چگونه آیلتس تدریس کنیم؟

چگونه آیلتس تدریس کنیم

در حال حاضر می‌توان گفت که یکی از معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در دنیا، آیلتس (IELTS) است. این آزمون سالانه بیش از 2.5 میلیون نفر متقاضی داشته و با توجه به اینکه نمره آن در بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه‌های سراسر جهان معتبر است.

تعداد داوطلبان آن نیز رو به افزایش هستند، از همین رو نیاز به مدرسین حرفه‌ای این دوره آموزشی زبان بیش از قبل احساس می‌شود؛ اما بهترین روش تدریس آیلتس چیست؟ به‌عنوان یک مدرس، چگونه آیلتس تدریس کنیم؟ اگر برای اولین‌بار است که تصمیم به تدریس دوره IELTS گرفته‌اید و می خواهید در آینده یک پکیج آیلتس خوب را گردآوری کنید، یافتن پاسخ این سؤالات می‌تواند چراغ راهی برای شما باشد تا به یک مدرس حرفه‌ای زبان انگلیسی برای آیلتس تبدیل شوید.

در این متن قصد داریم تا بگوئیم چگونه آیلتس تدریس کنیم و روش‌های نوین و کارآمد تدریس آیلتس را به همراه نکات کاربردی برای شما بیان کنیم، پس تا انتهای متن همراه ما باشید.

مهارت های لازم برای آموزش آیلتس

چگونه آیلتس تدریس کنیم ؟

به طور کلی در آزمون آیلتس مهارت‌های چهارگانه Listening، Reading، Writing و Speaking در شرکت‌کنندگان ارزیابی می‌شود؛ از همین رو با توجه به مهارتی که زبان‌آموز دارد، نمره‌ای بین صفر تا 9 در آزمون کسب می‌کند. در حقیقت مدرس باید تجربه شرکت در آزمون IELTS را داشته باشد و جزئیات، تمرین‌ها و روش برگزاری مراحل مختلف آزمون را به‌صورت کامل درک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این آزمون پیشنهاد میکنیم مقاله آزمون آیلتس چیست را مطالعه نمائید.

علاوه بر آن، یک مدرس حرفه‌ای برای تدریس در کلاس‌های آمادگی آیلتس، بهتر است مهارت‌های ارتباطی عالی و صبر و حوصله زیادی داشته باشد تا به‌خوبی بتواند به زبان‌آموزان برای کسب نمره قبولی در آزمون کمک کند.

به‌عنوان مدرس آیلتس، ابتدا باید توانایی زبان‌آموزان خود را سنجیده و آن‌ها را تعیین سطح کنید تا افرادی که قبلا تجربه شرکت در آزمون را داشته‌اند با افرادی که برای بار اول شرکت می‌کنند در گروه‌های مناسبی قرار بگیرند. با این کار تسلط کافی روی پیشرفت شاگردان خود خواهید داشت. چنانچه هنوز اول راه هستید و می خواهید ابتدا در این آزمون شرکت کنید حتما مقاله نحوه ثبت نام آزمون ایلتس را مطالعه نمائید.

انواع روش‌ های تدریس آیلتس کدام‌اند؟

در ادامه پاسخ به سؤال «چگونه آیلتس تدریس کنیم؟» تصمیم داریم روش‌های مهم و کاربردی تدریس آیلتس را برای شما بیان کنیم. به همین دلیل مطالب را به بخش‌هایی که در روز آزمون باید داوطلب پاسخ دهد، تقسیم‌بندی می‌کنیم.

نحوه آموزش بخش نوشتاری آیلتس

نحوه تدریس آیلتس بخش نوشتاری یا رایتینگ (Writing)

به طور کلی باید به این نکته اشاره کرد که سخت‌ترین و چالش‌بر انگیزترین مرحله آزمون IELTS، بخش رایتینگ یا نوشتاری است. برای این منظور داوطلبان باید در یک آزمون یک‌ساعته، نظراتشان را در مورد موضوعات مختلف و با تعداد کلمات خواسته شده بنویسند و به سؤالات مربوطه پاسخ دهند. از همین رو برای تدریس بخش نوشتاری، نکات زیر را به زبان‌آموزان خود آموزش دهید.

خدمات نوگولرن : پکیج رایتینگ آیلتس

ساختار و قالب درست جملات را آموزش دهید

نوشتن یک متن بدون نقص و قابل‌فهم در درجه اول به رعایت دقیق ساختار جملات وابسته خواهد بود. شما باید در روش تدریس خود، فرم صحیح جملات را به زبان‌آموزان آموزش دهید. از طرفی بهتر است در مورد نحوه نوشتن پیرامون موضوعات مختلف، روش اتصال جملات به یکدیگر و درست‌نویسی در عین پیچیده‌نویسی، نکاتی را در تدریس خود بیان کنید.

از موضوعات متنوع برای آموزش رایتینگ استفاده کنید

برای ایجاد خلاقیت در کلاس و آموزش بیشتر لغات، از موضوعات مختلف و ملموس استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه از یکنواختی کلاس زبان جلوگیری می‌کند، سبک نگارش شاگردانتان را تقویت می‌کند. موضوعات رایتینگ را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که شامل تاریخ، زمان، واحد پول، اعداد و موارد این‌چنینی شود. با این روش تمرکز زبان‌آموزان هنگام نوشتن نیز افزایش‌یافته و به بالابردن کیفیت متن کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید : گرفتن مدرک آیلتس چه مدت طول میکشد

تندنویسی را به شاگردانتان آموزش دهید

زمان این بخش از آزمون محدود بوده و شما باید به‌گونه‌ای به زبان‌آموزان خود آموزش دهید که بتوانند در مدت‌زمان کوتاه 10 الی 15 دقیقه‌ای با تعداد کلمات محدود، درباره موضوعی خاص یک متن جذاب بنویسند. در واقع باید در کلاس، تمریناتی را برای بخش نوشتاری آزمون در نظر بگیرید تا شاگردانتان به تندنویسی عادت کنند.

مهارت ویرایش و بازنویسی مطالب را آموزش دهید

برای ایجاد انگیزه در نوشتن، بهتر است زبان‌آموزان، ابتدا بدون توجه به غلط‌های املایی و اشتباهات گرامری، یک‌بار مطلب را کامل بنویسند؛ سپس در یک مدت‌ زمان خاص متن را دوباره خوانده و موارد موردنیاز را تصحیح کنند.

نحوه تدریس آیلتس بخش خواندنی

نحوه تدریس آیلتس بخش خواندنی یا ریدینگ (Reading)

این مرحله از آزمون از دو بخش درک مطلب و پاسخ‌دهی به سؤالات مطرح شده، تشکیل می‌شود. مدت‌زمان بخش ریدینگ نیز 60 دقیقه بوده و 3 متن با 40 سؤال دارد. برای تدریس بخش خواندنی، نکات زیر را به شاگردان خود آموزش دهید.

بیشتر بدانید : چگونه در خانه آیلتس بخوانیم

تندخوانی را به شاگردان خود آموزش دهید

یکی از اصول مهم تدریس آیلتس برای بخش ریدینگ، آموزش روش‌های تندخوانی است. برای این منظور زبان‌آموز باید دایره لغات خود را گسترده‌تر کند. فرد با دانستن لغات بیشتر، موقع خواندن می‌تواند روی هدف خود تمرکز کرده و مطالب اضافی را کنار بگذارد. مهارت سریع‌خوانی علاوه‌بر ریدینگ به آزمون لیسنینگ نیز کمک کرده و داوطلب با خواندن سریع سؤالات، هنگام شنیدن فایل‌های صوتی، راحت‌تر پاسخ هر سؤال را پیدا می‌کند.

آموزش مهارت اسکیمینگ را در برنامه تدریس خود قرار دهید

در روش تدریس آیلتس خود، آموزش مهارت اسکیمینگ را فراموش نکنید. در این روش به زبان‌آموزان یاد دهید که بر اساس سؤالات پرسیده شده در انتهای مطلب، کلمات و جملات مهم را در متن پیدا کرده و زیر آن‌ها خط بکشند. از طرفی به‌ عنوان یک مدرس حرفه‌ای آیلتس به شاگردان خود آموزش داده تا کلماتی که برای آن‌ها مفهوم نیست را مشخص کرده تا با کمک جملات قبلی یا بعدی، معنی آن را بیابند.

مهارت اسکن‌ کردن را به زبان‌آموزان آموزش دهید.

در این مهارت باید به جزئیات متن توجه کنید. برخلاف مهارت‌های اسکیم کردن و تندخوانی که کلیات متن را در نظر می‌گیرند، باید به‌صورت جزئی روی اطلاعاتی همچون زمان‌ها، مکان‌ها، رویداد‌ها و اسامی تمرکز کنید. شما به‌عنوان مدرس باید یک صفحه متن در اختیار شاگردان خود قرار داده تا آن‌ها در مدت‌زمان کوتاهی کلمات مهم را پیدا کنند.

نحوه آمنورش آیلتس بخش شنیداری

نحوه تدریس آیلتس بخش شنیداری یا لیسنینگ (Listening)

در ادامه بحث «چگونه آیلتس تدریس کنیم؟»به آموزش مرحله شنیداری می‌رسیم. این بخش از آزمون از 4 فایل صوتی ۵ دقیقه‌ای شامل مکالمه عمومی، سخنرانی عمومی، مکالمه آکادمیک و سخنرانی آکادمیک تشکیل شده که در 30 دقیقه برگزار می‌شود. برای تدریس بخش شنیداری، نکات زیر را به شاگردان خود یاد دهید.

زبان‌آموزان را با لهجه‌های مختلف آشنا کنید

فایل‌های صوتی که در این بخش آزمون پخش می‌شوند، از لهجه‌های مختلف همچون آمریکایی، بریتیش، استرالیایی، نیوزلندی و… خواهد بود. از این رو بهتر است در کلاس، شاگردان خود را به چالش کشیده و با لهجه‌های متفاوت آموزش دهید.

مهارت خوب گوش‌دادن را به شاگردان خود آموزش دهید

همان‌طور که زبان‌آموزان را با لهجه‌های مختلف آشنا می‌کنید، مهارت با دقت گوش‌دادن را هم به آن‌ها یاد دهید. به شاگردانتان آموزش دهید تا به نکات مهم فایل صوتی توجه کرده و شنوندگان فعالی باشند. برای این منظور آموزش کلماتی که املای یکسانی داشته؛ اما در هر لهجه به طور متفاوتی بیان می‌شوند یا کلماتی که نحوه تلفظشان با نگارششان متفاوت است را در روش تدریس آیلتس خود قرار دهید.

نحوه تدریس آیلتس بخش گفتاری یا اسپیکینگ (Speaking)

اگر به دنبال موضوع «چگونه آیلتس تدریس کنیم؟» هستید، باید گفت که بخش گفتاری آزمون IELTS نیز جزء جدایی‌ناپذیر روش تدریس این دوره آموزشی خواهد بود. مرحله اسپیکینگ از 3 بخش 3 تا 4 دقیقه‌ای تشکیل می‌شود. به همین منظور نکات مهم زیر را برای تدریس بخش گفتاری آزمون به زبان‌آموزان خود یاد دهید.

بر سر موضوعات مختلف در کلاس گفتگو کنید

به‌عنوان یک مدرس حرفه‌ای آیلتس، موضوعات چالشی و متنوعی را برای گفتگو در کلاس انتخاب کنید تا توانایی اسپیکینگ شاگردان خود را تقویت کنید. پرسیدن سؤالاتی که پاسخ‌های طولانی دارند نیز به‌عنوان تمرینات گفتاری آیلتس، توصیه می‌شود.

فقط به زبان انگلیسی در کلاس صحبت کنید

از شاگردان خود بخواهید تا در کلاس فقط به زبان انگلیسی صحبت کنند. علاوه بر آن زبان‌آموزان را به چند گروه جداگانه تقسیم‌بندی کرده تا در خارج از کلاس بر سر موضوعات مختلف به انگلیسی با هم بحث کنند و گزارش آن را ارائه دهند.

سؤالات آزمون‌های آیلتس سال‌های گذشته را با شاگردان خود تمرین کنید

در مرحله اسپیکینگ آزمون IELTS امکان تکرار سؤالات وجود دارد؛ از این رو در کلاس خود سؤالات آزمون‌های گذشته را مرور کرده تا شاگردانتان با انواع سؤالات و مطالب آزمون آشنا شوند.

سؤالات متداول

تدریس چه مهارت‌هایی برای آزمون آیلتس مهم است؟

به طور کلی مراحل و اجزای آزمون آیلتس شامل بخش‌های شنیداری (Listening)، خواندنی (Reading)، نوشتاری (Writing) و گفتاری (Speaking) می‌شود.

چرا روش تدریس آیلتس اهمیت دارد؟

از آنجایی که کسب نمره قبولی در آیلتس برای مهاجرت تحصیلی و پذیرش دانشگاه‌های خارجی ضروری است، به همین دلیل باید از اساتید حرفه‌ای با بهترین روش‌های آموزشی آیلتس کمک بگیرید.

چگونه تدریس آیلتس را شروع کنیم؟

برای تدریس دوره IELTS باید با جزئیات، ساختار و نحوه برگزاری آزمون آشنا شده و کارآمدترین روش تدریس را انتخاب کنید.

وظیفه مدرس دوره IELTS چیست؟

به‌عنوان یک مربی زبان برای تدریس آیلتس، باید به‌خوبی همه اجزای آزمون را شناخته و تجربه شرکت در چنین آزمونی را داشته باشید؛ همچنین به‌صورت کامل به روش‌های نوین تدریس IELTS مسلط باشید.

گفتار پایانی

در متن بالا تلاش کردیم به پرسش «چگونه آیلتس تدریس کنیم؟» پاسخ مناسبی ارائه دهیم؛ همچنین نکات مفیدی را در رابطه با روش تدریس آیلتس برای شما بیان کردیم. در حقیقت اگر تصمیم دارید به یک مدرس حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید، باید علاوه بر به‌کارگیری روش‌های نوین تدریس IELTS، روی استفاده از منابع معتبر آموزشی و مؤلفه‌های موردنیاز آزمون تمرکز کنید.

با این کار علاوه بر آموزش یک زبان جدید به شاگردان خود، آن‌ها را برای کسب نمره عالی در آزمون بین‌المللی آیلتس آماده می‌کنید. آیا تا به حال تجربه تدریس کلاس‌های آمادگی آیلتس را داشته‌اید؟ در صورت تمایل نظرات و تجربیات خاص خود را با دیگر مخاطبین نوگولرن به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − پنج =