نمره آیلتس + جدول نمرات و انواع سطح بندی

5/5 – (1 امتیاز)

نمره آیلتس

آیلتس یکی از رایج ترین و پرمخاطب ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی به شمار می رود و هر ساله تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان متقاضی این آزمون هستند. در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره سیستم نمره دهی آیلتس را با هم بررسی کنیم تا به درک بهتری از نمرات آیلتس برسید. اگر در خصوص این آزمون اطلاعات کاملی ندارید حتما مقاله آزمون آیلتس چیست را مطالعه نمائید.

نمره آیلتس

فرض کنیم یکی از دوستان شما اخیرا نمره آیلتس 7 را در آزمون خود کسب کرده. این نمره چه سطحی از زبان انگلیسی را به ما نشان میدهد؟ آیا دوست شما با کسب نمره آیلتس 7 در این آزمون قبول شده و به موفقیت رسیده؟ اصلا این نمره آیلتس 7 چطور به دست آماده و نحوه محاسبه نمره آیلتس فوق به چه صورت بوده؟ برای دریافت پاسخ به این سوالات و برخی سوالات دیگر پیشنهاد میکنم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا شناخت کاملی از نحوه نمره دهی آیلتس پیدا کنید.

انواع سطح بندی نمرات آیلتس

انواع سطح بندی نمره آیلتس

حتما برای شما هم این پرسش مطرح بوده که اگر کسی نمره مجموع 7 را در آزمون آیلتس کسب کند، این نمره چه سطحی از زبان را به ما نشان میدهد؟ سطح مبتدی، متوسط یا پیشرفته؟ برای پاسخ به این سوال شما باید با انواع سطح بندی نمرات آیلتس آشنا شوید.

به طور کلی، اگر کسی در آزمون آیلتس شرکت کند، نمره ای بین 0 تا 9 به او تعلق خواهد گرفت که نمره 9 بیانگر بالاترین و نمره 0 پایین ترین سطح زبان در این آزمون میباشد. پس هرچه نمره کسب شده در آزمون به عدد 9 نزدیکتر باشد، متقاضی از سطح پیشرفته تری از زبان برخوردار است. اما اگر جزییات برای شما اهمیت دارد، سایت کمبریج جدولی را منتشر کرده که به وسیله آن خصوصیات و سطح زبانی مربوط به هر نمره (band score) با بیان جزییات مشخص شده است.

انواع سطح بندی نمرات آیلتس برگرفته از سایت British Council

نمره آیلتسسطح مهارتتوضیحات
نمره 9کاربر حرفه ایشما تسلط کامل بر زبان دارید. استفاده شما از زبان انگلیسی مناسب، دقیق و روان است و نشان می‌دهد که شما درک کاملی دارید.  
نمره 8کاربر بسیار خوبشما تسلط کامل بر زبان دارید با تنها چند اشتباه و استفاده نامناسب. ممکن است در موقعیت‌های ناآشنا بعضی چیزها را اشتباه بفهمید. شما به خوبی با استدلال پیچیده و جزئی سر و کار دارید.  
نمره 7کاربر خوبشما تسلط عملیاتی بر زبان دارید، با این حال گاهی اوقات با اشتباهات، استفاده نامناسب و سوء تفاهم در برخی موقعیت‌ها روبرو هستید. به طور کلی شما به خوبی با زبان پیچیده سر و کار دارید و استدلال جزئی را متوجه می‌شوید.
نمره 6کاربر مجرببه طور کلی شما تسلط مؤثر بر زبان دارید علیرغم بعضی اشتباهات، استفاده نامناسب و سوء تفاهم. شما می‌توانید از زبان نسبتاً پیچیده استفاده کنید و آن را درک کنید، به‌خصوص در موقعیت‌های آشنا.
نمره 5کاربر متوسطشما تسلط جزئی بر زبان دارید و در اکثر موقعیت‌ها با معنای کلی سر و کار دارید، با این حال احتمالاً خطای زیادی مرتکب خواهید شد. شما قادر هستید در حوزۀ خودتان با ارتباطات پایۀ سر و کار داشته باشید.  
نمره 4کاربر محدودتوانایی های شما به موقعیت‌های آشنا محدود است. شما به صورت مکرر با مشکلات در درک و بیان کردن موضوعات روبرو هستید. شما قادر به استفاده از زبان پیچیده نیستید.  
نمره 3کاربر بسیار محدودشما فقط در موقعیت‌های بسیار آشنا قادر به منتقل کردن و درک معنای عمومی هستید.  
نمره 2کاربر نامنظمشما با درک زبان انگلیسی نوشتاری و شفاهی بسیار مشکل دارید
نمره 1کاربر ناقصشما توانایی استفاده از زبان را ندارید به جز چند کلمه جداگانه
نمره 0 شما به هیچ یک از سوالات پاسخ صحیح نداده اید یا در آزمون غایب بوده اید

همچنین اگر میخواهید نسبت نمره آیلتس خود را بر اساس جدول استاندارد CEFR مقایسه کنید، جدول زیر سطح CEFR و نمره آیلتس منطبق با آن را نشان میدهد.

نمره قبولی آیلتس چند است؟

همانطور که میبینید توضیحات ارائه شده در جدول سطح بندی نمرات آیلتس مستقیما به این موضوع اشاره نمیکند که شما با کسب این نمره در آزمون قبول شده اید و یا اگر نمره مجموع شما از حد مشخصی پایین تر باشد شما در آزمون مردود شده اید.

نمره قبولی آیلتس چقدر است

این موضوع به این دلیل است که ماهیت آزمون آیلتس با آزمون های دیگر متفاوت است و این آزمون برای تمام متقاضیان با شرایط و سطوح زبانی متفاوت طراحی شده است و سیستم نمره دهی آیلتس با دیگر آزمون ها متفاوت است. پس سوال “نمره قبولی آیلتس چند است” پاسخ مشخصی ندارد. بلکه باید ببینید که براساس شرایط شما، چه نمره آیلتسی مورد نیاز است؟

پیشنهاد به مطالعه : تافل یا آیلتس ؟

به طور مثال برای قبولی در بسیاری از دانشگاه های انگلیسی زبان نمره آیلتس 6 یا 6.5 مدنظر است اما این موضوع در مقاطع تحصیلی متفاوت و در دانشگاه های مختلف با هم یکسان نیستند. به طور کلی میتوان گفت که شما برای بهره مندی از اکثر فرصت های شغلی و تحصیلی به نمره ای بین 6 تا 7.5 نیاز خواهید داشت.

جدول نمرات آیلتس

همانطور که میدانید نمره دهی آیلتس در مهارت های لیسنینگ و ریدینگ آیلتس بر اساس شمارش تعداد پاسخ های صحیح شماست. اما نمره دهی آیلتس در مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ براساس نظر ممتحن (examiner) آزمون است. به عبارتی دیگر شما برای سنجش سطح لیسنینگ و ریدینگ خود نیازی به کمک یک متخصص آیلتس ندارید. بلکه میتوانید با انجام یک تست کامل و چک کردن پاسخ های خود با پاسخنامه آزمون و شمارش پاسخ های صحیح، عدد بدست آمده را در جدول نمرات آیلتس مطابقت دهید.

جدول نمرات آیلتس

توجه داشته باشید که جدول نمرات آیلتس در بخش های لیسنینگ و ریدینگ آکادمیک دقیقا مشابه یکدیگراند اما جدول نمرات بخش ریدینگ آزمون جنرال آیلتس با این دو متفاوت است.

نمره دهی آیلتس

پس از انجام آزمون و دریافت کارنامه آیلتس خود در بخش test results  کارنامه شش بخش را مشاهده خواهید کرد.

CEFR levelOverall band scoreSpeakingWritingReadingListening

نحوه محاسبه و نمره دهی آیلتس در بخش های لیسنینگ آیلتس و ریدینگ که براساس جدول نمرات آیلتس است. برای بخش های رایتینگ و اسپیکینگ نیز اگزمینرهای آزمون آیلتس براساس چهارچوبی مشخص برای شما نمراتی را در نظر میگیرند. (جالبه بدانید که اگزمینرهای آزمون اسپیکینگ و رایتینگ یکی نیستند و برای هر کدام اگزمینر باید دوره پیشرفته مربوط به سنجش آن مهارت را گذرانده باشد.)

محاسبه نمره آیلتس

نحوه محاسبه نمره مجموع (overall) آیلتس

خوشبختانه در محاسبه نمره مجموع، طراحان آزمون آیلتس کمی مهربانانه برخورد کرده اند و در محاسبه آن نمرات غیر رند را به سمت بالا رند میکنند. برای درک بهتر نحوه محاسبه نمرات به مثال های زیر توجه کنید.

به طور مثال اگر فرض کنیم شخصی در بخش لیسنینگ خود نمره 7 را کسب کند و برای بخش های ریدینگ و اسپیکینگ نمره آیلتس 6 و در بخش رایتینگ نیز نمره 5 را دریافت کند. نمره مجموع او عبارت است از حاصل جمع نمرات 4 مهارت تقسیم بر 4.

در این مثال حاصل جمع نمرات مهارت ها عدد 24 میباشد که با تقسیم آن بر 4 به عدد 6 میرسیم.

CEFR levelOverall band scoreSpeakingWritingReadingListening
B266567

حال اگر همین شخص با کمی تلاش بیشتر سطح لیسنینگ خود را 1 نمره ارتقاع دهد نمره مجموع او 25 خواهد بود و با تقسیم آن بر 4 به عدد 6.25 میرسیم. حال به لطف قانون رند کردن نمره آیلتس به سمت بالا، این شخص در بخش اورال خود نمره 6.5 را کسب خواهد کرد.

CEFR levelOverall band scoreSpeakingWritingReadingListening
B26.56567

اعتراض به نمره آیلتس

خوشبختانه در آزمون آیلتس در صورتی که اعتراض به نمره آیلتس خود داشتید میتوانید موارد را از طریق سنتر ثبت نام خود پیگیری کنید. روند اعتراض به نمره آیلتس به این صورت است که شما پس از تماس با سنتر خود و یا مراجعه به سایت، فرم درخواست اعتراض خود را تکمیل میکنید. اما قبل از تصمیم گیری برای ثبت اعتراض به نمره آیلتس خود، بهتر است این سه فاکتور اصلی را در ذهن داشته باشید.

اعتراض به نمره آیلتس

1: متاسفانه اعتراض به نمره آیلتس به طور رایگان صورت نمیگیرد و برای این کار شما باید نیمی از هزینه آزمون را مجددا بپردازید. هزینه دقیق اعتراض بسته به سنتر آزمون گیرنده میتواند متفاوت باشد. البته در صورتی که اعتراض شما مورد قبول واقع شود و شما در آن بخش نمره بهتری کسب کنید، هزینه پرداختی به شما بازگردانده میشود.

بیشتر بدانید : چگونه در خانه آیلتس بخوانیم

2: با توجه به سیستم نمره دهی آزمون آیلتس احتمال خطا در بخش های لیسنینگ و ریدینگ آزمون آیلتس تقریبا صفر است. اما شما میتوانید با پرداخت یک هزینه نسبت به نمره هر دو بخش اسپیکینگ و رایتینگ اعتراض کنید و یا تنها یکی از این بخش ها را انتخاب کنید.

3: همنطور که در نتیجه اعتراض به نمره آیلتس خود امکان کسب نمره ای بهتر وجود دارد، این احتمال نیز وجود دارد که نتیجه از نمره ابتدایی که کسب کرده باشید پایین تر باشد. متاسفانه در این صورت نمره دوم ملاک آیلتس خواهد بود و کارنامه جدید براساس این نمره تنظیم میشود.

کلام پایانی

سعی کردیم در یک مقاله جامع به نمره آیلتس بپردازیم، انواع سطح بندی آن و نحوه محاسبه و نمره دهی آیلتس و اینکه اصلا نمره قبولی در این آزمون چند است اطلاعات جامعی به شما مخاطبین گرامی ارائه دهیم، چنانچه هنوز سوالی در این باره دارید در بخش کامنت ها بپرسید تا کارشناسان مجموعه به شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − سه =