راه های تقویت مهارت ریدینگ

تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی

اگر شما هم به دنبال یک راهکار سریع برای افزایش مهارت و تقویت مهارت ریدینگ هستید و می‌خواهید یک شبه راه صدساله را بروید، باید در همین ابتدای متن بگوییم، این کار عملا غیر ممکن است.

یادگیری و آموزش ریدینگ زبان انگلیسی احتیاج به صبوری، داشتن یک برنامه ریزی دقیق برای آموزش زبان انگلیسی، تمرین و تکرار مداوم دارد. برای طبخ یک غذا هم در ابتدا باید تمام مواد اولیه را آماده کنید، به درستی آن‌ها را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید که برای ساعاتی غذای شما بپزد.

خواندن روان متون انگلیسی و درک مطلب به صورت همزمان، همانند مثالی است که در بالا به آن اشاره کردیم. حال با این مقدمه، بهترین راه تقویت مهارت ریدینگ برای زبان آموزان چیست؟ چه فعالیت‌هایی باید انجام بپذیرد تا خواندن با سرعت و دقت صورت بگیرد و از طرف دیگر کاملا متوجه مفهوم متن شد؟ از سری مقالات آموزش ریدینگ در خدمت شما مخاطبین عزیز هستیم.

تقویت مهارت ریدینگ

در این مطلب به چگونگی تقویت مهارت ریدینگ پرداختیم در این مطلب قصد داریم، چند روش برای تقویت مهارت reading در زبان انگلیسی را در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید:

  • بهتر است پیش از اعلام روش‌ها، یک تعریف جامع از مهارت خواندن داشته باشیم.

مهارت خواندن متون به زبان انگلیسی از دو قسمت تشکیل شده است:

قسمت اول روان خوانی و قسمت دوم فهمِ معنا و مقصود نویسنده از نوشتن متن و توانایی درک و تفسیر مطلب است.

مهارت ریدینگ چیست؟

مهارت ریدینگ نوعی از توانایی است که به ظرفیت فرد برای خواندن، درک، تفسیر و رمزگشایی زبان و متون نوشتاری مربوط می‌شود.

مهارت‌ های خواندن می ‌تواند برای جذب و پاسخ به ارتباطات نوشتاری مانند ایمیل‌ ها، پیام‌ ها، نامه ‌ها و سایر پیام‌ های نوشتاری بسیار مفید باشد.

  • یک صحنه را در ذهن خود مجسم کنید.
  • به درستی بفهمید که نویسنده قصد بیان چه چیزی را داشته است.
  • با نویسنده موافقت یا مخالفت کنید.

مهارت‌های خواندن همچنین می‌تواند شامل چندین جنبه کلیدی باشد که با هم کار می‌کنند تا سواد کلی فرد فراگیر را توسعه دهند. از جمله این مهارت ها درک متن، روان خوانی،درک واژگان و استراتژی‌هایی است که به خوانندگان کمک می‌کنند تا متون را تفسیر کنند معنای آن ها را دریابند.

راه های تقویت مهارت ریدینگ

راه های مختلفی وجود دارد که بتوانید مهارت های خواندن خود را با استفاده از آن ها تقویت کنید. می‌توانید تند خوانی را تمرین کنید تا به تسلط خود بر متن بهبود ببخشید یا هر بار که با لغات ناآشنا مواجه می‌شوید، یادداشت برداری کنید. علاوه بر ان مراحل زیر می توانید در بهبود و توسعه بیشتر مهارت های خواندن شما کمک کند.

راه های تقویت مهارت ریدینگ
بهترین روش های تقویت مهارت ریدینگ (READING)

1. افزایش دایره واژگان و گرامر

بسیاری از اساتید زبان معتقد هستند که هرچقدر زبان آموزان کلماتِ بیشتری را بدانند، به همان میزان، توانایی آن‌ها در خواندن متون انگلیسی بالاتر می‌رود.

بیشتر بدانید : چهار مهارت زبان انگلیسی

برای افزایش دایره لغات، به مطالعه کتاب‌های داستان، روزنامه‌ها، مجلات،کتاب‌های آموزشی و … بپردازید، کلمات جدید را در جایی یادداشت کنید و به صورت روزانه قبل از خواندن متن جدید، کلمات و جملاتی که در روزهای قبل نوشته‌اید را مرور کنید. برای یادگیری ساختارهای زبان نیز می‌توانید سری به مطلب “معرفی بهترین کتاب‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی” بزنید و باتوجه به سطح زبان‌تان، کتاب گرامر مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

2. حدس زدن معنی لغات و جملات با توجه به متن

اگر فکر می‌کنید هربار که پاراگرافی را می‌خوانید و به کلمه جدیدی برمی‌خورید باید همان زمان، قبل از اتمام متن، سریعا به دنبال دیکشنری بروید تا معنی آن واژه را پیدا کنید، باید بگوییم فکر اشتباهی در سر دارید.

متن را بخوانید و اجازه بدهید با توجه به موضوع کلی پاراگراف، معنی کلمه‌ای که نمی‌دانید را حدس بزنید. در واقع جملات قبلی و بعدی از آن کلمه و یا عبارت، بیشتر اوقات اطلاعات مفیدی در ارتباط با آن کلمه، در اختیار شما می‌گذارد که حدس زدن را سرعت می‌بخشد.

بعد از تمام شدن خواندن، به سراغ همان کلمات و عبارات بروید و بررسی کنید تا چه حد حدس شما درست بوده است.

3. فهمیدن ایده اصلی هر پاراگراف

ممکن است روزانه چندین صفحه از یک کتاب یا مقاله‌ای را مطالعه کنید، اما در انتها متوجه مفهومی که نویسنده سعی داشته آن را بیان کند، نشده باشید. برای از بین بردن این مشکل، بهتر است، ایده اصلی هر پاراگراف را از متن استخراج کنید و آن را در کنار همان پاراگراف بنویسید.

در واقع خلاصه کردن پاراگراف بدون شاخ و برگ اضافی به شما کمک می‌کند، مفهوم هر پاراگراف را  بفهمید و در انتها درک درستی از مقصود نویسنده داشته باشید.

4. مشخص کردن یک زمان و جای مشخص در طول روز برای خواندن

وقتی هدف، تقویت مهارت ریدینگ در زبان انگلیسی باشد، پس باید با دقت مطالب خوانده و کارهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، پیاده شود. یک زمان مشخص به صورت روزانه به خواندن کتاب، روزنامه، مجله، متون تخصصی و … اختصاص دهید.

سعی کنید با آرامش کامل و با دقت متن را بخوانید. و در انتها برای خودتان، متن را خلاصه کنید. با تمرین مداوم سرعت خواندن شما همراستا با درک مطلب افزایش می‌یابد.

5. استفاده از دوره ریدینگ زبان انگلیسی اپلیکیشن نوگولرن

در دوره ریدینگ که شامل 10 درس ویدئو محور است، به بررسی نکات مربوط به تقویت مهارت ریدینگ پرداخته شده است. بعد از اتمام دروس، حتما به قسمت “تمرین” ها بروید و گام به گام با برنامه جلو بروید و تمرین‌ها را انجام بدهید با این روش، شما با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته‌اید:

  • تقویت مهارت خواندن در زبان انگیسی
  • آماده سازی خود برای آزمون‌های بین المللی نظیر آیلتس و تافل

سخن آخر

همانطور که در ابتدای مطلب راه های تقویت مهارت ریدینگ هم اشاره کردیم، برای تقویت مهارت reading در زبان انگلیسی احتیاج به زمان، تمرین و تکرار مداوم وجود دارد. در ابتدای راه ممکن است، سرعت خواندن و درک همزمان، کمی پایین باشد اما با استفاده از متدهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، می‌توانید به راحتی سطح مهارت خواندن زبان انگلیسی‌تان را ارتقاء بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + پانزده =