تفاوت آزمون PTE و IELTS

5/5 – (1 امتیاز)

تفاوت آزمون PTE و IELTS

اگر قصد مهاجرت شغلی، تحصیلی و… را دارید، قطع به‌یقین بارها نام آزمون‌هایی مانند آیلتس و PTE به گوشتان خورده است. مدارک این دو آزمون در لیست معتبرترین مدارک زبان انگلیسی دنیا قرار داشته و بسیاری از کشورها اخذ این مدرک را برای مهاجران پذیرفته شده الزامی کرده‌اند؛ اما تفاوت آزمون PTE و IELTS در چیست؟ کدام یک معتبرتر است؟ کدام یک سطح دشواری بالاتری دارد؟ منابع هر کدام از این آزمون‌ها چه هستند؟ در این مقاله به‌تمامی سؤالات ذکر شده به‌طور کامل پاسخ خواهیم داد.

ابتدا توضیح کوتاهی درباره آزمون‌های PTE و آیلتس داده، سپس به سراغ تفاوت‌های آن‌ها خواهیم رفت.

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس (IELTS) مخفف عبارت International English Language Testing System است. این آزمون یکی از معتبرترین و رایج‌ترین ابزارهای ارزیابی سطح زبان انگلیسی افراد بوده و میزان مهارت داوطلبین را به دقیق‌ترین شکل ممکن می‌سنجد. مدرک آزمون آیلتس یکی از قوی‌ترین مستندات برای اخذ پذیرش تحصیلی، شغلی و… بوده که در بسیاری از کشورهای جهان از اعتبار بالایی برخوردار است.

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس در دو نوع زیر برگزار می‌شود:

آزمون آیلتس جنرال (The General Training Module)

این آزمون مناسب کسانی است که قصد مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند؛ همچنین اخذ این مدرک برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در دبیرستان‌های انگلیسی‌زبان را دارند نیز الزامی است.

آزمون آیلتس آکادمیک (The IELTS Academic module)

آزمون آیلتس آکادمیک برای کسانی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند؛ به عبارت ساده‌تر این آزمون مشخص می‌کند که آیا این افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی در مقاطع کارشناسی، ‌کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان تحصیل کنند یا خیر.

منابع آزمون آیلتس

از مهم‌ترین منابع آزمون ایلتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کتاب Barron’s IELTS Super pack

• کتاب Cambridge Guide to IELTS

• کتاب Ace the IELTS

• کتاب Official IELTS Practice Materials

منابع آزمون آیلتس تنها به موارد بالا محدود نیستند و می‌توانید از کتاب‌های دیگر در راستا بهبود مهارت‌های خود استفاده کنید. در ادامه مقاله تفاوت آزمون PTE و آیلتس ، به شرح مختصری درباره آزمون PTE خواهیم پرداخت.

آزمون PTE چیست؟

کلمه PTE خلاصه و مخفف عبارت Pearson Test of English است. این آزمون، آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی بوده که توسط مؤسسه معتبر long man (لانگ من) طراحی شده است. این مؤسسه برای اولین‌بار در دانشگاه لندن آزمون PTE را برگزار کرد. این آزمون نیز همانند آیلتس در راستا سنجش سطح زبان انگلیسی متقاضیان طراحی شده و طی سال‌های اخیر از اعتبار بیشتری نیز برخوردار شده است.

اخذ مدرک آزمون PTE برای کسانی که قصد مهاجرت به نیوزلند یا استرالیا را دارند الزامی به شمار می‌آید. یکی از مزایای مهم این آزمون، قابلیت معادل‌سازی آن با مدرک سایر آزمون‌ها از جمله آیلتس و تافل است. تمامی فرایند شرکت در آزمون نیز به‌صورت غیرحضوری و کاملاً آنلاین انجام می‌شود.

تفاوت آزمون PTE و IELTS

انواع آزمون PTE

آزمون PTE در سه مدل زیر برگزار می‌شود:

آزمون PTE آکادمیک (Academic PTE)

این نوع از آزمون PTE برای اخذ مدرکی استفاده می‌شود که می‌توان به کمک آن نسبت به پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان اقدام کرد. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر این مدرک را از دانشجویان خود می‌پذیرند.

آزمون PTE جنرال (General PTE)

این آزمون برای سنجش مهارت‌های ساده و روزمره زبان انگلیسی متقاضیان برگزار می‌شود. تعداد کمی از کشورها و دانشگاه‌ها مدرک این آزمون را می‌پذیرند.

آزمون PTE کودکان و نوجوانان (young learners PTE)

این آزمون برای سنجش مهارت زبان انگلیسی کودکان و نوجوانانی استفاده می‌شود که در حال آموزش آن به‌عنوان زبان مادری خود هستند.

منابع آزمون PTE

از مهم‌ترین منابع این آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کتاب راهنمای رسمی آزمون آکادمیک PTE

• Aspire C1

• کتاب دوره تخصصی PTE برای سطح B1 و B2

منابع آزمون PTE به این موارد محدود نبوده و می‌توان از انواع تمرین‌های آنلاین و آفلاین سایت‌های معتبر برای افزایش مهارت‌های زبان انگلیسی استفاده کرد.

تفاوت آزمون PTE و آیلتس

آزمون‌ها PTE و آیلتس تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. همواره به‌خاطر داشته باشید که قبل از اقدام به پذیرش در دانشگاه‌ها یا موقعیت‌های شغلی، نوع مدرک زبان انگلیسی مورد قبول دانشگاه یا شرکت مدنظر را کسب کرده باشید؛ زیرا فرایند دریافت هر کدام از مدارک زبان زمان‌بر بوده و ممکن است شما به ددلاین مشخص شده نرسید.

از مهم‌ترین تفاوت‌های آزمون PTE و آیلتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساختار آزمون‌ها

از مهم‌ترین تفاوت PTE و IELTS می‌توان به تفاوت ساختاری این دو آزمون اشاره کرد. آزمون آیلتس دارای ۴ بخش اصلی Listening، Reading، Writing و Speaking است. در حالی آزمون PTE تنها ۳ بخش اصلی دارد. بخش‌های آزمون PTE عبارت‌اند از:

• Speaking & Writing

• Reading

• Listening

علاوه بر ساختار، زمان پاسخگویی به سؤالات هر بخش نیز در دو آزمون یکسان نیست. زمان پاسخگویی به سؤالات بخش‌های مختلف آزمون آیلتس به شرح زیر است:

Listening: ۳۰ دقیقه

Reading: ۶۰ دقیقه

Writing: ۶۰ دقیقه

Speaking: ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

در حالی زمان پاسخگویی به سؤالات آزمون pteبه شکل زیر است:

Speaking & Writing: ۵۴ تا ۵۷ دقیقه

Reading: ۲۹ تا ۳۰ دقیقه

Listening: ۳۰ تا ۳۴ دقیقه

بنابراین برای پاسخگویی به بخش‌های مختلف این دو آزمون برنامه‌ریزی داشته باشید.

سطح دشواری آزمون‌ها

به‌طورکلی می‌توان گفت که آزمون PTE نسبت به آزمون آیلتس کمی آسان‌تر است؛ البته لازم به ذکر بوده که نمی‌توان به‌طورقطع این مورد را تأیید کرد. هر دو آزمون نام‌برده‌شده دارای انواع و سطوح مختلفی هستند که شرکت در هر کدام از آن‌ها نیازمند مهارت‌های متفاوتی است.

فرمت سؤالات

فرمت سؤال مهم‌ترین تفاوت آزمون PTE و آیلتس است. در آزمون آیلتس شاهد فرمت سؤال‌های پاسخ کوتاه و چهار گزینه هستیم؛ درحالی‌که در آزمون PTE فرمت سؤالات بسیار متفاوت ‌تر است. فرمت سؤالات آزمون PTE شامل مواردی همچون تکمیل جمله، چند گزینه، پاسخ کوتاه و… می‌شود.

در بخش Listening و Reading آزمون آیلتس شاهد سؤالات چهار گزینه و تکمیل جمله هستیم؛ اما در آزمون PTE شما باید بتوانید به تحلیل نمودار یا جداول بپردازید و نظرات شخصی خود را در قالب جملات انگلیسی به طور کامل بیان کنید.

همواره به ‌خاطر داشته باشید که شرکت در امتحان‌های تمرینی هر دو آزمون می‌تواند شما را به سطح بالایی از تسلط به منابع امتحانی برساند؛ خودتان را به‌وسیله این نوع از امتحان‌ها به چالش بکشید تا هنگام آزمون اصلی تسلط بیشتری بر دانش و مهارت‌های خود داشته باشید.

تفاوت آزمون PTE و IELTS

نمره‌دهی آزمون‌ها

نمره‌دهی را نیز می‌توان در لیست تفاوت PTE و IELTS جای داد. آزمون آیلتس دارای نمره‌ای جداگانه برای بخش‌های مختلف خود است. رنج نمره آزمون IELTS برای هر بخش بین ۱ تا ۹ است. در آزمون PTE نیز نمره هر کدام از بخش‌ها به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شود. رنج نمره این آزمون در بخش‌های مختلف بین ۱۰ تا ۹۰ است.

همواره به‌خاطر داشته باشید که می‌توان نمرات و مدرک PTE را نسبت به مدارک آزمون‌های آیلتس و تافل معادل‌سازی کرد؛ اما دیگر آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی چنین قابلیتی را ندارند.

زمان آزمون‌ها

زمان آزمون نیز در لیست تفاوت آزمون PTE و آیلتس قرار می‌گیرد. طول مدت آزمون‌های نام‌برده‌شده با یکدیگر متفاوت است. فرایند برگزاری آزمون آیلتس حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید؛ درحالی‌که طول مدت آزمون PTE کمی کمتر و حدود ۲ ساعت ۱۵ دقیقه است.

لازم به ذکر است که بازه‌های زمانی مشخص شده هر آزمون برای هر داوطلب صدق نمی‌کند؛ طول مدت آزمون‌های PTE و آیلتس به میزان مهارت و دانش متقاضیان بر می‌گردد. هر چقدر که داوطلب از مهارت بیشتری برخوردار باشد، به طبع زمان صرف شده برای آزمون نیز کمتر خواهد بود.

اعتبار و گستردگی آزمون‌ها

تفاوت آزمون PTE و آیلتس را می‌توان از نظر میزان اعتبار نیز بررسی کرد. هر یک از آزمون‌های نام‌برده‌شده در موارد متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین کاربردهای مدرک آیلتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اخذ پذیرش تحصیلی در بیشتر کشورهای انگلیسی‌زبان

• پیوستن افراد به خانواده خود در کشورهای اروپایی و آمریکایی انگلیسی‌زبان

• اخذ ویزاهای مهاجرتی بیشتر کشورهای انگلیسی‌زبان، علل الخصوص کشورهای استرالیا، نیوزلند، کانادا و انگلستان

• اخذ ویزای کاری و شغلی کشورهای اروپایی و آمریکایی انگلیسی‌زبان

از مهم‌ترین کاربردهای آزمون PTE می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اخذ پذیرش تحصیلی کشورهای استرالیا و نیوزلند

• اخذ ویزای کشورهای انگلیسی‌زبانی همچون استرالیا و نیوزلند

همواره به‌خاطر داشته باشید که قبل از شروع فرایند اخذ ویزا یا پذیرش تحصیلی از نوع مدرک زبان انگلیسی دانشگاه یا کشور مدنظر خود اطلاع داشته باشید. همچنین در کنار نوع آزمون، به میزان نمره قبولی مورد پذیرش هر کدام نیز توجه کنید تا در هنگام انجام فرایند اخذ ویزا به مشکل برنخورید.

اعلام نتایج آزمون آیلتس

نتایج آزمون آیلتس طی ۱۳ روز کاری بعد از پایان آزمون و طبق تقویم میلادی اعلام می‌شود. این در حالی است که نتایج آزمون pte نهایتاً تا ۵ روز کاری بعد از پایان آزمون منتشر خواهد شد.

کلام آخر
از تفاوت آزمون PTE و آیلتس می‌توان به مواردی از جمله منابع، ساختار، سطح دشواری، نحوه نمره‌دهی، فرمت سؤالات، زمان آزمون‌ها، اعتبار و گستردگی و… اشاره کرد. به‌طورکلی می‌توان گفت که آزمون آیلتس از اعتبار و گستردگی بالاتری برخوردار است؛ اما آزمون PTE بیشتر برای اخذ ویزاهای تحصیلی کشورهایی مانند نیوزیلند و استرالیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات زیر را از نوگلرن، اولین پلتفرم تخصصی آموزش هوشمند زبان انگلیسی نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هشت =