مثلا اگر کلمه ای در جمله متن اصلی به صورت صفت به کار رفته است با تغییر ساختاری جمله آن کلمه را به صورت اسم استفاده کنید. برای مثال به جملات زیر دقت کنید:

-It is important to send your homework on time.

-It is of great importance to send your homework on time.

  • نظرات خود را به اشتراک بگذارید. به صورت فعالانه در وب سایت های خارجی و یا کانال های اجتماعی مانند یوتوب و اینستاگرام به زبان انگلیسی نطر خود را در مورد موضوعات مختلف به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید بعد از دیدن فیلم مورد علاقه خود و یا خواندن یک مقاله یا متن جالب نطرات خود را در مورد آن بنویسید.
  • صبور باشید و پایداری داشته باشید. مهارت writing به عنوان یک مهارت تولیدی (productive skill) نیاز به زمان قابل توجه برای پرورش و پیشرفت دارد. سطح خود را بدانید و توقع غیر منطقی از خود نداشته باشید. بدانید که با انجام تمرین های گفته شده پله به پله پیشرفت خواهید کرد و می توانید به مرحله ای برسید که حتی از زبان مادری خود هم انگلیسی را راحت تر و حرفه ای تر  بنویسید.
تقویت رایتینگ آیلتس

تقویت رایتینگ آیلتس

برای تقویت رایتینگ آیلتس خیلی از موارد مشابه موارد تقویت مهارت writing عمومی هستند. برای تمرین رایتینگ آیلتس ابتدا باید به خوبی کیفیت نوشتار عمومی خود را تقویت کنید. سعی کنید با توجه به سطح زبان و دایره واژگان خود چند ماه اول را صرفا برای تقویت بخش عمومی صرف کنید.

بیشتر بدانید : آیلتس چیست؟

از توصیه هایی که می شود به خوبی پیروی کنید تا نوشتار عمومی شما تا حد خوبی پیشرفت کند. با یک معلم زبان در ارتباط باشید و متن های خود را به صورت مستمر با معلم خود چک کنید. یک معلم زبان با تجربه و آشنا به آزمون آیلتس به خوبی می تواند به شما بگوید که چه زمان آماده تمرین نوشتن آیلتس به صورت تخصصی هستید. همچنین می توانید پیشنهاد میکنیم پیش از شرکت در آزمون اصلی در آزمون ماک آیلتس شرکت کنید و خود را محک بزنید.

برای تمرین رایتینگ آیلتس به موارد و توصیه های زیر دقت کنید:

1: رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش 1 امتحان متفاوت هستند ولی در بخش 2 عینا شبیه هم هستند. قبل از شروع به تقویت رایتینگ آیلتس به خوبی درباره ی  موارد آزمون رایتینگ در هر نوع امتحان اطلاعات کسب کنید و بدانید در هر بخش چه الزاماتی برای پاسخگویی به سوالات وجود دارد. بخش 1 رایتینگ آکادمیک در مورد خلاصه نویسی اطلاعات یک گراف، تغییرات یک نقشه و یا مراحل یک فرایند است. بخش 1 رایتینگ جنرال شامل نوشتن یک نامه است که ممکن است رسمی، غیر رسمی یا نیمه رسمی باشد.

2: برای تمرین رایتینگ آیلتس دایره لغات و گرامر مناسب برای پاسخ دادن به سوالات هر بخش را به صورت اختصاصی تر تمرین کنید. برای مثال در رایتینگ بخش 1 آکادمیک که مربوط به خلاصه نویسی و مقایسه نقشه و یا گراف است گرامر و لغات مربوط به قیاس، تشابه و تضاد را به خوبی تمرین کنید. برای رایتینگ بخش 1 آزمون جنرال که مربوط به نامه نویسی است به خوبی نوع ادبیات رسمی و غیر رسمی را برای استفاده در نامه بشناسید و تمرین کنید.

بیشتر بدانید : راه های تقویت لیسنینگ آیلتس

3: در بخش 2 رایتینگ از شما خواسته می شود تا یک مقاله ی حداقل 250 کلمه ای نوشته و موضع خود را در مورد یک موضوع توضیح دهید. تقویت مهارت رایتینگ در این بخش وابسته به توانایی توجیه کردن و دلیل آوردن شما است که یک مهارت فرازبانی است. سعی کنید تا به صورت منظم وقتی را اختصاص دهدید تا در مورد مزایا و معایب موضوعات مختلف، علت و راه حل مشکلاتی که در پیرامون خود می بینید و به صورت کلی موافقت و عدم موافقت خود با مسائل متنوع فکر کنید و ایده های خود را یادداشت کنید. چه بهتر که این کار را به زبان انگلیسی انجام دهید.

4: نمونه های مختلف جواب رایتینگ در آیلتس که نمره ی بالا (7 به بالا) کسب کرده اند را مطالعه کنید. این کار هم به ذهن شما کمک می کند تا خلاق تر عمل کند و با ایده های مختلف آشنا شود و هم نحوه ی کاربرد گرامرهای سطح بالا و همچنین دایره لغات مناسب در مودر هر موضوع را به شما می آموزد.

5: اکیدا از کپی کردن خودداری کنید. متن بخوانید، نمونه رایتینگ ببینید و سعی کنید از ساختارهای خوبی که میبینید یادداشت برداری کنید و در جای مناسب از آن ها استفاده کنید ولی به هیچ عنوان به دنبال عبارات و ساختار های کلیشه ای که در اینترنت به فراوانی دیده می شوند نباشید. تصحیح کننده گان بخش رایتینگ در آیلتس به راحتی ساختارهای کپی شده را تشخیص می دهند و به عنوان نمره منفی برای شما لحاظ می کنند.

خدمات نوگولرن : تصحیح رایتینگ آیلتس

6: برای تقویت رایتینگ آیلتس نوشته های خود را بازنویسی کنید. بعد از برنامه ریزی مناسب نوشته خود را بنویسید و آن به یک متخصص آیلتس نشان دهید. در گام دوم با توجه به نکاتی که معلم به شما می گوید رایتینگ خود را بازنویسی کنید. شاید این کار بازنویسی حداقل دوبار تکرار شود. در هر نوبت ایرادات خود را برطرف کنید تا در نهایت به یک متن با کیفیت برسید که قابلیت گرفتن نمره بالا در آزمون آیلتس را دارد.

7: تمرین رایتینگ آیلتس را برای خود به عادت تبدیل کنید. سعی کنید در هفته حداقل 2 متن را نوشته و بازنگری و بازنویسی کنید. این کار در روزهای نزدیک به امتحان باید بیشتر و فشرده تر انجام شود. نوشته های استاندارد و بازنویسی شده خود را آرشیو کنید و  به صورت منظم آن ها را مطالعه کنید.

8: در مورد موضوعات متنوع متن بخوانید و کلمه و ترکیب کلمه (collocation) یاد بگیرید. یکی از پارامترهایی که نمره شما را در بخش کلمه بالا می برد به کار بردن لغات و ساختارهای مرتبط با موضوع رایتینگ است.

آموزش رایتینگ مبتدی

آموزش رایتینگ مبتدی

اگر شما به تازگی شروع به آموختن زبان انگلیسی کرده اید برای آموزش رایتینگ مبتدی باید چند نکته مهم توجه کنید:

  • در ابتدا رایتینگ را با جمله سازی تمرین کنید. با هر کلمه یا گرامر جدید که یاد میگیرید جمله سازی کنید. با این کار می توانید به صورت درست و فعال از کلمه یا گرامر استفاده کنید.
  • با گذشت چند مدت از شروع یادگیری خود سعی کنید جملات ترکیبی بنویسید و با استفاده از کلمات ربط (if-when-because-so-and-or-but) جملات سطح بالاتر و پیچیده تر بنویسید.
  • یکی از راه های آموزش رایتینگ مبتدی خلاصه نویسی متن است. سعی کنید متن هایی را که می خوانید به صورت خلاصه برای خود بنویسید. چه بهتر که بتوانید کلمات را جا به جا کنید و حتی المقدور از ساختارهای متفاوت و متنوع با توجه به سطح خود استفاده کنید.
  • هر writing خود را با یک معلم زبان چک کنید. ایرادات خود را یادداشت کنید و در رایتینگ های بعدی آن ها را تصحیح کنید. 

سخن پایانی

تقویت مهارت رایتینگ نیازمند زمان و استمرار برای پیشرفت است پس در فرایند یادگیری زبان خود فارغ از سطح تمرینات writing را به صورت ممتد و مستمر انجام دهید. مطمئن باشید تمرین مهارت رایتینگ نه تنها در این بخش بلکه در بخش های دیگر آموزش زبان مانند اسپیکینگ ، ریدینگ ، گرامر و لغت هم به شما کمک بسزایی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =