تفاوت آیلتس اکادمیک و جنرال چیست؟ هر آنچه باید بدانید

تفاوت آیلتس آکادمیک با جنرال

یکی از معتبرترین آزمون های سنجش دانش زبان انگلیسی، آیلتس است در دو نوع آکادمیک و جنرال برگزار می شود. متقاضیان این آزمون باید قبل از شروع روند آماده سازی خود از نوع امتحانی که باید در آن شرکت کنند مطمئن شوند و سپس مسیر مطالعه و آموزش خود را شروع کنند.در این مقاله در مورد تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال توضیحات کامل ارائه می شود.

آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ 

اگر سوال شما هم این است که آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ کدام بهتر است؟ باید بگوئیم که جواب به این مسئله بسیار ساده است. برای پاسخ به سوال ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید: قصد شما از گرفتن مدرک آیلتس چیست؟ پیشنهاد میکنیم پیش از هر چیزی ابتدا مقاله آیلتس چیست را مطالعه نمائید.

آیلتس آکادمیک یا جنرال

اگر شما متقاضی کار در کشور دیگر هستید یا قصد مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یا راه اندازی کسب و کار را دارید و یا اینکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع پایین (دبیرستان- کالج) را دارید شما باید در آزمون جنرال شرکت کنید. ولی اگر شما متقاضی تحصیل در دانشگاه باشید (مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری) شما نیاز به اخذ مدرک آکادمیک دارید. پس باید گفت هیج کدام از دو آزمون نسبت به دیگری برتری و اعتبار بیشتر ندارند و صرفا هدف متقاضی امتحان تعیین کننده ی نوع امتحانی است که باید در آن شرکت کند.

دوره های نوگولرن : پکیج آموزش آیلتس ( پکیج جامع با پشتیبانی VIP )

 البته فرق آیلتس آکادمیک و جنرال در چند بخش آزمون است و در خیلی از موارد دو آزمون مشابه یکدیگر هستند. در ادامه در مورد تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال از نظر محتوای آزمون بحث می شود. 

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

آزمون آیلتس چهار مهارت لیسنینگ،  ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ را در برمی گیرد. در دو مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ آیلتس جنرال و آکادمیک عینا مشابه هم هستند ولی در دو بخش ریدینگ و رایتینگ تفاوت هایی بین دو آزمون وجود دارد.

بیشتر بدانید : بهترین منابع آیلتس را بشناسید (منابع دو بخش جنرال و آکادمیک)

بخش لیسنینگ

در این بخش از آزمون جنرال و آکادمیک چهل سوال در چهار بخش در اختیار متقاضی قرار می گیرد و همانطور که گفته شد تفاوتی بین دو امتحان نیست. نمره دهی بخش لیسنینگ در جدول زیر آمده است.

پاسخ های درستنمره (Band Scores)
39-409
37-388.5
35-368
32-347.5
30-317
26-296.5
23-256
18-225.5
16-175
13-154.5
11-124

بخش اسپیکینگ

در این بخش آزمون که بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد متقاضی امتحان در سه قسمت باید به سوالات ممتحن پاسخ دهد. این سوالات موارد عمومی و شخصی را شامل می شود و مهارت استدلال و تشریح پاسخ از طرف متقاضی سنجش می شود. همانطور که گفته شد در این بخش هم دو آزمون آکادمیک و جنرال عینا مشابه هم هستند.

بیشتر بدانید: تافل چیست ؟ هر چیزی که باید در خصوص آزمون بدانید

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش ریدینگ

از جمله تفاوت های آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش ریدینگ میتوان گفت که به صورت کلی متن های ریدینگ آیلتس آکادمیک نسبت به جنرال درجه سختی بالاتری دارند که با توجه به هدف متقاضیان شرکت کننده در دو امتحان این تفاوت منطقی است.

آیلتس جنرال یا آکادمیک؟
  • در آکادمیک سه بخش و در هر بخش یک متن حدودا 7 پاراگرافی با موضوعات علمی در اختیار کاربر قرار می گیرد. در این متن ها سطح لغات آکادمیک و بالا است.
  • در جنرال سه بخش و مجموعا پنج متن وجود دارد. در بخش 1 و 2 که هر کدام دو متن را شامل می شوند موضوعات عمومی و سطح لغات معمولا آسان تر است ولی بخش 3 که شامل یک کنم است مشابه متون آزمون آکادمیک و سخت تر از بخش های 1 و 2 است.

همانطور که گفته شد محتوای بخش ریدینگ آزمون آکادمیک از جنرال سخت تر است ولی از طرف دیگر تفاوت هایی در نحوه ی نمره دهی دو آزمون وجود دارد که سختی محتوا را برای متقاضیان آکادمیک جبران می کند. در جدول زیر نحوه ی نمره دهی دو آزمون آمده است: اگر میخواهید با این بخش بیشتر و دقیق تر آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مقاله ریدینگ آیلتس را مطالعه نمائید.

نحوه محاسبه نمره در بخش ریدینگ (آکادمیک)

پاسخ های درست نمره آیلتس (Band Scores)
39-409
37-388.5
35-368
33-347.5
30-327
27-296.5
23-266
19-225.5
15-185
13-144.5
10-124
8-93.5
6-73
4-52.5

نحوه محاسبه نمره در بخش ریدینگ (جنرال)

پاسخ های درستنمره آیلتس (Band Scores)
409
398.5
37-388
367.5
34-357
32-336.5
30-316
27-295.5
23-265
19-224.5
15-184
12-143.5
9-113
6-82.5

همانطور که میبینید برای مثال در آزمون آکادمیک برای گرفتن نمره 7 نیاز به حداقل 30 پاسخ درست است در حالیکه در آزمون ریدینگ جنرال به حداقل 34 پاسخ درست برای گرفتن نمره 7 نیاز است. پیشنهاد می کنیم مقاله کارنامه آیلتس را مطالعه نمائید.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش رایتینگ

آزمون IELTS در بخش رایتینگ شامل دو بخش است. بخش 2 آزمون که در مورد نوشتن یک مقاله حداقل 250 لغتی است در دو حالت آکادمیک و جنرال مشابه است ولی بخش 1 رایتینگ دو امتحان متفاوت است فرق آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش 1 رایتینگ به صورت زیر است:

  • در بخش یک رایتینگ آزمون آکادمیک یک گراف (دایره ای، میله ای و یا خطی) و یا دو نقشه از یک محل و یا یک جدول و یا پروسه انجام یک فرایند در اختیار متقاضی قرار می گیرد و متقاضی باید با مقایسه تصویر و یا تصاویر داده شده را شرح دهد.
  • در بخش یک رایتینگ آزمون جنرال از متقاضی خواسته می شود تا یک نامه بنویسد. این نامه ممکن است رسمی، نیمه رسمی و یا غیر رسمی باشد و عناوینی همچون درخواست، اعتراض، کسب اطلاعات، دعوت و …. را شامل شود.

به صورت کلی می توان گفت که تفاوت فاحشی در درجه سختی بخش یک آزمون رایتینگ جنرال و آکادمیک وجود ندارد ولی در آکادمیک به علت گستردگی دایره لغات و گرامری لازم برای پاسخگویی بهینه به سوال چالش نسبتا بیشتری در انتظار داوطلبین است. 

با توجه به تمامی مواردی که گفته شد می توان گفت تفاوت خیلی بزرگی در کسب نمره ی خاص در آزمون آکادمیک و جنرال وجود ندارد، هرچند که از لحاظ درجه سختی، آزمون آکادمیک (در بخش ریدینگ و رایتینگ) نسبت به جنرال سخت تر است.

نتیجه گیری مبحث فرق آیلتس آکادمیک و جنرال

همانطور که گفته شد برای آنکه بدانیم آیلتس آکادمیک یا جنرال؟ کدام بهتر است ؟ هدف شما تعیین کننده پاسخ دقیق به این سوال است که باید در آن شرکت کنید و سلیقه شخصی در این زمینه نمی تواند تعیین کننده باشد. فرق آیلتس آکادمیک و جنرال در تمام موارد آزمون نیست و تنها بخشی از آزمون را شامل می شود. پیشنهاد ما به شما این است تا قبل از شروع فرایند آماده سازی خود به خوبی از هدف خود و در نتیجه نوع امتحانی که باید در آن شرکت کنید مطمئن شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 12 =