آزمون msrt چیست ؟ اطلاعات جامع در خصوص این آزمون

آزمون msrt چیست

در سالهای اخیر و با بالا رفتن تعداد متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکنری سازمان های مختلف مرتبط با آموزش عالی نسبت به اهمیت دانش زبان انگلیسی بسیار حساس تر شده اند. از این رو هر کدام به شیوه متفاوت آزمون هایی را  جهت سنجش میزان تسلط داوطلبین مقطع دکتری به زبان انگلیسی در نظر گرفته  و آن را به یک شاخص مهم جهت تعیین صلاحیت علمی متقاضیان تبدیل کرده اند.

آزمون MSRT یکی از آزمونهای ملی است که توسط سازمان سنجش برای دانشجویان مقطع دکتری در دانشکاه های سراسری برنامه ریزی شده و سالیانه هزاران نفر در آن شرکت میکنند. در این مقاله صفر تا صد باید ها و نباید ها در باره این ازمون را یرسی کرده و به ابعاد مختلف این آزمون میپردازیم.

آزمون MSRT چیست

در پاسخ به سوال آزمون msrt چیست ابتدا باید بدانید این کلمه مخفف عبارت Ministry of Science, Research and Technology به معنای وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و همانطور که از نام آن پیداست آزمونی است که از طرف این سازمان برای سنجش سطح زبان انگلیسی برای دانشجویان مقطع دکتری انجام می پذیرد.

تمامی دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های سراسری به منطور شرکت در آزمون جامع و نهایتا ارائه رساله دکتری ملزم به کسب نمره قبولی در این آزمون می باشند آزمون MSRT حدودا 10 بار در سال برگزار می شود و برنامه ی سالانه ی آن در ابتدای سال توسط وزارت علوم منتشر می شود تا داوطلبین بتوانند با توجه به شرایط شخصی خود برای شرکت در این آزمون برنامه ریزی کنند.

اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید می توانید از دوره MSRT نوگولرن که به صورت تضمینی می باشد استفاده کنید و با یکبار شرکت در آزمون نمره قبولی دریافت کنید.

آزمون MCHE چیست؟

آزمون MCHE نسخه ی قدیمی آزمون MSRT است که توسط وزارت فرهنگ و تحصیلات عالی برگزار می شد. این آزمون امروز به MSRT تغییر یافته و تمام موارد آن مشابه است

نحوه ثبت نام در آزمون msrt

نحوه ثبت نام آزمون MSRT

همانطور که در توضیح آزمون msrt چیست ذکر شد این آزمون حدودا در 10 نوبت، هر سال برگزار می شود . داوطلبین با مراجعه به آدرس portal.saorg.ir/test-calendar-msrt-exam می توانند برنامه آینده آزمون، تاریخ و ساعت شروع و اتمام ثبت نام، تاریخ برگزاری و حوزه های امتحانی در شهرهای مختلف را مشاهده کنند.

داوطلبین عزیز نحوه ثبت نام آزمون MSRT بدین صورت است که ابتدا به سامانه سجاد به آدرس https://portal.saorg.ir/ مراجعه کرده و اطلاعات خود را وارد کنند. از آنجا که فقط دانشجویان دوره دکتری دانشگاه ها مجاز به شرکت در آزمون هستند، اطلاعات وارد شده در سامانه باید تایید شوند که این روند 24 ساعت زمان می برد.

پس از وارد کردن اطلاعات و ثبت نام اولیه داوطلبین می توانند پس از 24 ساعت به سامانه سجاد مراجعه نموده و در صورت تایید مشخصات، در سامانه msrttest.saorg.ir ثبت نام در آزمون را انجام دهند. این روند برای داوطلبینی که برای چندمین بار در آزمون شرکت می کنند الزامی نیست.

بیشتر بدانید: آزمون ept چیست؟

این دسته از داوطلبین می توانند با وارد کردن اطلاعات ثبت نام اول خود در این سامانه وارد و ثبت نام آزمون خود را انجام دهند. پس از ثبت نام، اطلاعات در کارتابل سامانه سجاد قابل مشاهده است. همچنین قبل و بعد از پرداخت مبلغ آزمون امکان تغییر حوزه ی امتحانی توسط داوطلب به شرط موجود بودن ظرفیت در حوزه مورد نظر وجود دارد.

منابع خوب برای شرکت در آزمون msrt

منابع آزمون MSRT

آزمون MSRT از جهات مختلف شباهت بسیاری به ازمون TOEFL دارد پس می توان گفت منابع این آزمون مشابه آزمون بین المللی تافل است. برای آشنایی بیشتر با TOEFL مقاله تافل چیست را مطالعه نمائید

منابع معتبر در بخش های مختلف آزمون به صورت زیر است:

بخش شنیدار:

در این بخش مهمترین منابع آزمون های قبلی MSRT و TOEFL هستند. داوطلبین می توانند با مراجعه به این امتحانات و تمرین بر بخش شنیدار هم مهارت شنیداری خود را تقویت کنند و هم با نوع سوالات این بخش بیشتر آشنا شوند.

بخش گرامر:

کتاب گرامر لانگمن – کتاب گرامر Betty Azar

در این بخش کتاب های فارسی نیز در بازار موجود است که با توجه به موارد پر تکرار آزمون های گذشته و ارائه ی نکات تستی به داوطلبین کمک می کنند تا در این بخش نمره مطلوب کسب کنند. برای مطالعه بهتر مقاله منابع آزمون MSRT را مطالعه نمائید.

بخش درک مطلب:

در آزمون MSRT واژگان به صورت جداگانه مورد پرسش قرار نمی گیرند ولی با توجه به لزوم دانش بالای لغوی برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب، داوطلبین باید بر واژگان کتاب های 504  واژه ی ضروری ، کتاب لغات ضروری امتحان تافل Barron و کتاب 1100 واژه ی ضروری مسلط باشند. البته در این مورد منابع فارسی هم موجود هستند که با گردآوری لغت های ضروری به صورت خلاصه تر می توانند داوطلبین را در زمان محدودتر برای این بخش از امتحان آماده کنند.

جدول زمانبندی آزمون msrt

جدول زمان‌ بندی و تعداد پرسش‌ ها در آزمون MSRT

زمان بندی آزمون MSRT  حدودا 140 دقیقه است. بخش ابتدایی آزمون بخش شنیدن است و پس از آن داوطلبین به سراغ سوالات گرامر و درک مطلب می روند. جزئیات بخش های امتحان و زمان آن ها در جدول پایین آمده است:

بخشتعداد سوالزمان
شنیداری30حدودا 30 دقیقه
گرامر30100 دقیقه
درک مطلب40

با توجه به درجه سختی بیشتر بخش های شنیداری و درک مطلب تسلط خوب بر نکات گرامری می تواند نمره ی خوبی را در این بخش و کل امتحان تضمین کند. با توجه به اینکه نکات گرامر اکثرا تست محور هستند و فراگیری و کسب مهارت در پاسخگویی به این نوع سوالات آسان تر و مستلزم صرف زمان کمتر است (در مقایسه با دو بخش دیگر امتحان) توصیه می شود تا داوطلبین روی این بخش سرمایه گذاری خوبی انجام دهند.

البته قابل ذکر است که سوالات بخش گرامر در سال های گذشته مفهومی تر شده و بعضا دانش دو یا حتی چند نکته گرامری برای جوابگویی به هر سوال لازم است.

نمونه سوالات آزمون MSRT

سوالات بخش گرامر آزمون به دو صورت مطرح می شوند. در برخی جمله ناقصی داده می شود که باید با گزینه صحیح تکمیل شود. به مثال زیر توجه کنید:

Films should have a beginning, a middle, and an end, but ……….. in that order1
A) not necessarily being B) do not necessarily
C) not necessarily D) necessarily is not

طبق مبحث گرامری ساختار جمله، گزینه B صحیح نیست چون بعد از  do not باید فعل بیاید. گزینه D درست نیست چون بعد از but به عنوان ربط دهنده فعل داریم ولی قبل از آن فاعلی نیامده. گزینه A هم ساختار درستی از جمله ندارد. گزینه C به عنوان جواب درست انتخاب می شود.

در برخی سوالات هم یک جمله داده می شود که بخشی از آن غلط است. گزینه ی مورد نظر همان غلط جمله است.

Painting is usually believed to have five elements: color, tonal, line, shape, space, and texture

A) believed

B) have

C) tonal

D) texture

طبق مبحث گرامری ساختار موازی کلمات در ساختار موازی باید یکسان باشند . tonal با توجه به al انتهایی صفت است در حالیکه کلمات کنار آن همگی اسم هستند پس گزینه 3 غلط و جواب سوال است. در مقاله نمونه سوالات آزمون MSRT به صورت جامع تر در این خصوص صحبت کرده ایم که پیشنهاد می شود مطالعه نمائید.

سخن پایانی مقاله آزمون msrt

حال که می دانیم آزمون MSRT چیست باید خدمتتان بگوییم که به صورت کلی قبولی در آزمون های ملی مانند آزمون ام اس آر تی تا حدود زیادی بستگی به شناخت خوب امتحان و دانستن نکات تستی و امتحانی دارد. پیشنهاد می کنیم برای بالا بردن شانس خود برای قبولی این امتحان منابع معتبر را انتخاب کنید و با شناخت تکنیک های امتحان موفقیت خود را تضمین کنید

سعی کردیم در این مطلب اطلاعات مفیدی نحوه ثبت نام آزمون msrt، جدول زمان بندی آزمون و تعداد پرسش های آن خدمت شما مخاطبین عزیز نوگولرن ارائه داده باشیم، چنانچه هنوز سوالی دارید می توانید در بخش کامنت ها مطرح کنید و توسط کارشناسان ما پاسخ آن را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + یک =