چگونه در خانه آیلتس بخوانیم

آمادگی آیلتس در منزل

بسیاری از افرادی که در حال فراگیری زبان انگلیسی هستند و یا در گذشته در کلاس های آموزش زبان انگلیسی آنلاین شرکت کرده اند قصد شرکت در آزمون آیلتس و یا دیگر آزمون های بین المللی برای اخذ مدرکی معتبر داشته و دارند. قطعا کسب نمره خوب در آزمون آیلتس میتواند قدمی مهم در مسیر موفقیت باشد و درب های جدیدی به روی شما، چه در زمینه های شغلی و چه تحصیل و یا مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان باز کند.

اما مشکل اینجاست که بسیاری از متقاضیان این آزمون زمان و یا هزینه کافی برای شرکتو یا خرید پکیج آیلتس را نداشته و به همین دلیل از شرکت در این آزمون منصرف میشوند. خبر خوب آنکه حتی در خانه و بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای میتوانید خود را برای این آزمون آماده کنید و نتیجه دلخواه خود را کسب کنید. البته آمادگی آیلتس در منزل نیاز به چهارچوب و برنامه ریزی آموزشی مشخصی دارد که در این مقاله سعی کردیم این موارد را تشریح کنیم و پاسخ دقیقی به سوال متداول چگونه در خانه آیلتس بخوانیم ارائه دهیم.

آمادگی برای آزمون آیلتس در خانه

چگونه در خانه آیلتس بخوانیم ؟

در پاسخی کوتاه به این سوال باید گفت که ابتدا نیاز دارید تا بهترین منابع مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. سپس باید برنامه آموزشی خود را طراحی کنید و ساعات مطالعه و محتوای مطالعاتی خود را مشخص کنید. یکی دیگر از راه ها خرید پکیج آیلتس است که به صورت خودآموز در منزل می توانید آیلتس را آموزش ببینید.

در پایان هم باید در آزمون های آزمایشی آیلتس شرکت کنید تا میزان پیشرفت خود را بسنجید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید تا با برنامه ریزی و مطالعه مجدد ضعف های خود را پوشش دهید و به نتیجه دلخواه خود نزدیک تر شوید. البته که پاسخ به این سوال که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟ به این راحتی نیست و هر کدام از مراحل جزییات مربوط به خود را دارند که در ادامه مقاله با آنها خواهیم پرداخت.

1: شناخت مهارت های زبانی خود و انتخاب منابع مناسب سطح شما

به منظور کسب درک بهتری از مهارت های زبانی خود بر اساس مقیاس آزمون آیلتس بخصوص در بخش های لیسنینگ و ریدینگ بهترین و راحت ترین روش استفاده از یکی از تست های کتاب های Cambridge IELTS  است. تا کنون 17 سری از این کتاب ها منتشر شده که سری 17 آن از همه جدیدتر و براساس آخرین تغییرات آزمون آیلتس است.

پیشنهاد میکنم مقاله بهترین منابع خودخوان آیلتس را مطالعه نمائید تا با منابع بیشتری آشنا شوید.

هر کتاب شامل 4 آزمون کامل آیلتس است و شما میتوانید با انجام یکی از تست ها با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم سطح کنونی زبان خود را بسنجید و هم با ساختار کلی آزمون آیلتس و درجه سختی آن آشنا شوید. همچنین پیشنهاد میشود که برای کسب نتایجی دقیق یکی از آزمون های کتاب های منتشر شده در سال های اخیر (از کتاب Cambridge IELTS 12  به بالا) را انتخاب کنید و سراغ کتاب های قدیمی (Cambridge IELTS 8  به پایین) نروید

درباره آزمون آیلتس لایف اسکیلز بخوانید

حال که با سطح کنونی خود و درجه سختی آزمون آشنا شدید، باید محتوای مطالعاتی خود را انتخاب کنید. با توجه به آنکه نتیجه آزمون شما در تعیین محتوای مطالعاتی رابطه ای مستقیم دارد، در ادامه چند احتمال و مسیر را برای شما بررسی کرده ایم.

احتمال اول

در مسیر پاسخ به اینکه چگونه در خانه آیلتس بخوانیم، نتیجه آزمون شما اصلا خوب نبود و با درک مفاهیم فایل های صوتی در بخش لیسنینگ و درک موضوع کلی متن در بخش ریدینگ مشکل داشتید و در هر دو مهارت کمتر از 10 پاسخ صحیح داشتید.

نگران نباشید. دنیا به آخر نرسیده. در نظر داشته باشید که اکثر افراد در همین گروه قرار میگیرند و فاصله زیادی تا نمره هدف خود دارند. اما طبیعتا شما به تلاش بیشتری برای رسیدن به نمره دلخواه خود نیاز خواهید داشت و باید زمان بیشتری را صرف مطالعه و تقویت مهارت های زبانی خود کنید. به همین دلیل بهتر است ابتدا زبان عمومی خود را تقویت کنید. برای این کار میتوانید از منابع زیر برای تقویت مهارت های زبانی خود استفاده کنید.

کتاب های American English File

سری کتاب های American English File  برای تقویت زبان عمومی و در شش سطح نوشته شده است. شما میتوانید از کتاب American English File 1  مطالعه خود را شروع کنید و با انجام تمرین ها و فراگیری لغات و ساختارها سطح زبان خود را تقویت کنید.

دوره مکالمه محور اپلیکیشن نوگولرن

یکی از بهترین راه ها برای آمادگی آیلتس در منزل استفاده از دوره ها و پکیج های زبان خودخوان است. شما میتوانید با پرداخت هزینه ای جزئی دوره اسپیکینگ اپلیکیشن نوگولرن را خریداری کرده و از فصل یک این دوره مطالعه خود را آغاز کنید.

بیشتر بدانید : گرفتن مدرک آیلتس چه مدت طول میکشد

این دوره برای افرادی تهیه و تنظیم شده که قصد یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودخوان را دارند. بزرگترین مزیت این دوره محتوای ساده و قابل فهم آن است که در کنار استفاده از ارتباط مستمر با پشیتبانان آموزشی اپلیکیشن نوگولرن باعث میشود تمامی مفاهیم و موضوعات را به خوبی یاد گرفته و مهارت های خود را تقویت کنید.

احتمال دوم

شما توانستید به 10 تا 15 عدد از سوالات در بخش های لیسنینگ و ریدینگ آیلتس پاسخ صحیح دهید و قادر به درک موضوعات کلی متون و فایل های صوتی آن بودید.

در این صورت شما به سطح قابل قبولی از زبان انگلیسی رسیده اید و اکنون بهتر است تقویت زبان عمومی خود را در کنار یادگیری ساختارها و استراتژی های آیلتس پیش ببرید. برای این کار میتوانید از کتاب ها و منابع حول محور آیلتس استفاده کنید.

کتاب های IELTS Mindset

این سری کتاب ها برای تقویت سطح عمومی زبان اما در قالب ساختار آزمون اصلی نگارش شده اند، طوری که علاوه بر لغات و ساختارهای پرتکرار، تمرین هایی با موضوعیت آزمون در این کتاب ها گنجانده شده تا شما را با تکنیک های امتحان نیز آشنا کند. بهتر است مطالعه خود را از کتاب Mindset level 1  شروع کنید.

بیشتر بدانید : آیلتس لایف اسکیلز چیست

مسیر سوم

شما توانستید به بیش از 15 سوال از 40 سوال موجود در بخش های لیسنینگ و ریدینگ پاسخ صحیح دهید. این یعنی شما از سطح خوبی از زبان انگلیسی برخوردار هستید و احتمالا بیشتر موضوعات لیسنینگ و ریدینگ آزمون را متوجه شده اید. اگر در این گروه قرار دارید، بهتر است زمان خود را صرف مطالعه منابع تقویت عمومی زبان انگلیسی نکنید و مستقیما به سراغ منابع آزمون بروید.

کتاب های Cambridge IELTS

همانطور که در بالا نیز گفته شد، هر کدام از کتاب های Cambridge IELTS  شامل 4 آزمون کامل آیلتس میباشد. باید با برنامه ریزی مستمر، آزمون های این کتاب را یکی پس از دیگری انجام دهید و نتایج خود را چک کنید.

متون و فایل های صوتی را بررسی کنید و لغات و ساختارهایی که با آنها آشنا نیستید را یادداشت برداری و مطالعه کنید تا بتوانید نمرات خود را بهبود بخشید، همچنین میتوانید با استفاده از محتوای رایگان یوتیوب و سایت های ایرانی و خارجی، با استراتژی و تکنیک های آزمون در بخش های مختلف آشنا شوید و از آنها به هنگام انجام تمرین ها استفاده کنید.

مراحل آمادگی آیلتس در منزل

2: طراحی برنامه آموزشی

پس از آنکه محتوای مطالعاتی خود را مشخص کرده اید، حال باید ساعات و میزان مطالعه خود را برنامه ریزی کنید. در انجام برنامه ریزی این نکته را در نظر داشته باشید که برای کسب نمره آیلتس بالای 6 شما به میزان زمان مطالعه بسیار زیادی نیاز خواهید داشت و اگر هدف شما کسب نمره 7 است، احتمالا نمیتوان با روزی یک ساعت مطالعه در بازه زمانی کوتاه به این هدف رسید.

بیشتر بدانید : چگونه آیلتس تدریس کنیم

اگر بدنبال پاسخی برای این سوال هستید که چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم بهتر است هدفی واقعی و قابل دسترس را برای خود تعیین کنید و برای آن برنامه ریزی کنید. این موضوع را نیز فراموش نکنید که برای کسب بهترین نتیجه، بهتر است روزهای مطالعاتی خود را بر اساس 4 مهارت زبان برنامه ریزی کنید؛ به این ترتیب که زمان خود در هر روز را صرف تقویت یکی از 4 مهارت کنید و چند مهارت را با هم در یک روز نخوانید.

یادگیری آیلتس در منزل

3: شرکت در آزمون های آزمایشی

یکی از مشکلات آمادگی برای آیلتس در خانه همین عدم دریافت بازخورد آموزشی مناسب است. بنابراین پس از صرف زمان مناسب برای مطالعه و تقویت زبان انگلیسی بهتر است که میزان پیشرفت خود را بررسی کنید و با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید.

در این مرحله بهتر است سطح زبان خود را در محیطی استاندارد و بر اساس قوانین و استانداردهای آیلتس محک بزنید. به همین دلیل قطعا پیشنهاد ما به شما شرکت در یک آزمون ماک آیلتس معتبر است تا در بخش های رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس نیز بازخورد کارشناسان آیلتس را دریافت کنید و میزان پیشرفت خود در این دو مهارت را نیز بسنجید.

هر چند استفاده از امکانات هوش مصنوعی و روش هایی مثل آپلود رایتینگ و یا حتی متن اسپیکینگ خود در سایت هایی همچون گرمرلی و دیگر سایت های مشابه میتواند اشتباهات گرامری و لغوی شما را به شما گوشزد کند. اما این سایت ها قادر به بررسی رایتینگ و اسپیکینگ شما بر اساس چهارچوب های آزمون نبوده و نمیتوانند به شما نمره ای در مقیاس آزمون اصلی ارائه کنند.

کلام پایانی

آمادگی برای آیلتس در خانه کار ساده ای نیست و نیاز به کسب اطلاعات کافی درخصوص محتوای مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و روش هایی برای دریافت بازخورد است. در این مقاله سعی کردیم پاسخی جامع به سوال چگونه در خانه آیلتس بخوانیم ارائه کنیم و مراحل آمادگی آیلتس در منزل را تشریح کردیم.

گفتیم که اولین قدم شناخت کافی مهارت های زبانی خود و انتخاب منابع مناسب بر اساس سطح کنونی زبان شما میباشد. پس از انتخاب محتوا و منابع باید زمان و محتوای مطالعاتی خود را دقیق برنامه ریزی کنید و بر اساس برنامه مطالعه مستمر داشته باشید. در پایان هم با شرکت در آزمون ماک آیلتس نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و درصورت نیاز برای مطالعه منابع بیشتر و گسترده تر برنامه ریزی کنید.

صمیمانه امیدواریم با مطالعه مقاله چگونه در خانه آیلتس بخوانیم و رعایت نکات آن و همچنین تلاش و پشتکار کافی به نمره دلخواه خود در آزمون دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =