آیلتس چیست؟ صفر تا 100 آزمون آیلتس IELTS

4.6/5 – (14 امتیاز)

آیلتس چیست

بی شک، اگر تا به حال قصد یادگیری زبان انگلیسی را داشته اید و یا برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان با وکلای مهاجرتی صحبت کرده اید، نام آیلتس برای شما نامی آشنا خواهد بود. امروزه کمتر کسی است که این اسم را نشنیده باشد. اما اگر این سوال مطرح شود که آیلتس چیست؟ بسیاری از شما عزیزان شناختی از بخش های آزمون و سیستم نمره دهی و منابع این آزمون ندارید. پس تا پایان این مقاله بنده را همراهی کنید تا شما را با جزییات آزمون آیلتس آشنا کنم.

آیلتس چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اصلا آیلتس چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که آیلتس آزمونی طراحی شده توسط دانشگاه کمبریج Cambridge برای افرادی که قصد کار، تحصیل و یا مهاجرت به یکی از کشورهای انگلیسی زبان را دارند. آزمون آیلتس استاندارد توانایی و مهارت شما را در بخش های لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ به چالش میکشد.

آزمون آیلتس چیست

متقاضیان دریافت این مدرک پس از گذشت 10 روز کاری از زمان برگزاری آزمون ایمیلی از طرف مرکز برگزار کننده آزمون دریافت خواهند کرد که حاوی نتایج آزمون میباشد. در کارنامه برای هر یک از مهارت های (لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ) و براساس عملکرد متقاضی در تست نمره ای از یک تا 9 اختصاص داده میشود. همچنین میانگین نمرات این چهار بخش نمره نهایی یا Overall score  شما را مشخص میکند.

انواع آزمون آیلتس

حال که متوجه شدیم آزمون آیلتس چیست باید بدانید که به طور کلی آزمون آیلتس سه نوع مختلف دارد. آزمون آکادمیک آیلتس، آزمون جنرال آیلتس و آزمون آیلتس لایف اسکیلز. هر کدام از این آزمون ها برای گروه خاصی از داولطبان طراحی شده و کاربردی مختص به خود را دارد. به طور معمول اگر قصد تحصیل در یکی از کشورهای انگلیسی زبان را داشته باشید، باید در آزمون آکادمیک آیلتس شرکت کنید.

دوره های نوگولرن : پکیج آیلتس بهمراه پشتیبانی VIP

اگر قصد دریافت ویزای کار در یکی از کشورهای انگلیسی زبان را داشته باشید، به آیلتس جنرال نیاز خواهید داشت و اگر قصد مهاجرت به کشور انگلستان را دارید، بسته به نوع پرونده و به صلاحدید وکیل مهاجرتی خود ممکن است نیاز به اخذ مدرک آیلتس لایف اسکیلز داشته باشید.

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس لایف اسکیلز با آیلتس آکادمیک و جنرال تفاوت های زیادی دارد و اصلا از ساختاربندی مشابه با آزمون آکادمیک و یا جنرال آیلتس تبعیت نمیکند. اما آزمون آکادمیک و جنرال شباهت های زیادی دارند و این موضوع موجب ایجاد سردرگمی در بین برخی از متقاضیان آزمون شده.

تفاوت آزمون آکادمیک با جنرال

آزمون های آکادمیک و جنرال آیلتس در بخش های لیسنینگ و مکالمه هیچ تفاوتی با هم ندارند و دقیقا یکسان هستند. اما در بخش ریدینگ و رایتینگ تفاوت هایی بین این دو آزمون وجود دارد. در مقاله تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال بصورت کامل و ج به جز تفاوت آن دو را باهم مقایسه کرده ایم.

دوره آیلتس چیست؟

با توجه به پیچیدگی های آزمون آیلتس و لزوم داشتن استراتژی مناسب و برنامه مطالعاتی دقیق برای موفقیت در آزمون و همچنین هزینه بالای این آزمون، همواره به متقاضیان آزمون آیلتس پیشنهاد میشود که در دوره های آمادگی آیلتس شرکت کنند.

متقاضی با ثبت نام در دوره آیلتس باید به این اهداف دست پیدا کند.

  • آشنایی با ساختار آزمون
  • آشنایی با تکنیک های موثر برای پاسخدهی به سوالات آزمون
  • تصحیح رایتینگ و اسپیکینگ و دریافت بازخورد
  • آگاهی از اشتباهات متقاضی در بخش های مختلف و دریافت بازخورد
  • داشتن برنامه دقیق شامل زمان و منبع مناسب برای مطالعه
  • آشنایی با روش های کاربردی برای ارتقاع سطح زبان متقاضی

آزمون آیلتس شامل چه بخش هایی میشود؟

بعد از درک اینکه اصلا آیلتس چیست ، حال باید بخش های این آزمون را بدانید که در ادامه به شما توضیحات مفصلی در ابن رابطه خواهیم داد ، آزمون آیلتس شامل 4 بخش لیسنیگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ میشود تا سطح زبانی متقاضیان را در هر چهار مهارت گفته شده به طور دقیق مورد سنجش قرار دهد. لازم به ذکر است که در این آزمون بخش های جداگانه ای برای سنجش گرامر و دایره لغات شما وجود ندارد. بنابراین میتوان گفت که این آزمون با هدف سنجش مهارت های زبانی شما طراحی شده است و نه برای سنجش دانش زبانی شما.

بخش های آزمون آیلتس

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس

بخش لیسنینگ اولین بخش از آزمون است. پس از دریافت دفترچه سوالات و پاسخنامه آزمون لیسنینگ، متقاضیان میبایست به فایل های صوتی درحال پخش از هدفون (و یا اسپیکرهای تعبیه شده در سالن برای سنترهای تحت نظر British Council ) گوش دهند و همزمان به سوالات پاسخ دهند. آزمون لیسنینگ از 4 بخش تشکیل شده و هربخش شامل 10 سوال است.

قبل از شروع هر بخش، به شما 30 ثانیه زمان داده میشود تا سوالات مربوط به آن بخش را بررسی کنید. (در برخی از آزمون های زبان انگلیسی مثل TEOFL و CELPIP سوالات پس از پایان فایل صوتی به شرکت کنندگان نمایش داده میشود.

همچنین در نظر داشته باشید که همزمان با پیشروی به سمت بخش 4 آزمون، سوالات سخت تر و لغات و ساحتارهای استفاده شده در فایل های صوتی پیچیده تر میشوند. برای کسب نمره 7 در آزمون لیسنینگ باید به حداقل 30 سوال از 40 سوال موجود پاسخ صحیح دهید. میتوانید برای کسب اطلاعاتی بیشتر از آنچه که گفته شد مقاله لیسنینگ آیلتس و راه های تقویت آن را مطالعه نمائید.

بخش ریدینگ آزمون آیلتس

بخش ریدینگ در آیلتس در بخش های جنرال و آکادمیک مشابه نیستند و با هم تفاوت هایی دارند. بنابراین توضیحات بخش ریدینگ را به دو دسته جنرال و آکادمیک تقسیم میکنیم. در هر کدام 3 بخش اصلی که در مواردی باهم متفاوت هستند پیشنهاد میکنیم حتما مقاله ریدینگ آیلتس را مطالعه نمائید

بخش رایتینگ آزمون آیلتس

بخش رایتینگ هم همانند بخش ریدینگ در آزمون های آکادمیک و جنرال متفاوت است. بخش رایتیتگ شامل 2 قسمت است. تسک 1 و تسک 2 و شما برای نگارش هر دو تسک در آزمون آیلتس 1 ساعت زمان خواهید داشت. توجه داشته باشید که با توجه به زمان محدود شما، به هیچ یک از شرکت کنندگان در آزمون توصیحه نمیشود که ابتدا پاسخ خود را در چک نویس نوشته و سپس آن را در برگه پاسخنامه منتقل کنند.

برای آنکه اطلاعات جامع تر و تخصصی تری در این بخش بدست آورید حتما مقاله تقویت رایتینگ آیلتس را مطالعه نمائید.

بخش مکالمه (اسپیکینگ) آزمون آیلتس

بخش مکالمه در آزمون آیتلس معمولا یک یا دو روز قبل و یا بعد از آزمون انجام میشود. به طور معمول، متفاضیان آیلتس میتوانند زمان برگزاری آزمون خود را در سایت سنتری که در آن اقدام به ثبت نام نموده اند انتخاب کنند. بخش مکالمه در آزمون آیلتس بین 10 تا 15 دقیقه به طول می انجامد و طی آن امتحان گیرنده (اگزمینر) از شما سوالاتی از پیش طراحی شده میپرسد.

این مکالمه به منظور رصد سلامت برگزاری آزمون و همچنین برای ارجاع درصورت اعتراض شرکت کننده به نتیجه آزمون، اسپیکینگ ضبط میگردد. در این بخش متقاضی باید به سوالات مطرح شده در 3 بخش پاسخ دهد. نحوه پاسخگویی به سوالات هر بخش با هم تفاوت هایی دارد و همانند دیگر بخش های آزمون، شناخت دقیق استراتژی های آزمون آیلتس میتواند به شما کمک کند و نمره شما را به طور چشمگیری ارتقاع دهد. اگر متقاضی شرکت در آزمون آیلتس هستید مقاله اسپیکینگ آیلتس را به صورت جز به جز این بخش را توضیح داده ایم مطالعه نمائید.

نکته: توجه داشته باشید که همراه داشتن مدرک شناسایی معتبر برای ارائه به ممتحن الزامیست و درصورتی که مدرک شناسایی خود را فراموش کرده باشید، از ورود شما به اتاق آزمون مکالمه جلوگیری خواهد شد.

نمره دهی آزمون

اکنون میدانید که آزمون آیلتس شامل 4 بخش است. نحوه محاسبه نمرات شما در بخش های لیسنینگ و ریدینگ صرفا براساس تعداد پاسخ های صحیح شما و مطابقت آن با جدول نمرات میباشد. به این صورت که اگر به طور مثال از 40 سوال موجود در بخش لیسنینگ به 30 سوال پاسخ صحیح دهید، نمره نهایی لیسنینگ شما 7 خواهد بود.

در جداول زیر میتوانید نمرات را براساس تعداد پاسخ های صحیح را مشاهده کنید. نکته حائز اهمیت در این جداول این است که نمره بندی در دو بخش ریدینگ و همچنین لیسنینگ آکادمیک آزمون یکسان است. میتوانید برای درک بهتر و بیشتر این مساله مقاله نمره آیلتس که در آن به صورت تخصصی به مسائل پیرامون آن پرداخته ایم را مطالعه نمائید.

ListeningAcademic ReadingGeneral Reading
39-40939-409409
37-388.537-388.5398.5
35-36835-36837-388
33-347.533-347.5367.5
30-32730-32734-357
27-296.527-296.532-336.5
23-26623-26630-316
19-225.519-225.527-295.5
15-18515-18523-265
13-144.513-144.519-224.5
10-12410-12415-184

منابع برای آیلتس

از آنجایی که آزمون آیلتس توسط دانشگاه کمبریج طراحی و اجرا میشود، منابع معتبر آن هم کتاب ها و فایل های است که توسط همین دانشگاه منتشر میشوند. اصلی ترین کتب برای آمادگی آزمون کتاب های Cambridge English IELTS  هستند که هرکدام از آنها حاوی 4 تست کامل آزمون آیلتس براساس آزمون های برگزار شده اخیر به همراه پاسخنامه و توضیحاتی مختصر برای بخش رایتینگ در آزمون میباشد.

این سری کتاب ها به طور معمول هر سه سال یکبار منتشر میشوند و کمبریج تا کنون 17 سری از این کتاب ها رو روانه بازار کرده. بنابراین Cambridge English IELTS 17  را میتوان مهم ترین و به روز ترین منبع برای تمرین تست های واقعی آزمون آیلتس دانست.

در کنار این سری کتاب ها، کتاب های دیگری مثل The Official Cambridge Guide to IELTS و IELTS Mindset  میتوانند در مسیر آمادگی آزمون شما را راهنمایی کنند. برای آگاهی بیشتر مقاله منابع آیلتس را مطالعه نمائید، در آن به صورت تخصصی به بررسی این منابع پرداخته ایم.

نحوه تعیین سطح برای آزمون آیلتس

اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید اما نمیدانید که سطح کنونی شما چیست و چقدر تا رسیدن به هدفتان فاصله دارید، میتوانید با شرکت در آزمون ماک آیلتس (آزمون آزمایشی آیلتس) توانایی های خود را در هر چهار بخش آزمون بسنجید و از کارشناسان آموزشی بازخورد و برنامه آموزشی دریافت کنید. لینک آزمون را برای شما بصورت مجزا در ریز قرار داده ایم.

برای شرکت در آزمون بر روی آزمون ماک آیلتس کلیک کنید

به این نکته توجه داشته باشید که برای پیشبرد اکثر پرونده های مهاجرتی، تحصیلی و کاری شما به نمره ای بین 6 تا 7 نیاز خواهید داشت، پس میتوانید روی همین نمرات هدفگذاری کنید و هرچه سریع تر نسبت به شروع پروسه آمادگی خود اقدام کنید.

نتیجه آزمون آیلتس چگونه بررسی میشود؟

درصورتی که در آزمون کاغدی آیلتس شرکت کرده باشید، نتایج آزمون پس از گذشت نهایتا 13 روز به حساب شما ایمیل خواهد شد. این زمان در آزمون کامپیوتری آیلتس 5 روز است. ایمیل دریافتی شما شامل 5 نمره خواهد بود. 4 نمره برای هر بخش به همراه یک نمره مجموع (Overall) که اصلی ترین نمره شماست.

بررسی نتیجه آزمون آیلتس

این نمره حاصل مجموع 4 نمره شماست و هیچ یک از مهارت ها ضریب بیشتری ندارند. خبر خوب در این بخش اینکه نمره مجموع شما همیشه به سمت بالا رند میشود. به عنوان مثال اگر مجموع نمرات 4 مهارت شما  6.30 باشد، نمره نهایی شما 6.5  میشود.

کارنامه آیلتس

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، کارنامه آیلتس شامل 2 بخش است.

نمونه کارنامه آزمون آیلتس

در بخش اول اطلاعات آزمون و مشخصات فردی (Candidate details) درج میشود و بخش دوم آن مربوط به نمرات شما در آزمون (Test Results) است که شامل نمرات شما در چهار مهارت زبان انگلیسی به همراه نمره مجموع و سطح CEFR میشود. در مقاله کارنامه آیلتس به صورت مفصل تر بخش های مختلف آن را توضیح داده ایم.

کلام پایانی مقاله آیلتس چیست

در این مقاله آموختیم که آیلتس چیست و شامل چه بخش هایی میشود. در ادامه با انواع آزمون آیلتس و تفاوت های آنها آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله تمام ابهامات و سوالات شما پیرامون آزمون آیلتس برطرف شده باشد تا با دیدی وسیع تر و البته در صورت نیاز نسبت به آمادگی برای این آزمون اقدام کنید.

۵۷ پاسخ

    1. سلام و درود..
      ما یک مقاله ی دیگه در ارتباط با تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک گذاشتیم که به طور مفصل توضیح داده شده.حتما مطالعه بفرمایید.

        1. سلام و درود..
          بله آزمون اصلی آیلتس برای دو سال دارای اعتبار هست اما ماک آیلتس به این شکل نیست.

  1. سلام مرسی بابت مطلب اگر بعد از مهاجرت تصمیم بگیریم درس بخونیم دوباره باید ایلتس اکادمیک بدیم ؟

    1. سلام و درود ..
      بله پذیرش تحصیلی در اکثر دانشگاه های خارج از کشور فقط با آیلتس آکادمیک امکان پذیر هست..

        1. سلام و درود …
          خیر بخش های مختلف آزمون طبق زمانبندی مشخص انجام می شود که برای شما ارسال میشه..

    1. سلام و درود..
      جواب این سوال بستگی به نمره ی آیلتس مورد نیاز شما دارد.به عنوان مثال برای مهاجرت تحصیلی دانشگاه های مختلف نمرات مختلفی را قبوال دارند و برای مهاجرت کاری نیز به همین شکل است.هدف خود را از شرکت در دوره های آیلتس بفرمایید تا بتوانیم شما را بیشتر راهنمایی کنیم..

    1. سلام و درود..
      به صورت کلی آیلتس جنرال و آکادمیک از درجه ی سختی یکسانی برخوردارند البته آیلتس جنرال تو مهارت ریدینگ و رایتینگ کمی آسانتر است.

    1. سلام و درود..
      هزینه ی ثبت نام آزمون اصلی آیلتس در حال حاضر ۹ میلیون تومان می باشد .

    1. سلام و درود..
      به صورت کلی بهتر بودن آیلتس کاغذی یا کامپیوتری بستگی به سطح توانایی های خود شما دارد که سرعت عمل و بازده شما با کدام یک از این روش ها بیشتر است.

    1. سلام و درود..
      بله در حال حاضر آیلتس اصلی در بعضی از مراکز مشخص شده برگزار می شود.اما در جریان باشید که فقط به صورت کامپیوتری در ایران برگزار می شود.

    1. سلام و درود..
      قطعا آیلتس به دلیل وسیع تر بودن دامنه ی مقبولیت آن کاربردی تر می باشد.

    1. سلام و درود..
      با شرکت در آزمون تعیین سطح و مشاوره با همکاران می توانید سطح خود را بسنجید.

    1. سلام و درود..
      لیسنینگ آیلتس ۳۰ دقیقه می باشد و بعد از آن ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا جواب های خود را وارد پاسخنامه کنید.

    1. سلام و درود..
      برای آزمون اسپیکینگ تایم های خالی نشان داده می شود و شما از بین آن تایم ها می توانید تایم مدنظر خودتان را انتخاب کنید.

    1. سلام و درود..
      مهارت شما در بخش های مختلف آزمون آیلتس بستگی کامل به تمرین شما در آن بخش دارد هر چند که برای اکثر داوطلبان بخش رایتینگ آزمون آیلتس چالشی تر است.

    1. سلام وقت بخیر..
      آزمون آیلتس در تمام کشورهای انگلیسی زبان بسته به دانشگاه و شرایطی که برای آن اقدام می کنید کارآمد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =