آمادگی برای تافل در خانه + نکات مهم

آمادگی آزمون تافل

آزمون تافل یکی از معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی است که مورد تایید بسیاری از مراکز کاری و آموزشی است. این آزمون در فرم های مختلف ibt  (تافل اینترنتی یا همان تافل هوم ادیشن ) pbt  (تافل کتبی) و cbt  (تافل کامپیوتری)

آمادگی برای تافل

رایج ترین نوع امتحان تافل، ibt است که مراکز متعدد در سراسر دنیا آن را برگزار می کنند. این امتحان چهارمهارته است و نحوه ی نمره دهی آن به صورت زیر است:

بخش ریدینگ: نمره این بخش از 30 است

بخش لیسنینگ: نمره این بخش از 30 است

بخش رایتینگ: نمره این بخش از 30 است

بخش اسپیکینگ: نمره این بخش از 30 است

مجموعا نمره یک متقاضی تافل از 120 حساب می شود و عموما با داشتن نمره بالاتر از 80 یک متقاضی شانس بالایی برای پذیرش از طرف مرکز مورد نظر خواهد داشت.

به منظور آمادگی برای آزمون تافل ابتدا باید به خوبی با بخش های مختلف آزمون آشنا باشید و اگر قصد آمادگی برای تافل در خانه را دارید باید به خوبی بتوانید برای پیشرفت هر مهارت برنامه ریزی شخصی انجام دهید.

معرفی بخش های آزمون تافل

با بخش های آزمون تافل بیشتر آشنا شوید

گرچه در مقاله تافل چیست به صورت ویژه به معرفی این آزمون بهمراه بخش های آن پرداخته ایم، با این حال در این مقاله نیز به صورت اجمالی به بررسی بخش های این آزمون مهم خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

ریدینگ

در بخش ریدینگ بین 3 تا 4 متن آکادمیک در اختیار متقاضی قرار می گیرد و بین 60 تا 80 دقیقه وقت برای پاسخگویی به 36 تا 56 سوال وجود دارد. در امتحان تافل معمولا اکثر سوالات ریدینگ به صورت چهارگزینه ای است. در نوع سوالات دیگر کاربر باید با درک کامل متن جاهای خالی را با جملات داده شده پر کند و یا مفهوم اصلی متن را انتخاب کند.

لیسنینگ

این بخش بین 34 تا 51 سوال خواهد داشت و با توجه به تعداد سوالات زمان این بخش از 60 تا 90 دقیقه متغیر خواهد بود. در بخش لیسنینگ بین 4 تا 6 سخنرانی با موضوعات آکادمیک با طول حدودا 5 دقیقه پخش می شود و پس از آن 6 سوال از متقاضی پرسیده می شود. در دیگر نوع سوال بخش لیسنینگ کاربر با دو یا سه مکالمه کوتاه (حدودا 2 دقیقه) سر و کار دارد.

مجددا پس از پخش شدن هر فایل لیسنینگ سوال های مربوط به آن باید پاسخ داده شوند. همانند بخش ریدینگ در این بخش هم اکثر سوالات چندگزینه ای هستند با این تفاوت که در بعضی سوالات تنها یک جواب صحیح وجود دارد ولی در بخش هایی هم بیش از یک گزینه باید به عنوان جواب انتخاب شوند.

اسپیکینگ

در بخش اسپیکینگ متقاضی آزمون تافل با سوالات متنوعی مواجه می شود و آمادگی برای آزمون تافل در این بخش تمرین و مهارت بالایی می طلبد. در دو بخش اول آزمون اسپیکینگ از متقاضی خواسته می شود تا در مورد موضوعات عمومی صحبت کند.

در هرکدام از بخش های سه و چهار یک متن در اختیار متقااضی قرار می گیرد و همچنین یک فایل صوتی حدودا 1 دقیقه ای در مورد همان متن پخش می شود. سپس متقاضی باید در زمان حدود 1 دقیقه ای پاسخ خود را در مورد فایل های ملاحظه شده آماده و ارائه دهد. در بخش 5 و 6 متقاضی باید در مورد یک فایل صوتی شنیده شده یک دقیقه صحبت کند.

رایتینگ

در این بخش که 50 دقیقه طول می کشد دو رایتینگ باید نوشته شود. یکی بر اساس یک متن داده شده و دیگری یک رایتینگ مجزا بر اساس یک متن .

آمادگی برای آزمون تافل در منزل

آمادگی برای تافل در خانه

با توجه به ترکیبی بودن اثر بخش های آزمون TOEFL باید به این نکته توجه داشته باشید که ضعف در یک مهارت می تواند به صورت خودکار نمره ی شما در مهارت دیگر را هم تحت تاثیر قرار دهد پس سعی کنید به صورت ترکیبی و همزمان روی تمام مهارت ها کار کنید . تنها اگر حس می کنید در مهارتی ضعف بیشتر دارید زمان بیشتری را صرف آن مهارت کنید.

آمادگی برای آزمون تافل در خانه و بصورت کلی زمان بر است و شاید این سوال همیشه ذهنتان را مشغول کرده که گرفتن تافل چقدر طول میکشد ؟ بدانید که اگر سطح مقدماتی زبان دارید باید حدود 10 ماه تا یک سال وقت بگذارید تا بتوانید به نمره قابل قبول 85 به بالا برسید.

برای آمادگی برای تافل در خانه نکات زیر حائز اهمین است

  • زمان مطالعه هر روز خود را به بخش های مختلف برای مهارت های مختلف اختصاص دهید. مثلا هر روز تعدادی متن بخوانید و سعی کنید لغات جدیدی از آن ها یاد بگیرید و با آن ها جمله سازی کنید. به صورت مستمر زمانی را برای یادگیری گرامر و تمرین آن اختصاص دهید. فایل های صوتی مثل پادکست گوش کنید و سعی کنید از آن ها خلاصه نویسی کنید.
  • برای آمادگی تافل در خانه در ابتدا به سراغ تکنیک های بخش های مختلف نروید و سعی کنید با مطالعه منابع مفید دایره لغات و گرامر و همچنین تلفظ خود را بهبود ببخشید.
  • دو مهارت اسپیکینگ و رایتینگ بسیار مهم و نیازمند تمرین زیاد هستند. سعی کنید تمرین هر بخش از زبان را با تمرین در این دو مهارت گره بزنید . برای مثال پادکست هایی که می شنوید را خلاصه گویی یا خلاصه نویسی کنید، با کلمات و گرامر های جدیدی که یاد می گیرید داستان نویسی کنید و متن هایی که می خوانید را خلاصه کنید. در سطح بالاتر می توانید در مورد هر چیزی که می شنوید یا می خوانید نظر دهید و نظر خود را برای خود بگویید یا بنویسید.
  • بدانید که بخش عمده ی کار شما بالا بردن سطح عمومی زبانتان است . پس کاملا منطقی است که عمده وقت شما بر روی پیشرفت مهارت های عمومی (سطح لغت، گرامر،تلفظ،ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ) گذاشته شود و تنها در چند ماه منتهی به امتحان روی تکنیک های آزمون کار کنید.
  • برای آمادگی برای تافل در خانه خود را سردرگم در منابع متعدد نکنید. یک کتاب مشخص لغت ، یک کتاب مشخص گرامر، یک منبع برای ریدینگ و یک منبع برای لیسنینگ داشته باشید و همان منابع را به خوبی مطالعه کنید.

آمادگی برای آزمون تافل را از کجا شروع کنیم؟

همانطور که گفته شد آمادگی برای تافل باید با پیشرفت مهارت های عمومی آغاز شود.

  • برای یادگیری لغات تافل می توانید از کتاب essential words for the TOEFL Barron استفاده کنید. این کتاب شامل 30 درس 15 لغتی از واژگان آکادمیک است که دایره واژگان شما را متحول می کند.
  • برای یادگیری گرامر می توانید از کتابی همچون TOEFL grammar guide  استفاده کنید. البته کتاب های مفید دیگر برای پیشرفت گرامر نیز موجود هستند همچون English grammar AZAR و grammar in use ولی از آنجایی که این کتاب ها برای آموزش عمومی گرامر هستند خیلی از نکات که برای آزمون مهم نیستند را نیز در بر میگیرند پس پیشنهاد می شود که از همان کتاب TOEFL grammar guide استفاده کنید تا راحت تر و سریع تر به هدف خود برسید.
  • سعی کنید از همان ابتدای روند آموزش خود پادکست و فایل صوتی عمومی بعدتر تخصصی با لهجه ی امریکایی گوش کنید. مهارت لیسنینگ باید در مدت زمان طولانی با تمرین زیاد پرورش پیدا کند.
  • برای خواندن متن می توانید از سری کتاب های active skills for reading  و یا inside reading  استفاده کنید. همانطور که گفته شد تمرینات ترکیبی انجام دهید. از هر متن که می خوانید خلاصه نویسی کنید یا چکیده ی آن را برای خود تعریف کنید.
  • با طی زمان حدودی 3 یا 4 ماه زبان عمومی شما به سطحی می رسد که می توانید به منظور آمادگی برای تافل کتاب هایی را مطالعه کنید که مربوط به امتحان هستند و استراتژی های امتحان را همراه با کسب مهارت به شما آموزش دهند. کتاب هایی مانند official guide to TOEFL test ، Barron’s TOEFL ، Barron’s practice exercises for the TOEFL می توانند به خوبی شما را در راه آمادگی برای آزمون تافل کمک کنند.
ترفندهای آمادگی برای آزمون تافل در خانه

آمادگی برای تافل (ترفندها و نکات مهم)

اگر قصد آمادگی برای آزمون تافل به صورت چند نکته وجود دارد که می تواند بسیا به شما کمک کند و کار شما را راحت تر کند.

  • سعی کنید با یادگیری هر کلمه مترادف ها، متضادها و لغات هم خانواده آن را هم یاد بگیرید. با این کار می توانید همزمان چندین لغت به دایره واژگان خود اضافه کنید و در این صورت حفظ کردن این لغات هم برای شما راحت تر خواهد بود. برای مثال:
کلمههم معنیمخالفلغات هم خانواده
difficultComplicated/complexSimple/ straightforwarddifficulty
  • با یک جستجو در اینترنت از سوال هایی برای تمرین اسپیکینگ یا رایتینگ در مورد گرامرهایی که خوانده اید پیدا کنید و گرامر یاد گرفته شده را به صورت عملی و واقعی تمرین کنید.
  • متن بخوانید و آنت را خلاصه کنید و یا نظر خود در مورد متن را با خود به صورت شفاهی بگویید . همین کار را در مورد فایل های شنیداری نیز انجام دهید
  • یک دفترچه داشته باشید تا در هر جایی که یک کلمه جدید پیدا کردید به سرعت یادداشت و با آن جمله سازی کنید. اجازه ندهید هیچ لغتی از دستتان در برود.
  • عناوین رایتینگ تافل معمولا خیلی گسترده نیستند. با تمرین بر روی عناوین مختلف مهارت خود در این زمینه را بهبود ببخشید.
  • کتاب هایی مانند 240 writing topics و 240 speaking topics نمونه سوالات اسپیکینگ و رایتینگ را همراه با جواب نمونه در اختیار کاربران قرار می دهند . مطالعه ی این کتاب ها در راه امادگی برای تافل بسیاز مهم هستند.

کلام آخر

آمادگی برای آزمون تافل یک پروسه زمان بر است پس اگر سطح زبان بالایی ندارید از خود در زمان کوتاه انتظار شگفتی نداشته باشید و با تلاش مستمر سعی در بالا بردن مهارت های خود کنید. هرچند آمادگی برای تافل نیازمند نکات و ترفندهای متعدد است و به صورت مستقل و خودخوان آماده شدن برای این امتحان سخت است ولی با برنامه ریزی صحیح و توجه به نکات کلیدی گفته شده در این مقاله می تواند به شما را در راه کسب نمره خوب در امتحان تافل بسیار کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 1 =