چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

5/5 – (1 امتیاز)

چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

برای متقاضیان آزمون آیلتس، این امتحان فقط یک راه سنجش سطح زبان انگلیسی نیست، بلکه یک شروع برای تغییرات بزرگ و دستاوردهای بزرگ در زندگی فردی است. بخش عمده ای از متقاضیان آزمون آیلتس به کسب نمره قابل قبول در این امتحان به منظور تحصیل و یا اشتغال در یک کشور خارجی نیاز دارند. بخشی از متقاضیان امتحان نیز با کسب نمره بالا در این امتحان به دنبال یافتن یک موقعیت شغلی مناسب مانند تدریس زبان انگلیسی در سطوح بالا و یا اشتغال در شرکت های نیازمند به متخصص زبان انگلیسی هستند.

آیلتس به عنوان معتبرترین آزمون زبان انگلیسی در دنیا شناخته می شود و تمام موسسات آموزشی و شرکت ها برای پذیرش افراد نمره ی این آزمون را مورد قبول می دانند. برای اینکه بدانیم که چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم ابتدا باید به صورت جزء به جزء به بخش های مختلف این امتحان اشراف داشته باشیم و از منابع مفید و مطمئن استفاده کنیم. اگر میخواهید با آزمون آیلتس به صورت کامل آشنا شده و با راه کار های بسیار کاربردی جهت گرفتن نمره بالا در آزمون آشنا شوید ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

امتحان آیلتس چند بخش دارد؟

امتحان آیلتس از 4 بخش لیسنینگ(شنیدن)، ریدینگ(خواندن)، رایتینگ(نوشتن) و اسپیکینگ (صحبت کردن) تشکیل شده است. نمره دهی هر بخش به ترتیب از پایین به بالا از 1 تا 9 محاسبه میشود و سپس از این چهار نمره مجزا میانگین گیری می شود تا نمره کلی امتحان بدست بیاید. نمره ی هر مهارت و همچنین نمره انتهایی یک عدد کامل مثل 6 یا 7 و یا با اعشار نیم مثل 5/5 یا 5/6 است. پس برای مثال نمره ی 25/8 یا 75/4 در کارنامه ی آیلتس دیده نمی شود. نمرات کلی آیلتس به صورت زیر تفسیر می شوند:

نمره

شرح

1

هیچ توانایی در استفاده از انگلیسی ندارد. ممکن است تنها چند کلمه به صورت پراکنده بداند.

2

مشکلات زیادی برای استفاده و فهم انگلیسی دارد. ممکن است چند کلمه یا اصطلاح برای استفاده در موارد آشنا بداند

3

میتواند انگلیسی را به صورت کاملا محدود در شرایط آشنا متوجه شود. توانایی برقراری ارتباط بسیار محدود است

4

توانایی ابتدایی زبان انگلیسی اش محدود به شرایط آشنا است. نمی تواند مفاهیم پیچیده را متوجه شود و یا بکار ببرد و در فهم و بیان مشکل دارد.

5

فهم کلی از زبان انگلیسی دارد. با معانی کلی در شرایط مختلف به خوبی ارتباط برقرار می کند. در شرایط آشنا توانایی برقراری ارتباط را دارد ولی احتمال رخ دادن اشتباه در ارائه مفاهیم زبانی زیاد است.

6

فهم خوبی از زبان دارد. استفاده نابجا و ناصحیح بعضا رخ می دهد. می تواند جملات و اصطلاحات پیچیده را به خصوص در موارد آشنا متوجه شود و بکار ببرد.

7

فهم کاربردی خوبی از زبان دارد. اشتباهات و کاربرد ناصحیح زبان بعضا رخ می دهد. در برخی موارد عدم درک و یا استفاده صحیح رخ می دهد. زبان پیچیده را به صورت کلی خیلی خوب متوجه می شود و بکار می برد .

8

درک و توانایی کاربرد زبان را به خوبی دارا است به غیر از برخی شرایط ناآشنا.در برخی موارد خطاهای غیر ساختاری رخ می دهد. استفاده پیچیده و جزئی از زبان به خوبی شکل می گیرد.

9

درک کامل از زبان دارد. مفاهیم را با سرعت و صحت کامل بیان می کند. درک کاملی از زبان دارد.

شرایط پذیرش در موسسات آموزشی و کاری از لحاظ سطح زبان متفاوت است ولی به صورت عمومی می توان گفت نمره ی آیلتس پایین تر از 5 تقریبا برای هیچ مرکزی قابل قبول نیست و از طرف دیگر شخصی که نمره ی کلی 7 آیلتس را داشته باشد تقریبا برای هر پذیرش در هر موقعیت تحصیلی و شغلی شانس بالایی دارد.

انواع امتحان آیلتس

آزمون آیلتس در دو نوع (ماژول) آکادمیک (academic) و جنرال (general) برگزار می شود. آیلتس آکادمیک مناسب افرادی است که متقاضی یک موقعیت تحصیلی هستند و آیلتس جنرال برای کسانی مناسب است که برای کار یا تحصیل در برخی مقاطع و موسسات آموزشی سطح پایین تر (مانند کالج ها) آماده می شودند.

این دو امتحان در موارد محدود با هم متفاوتند که در جدول زیر ذکر شده است:

مهارت

تشابه/ تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

لیسنینگ

عینا مشابه

ریدینگ

در هر دو امتحان سه قسمت وجود دارد. در آیلتس آکادمیک سه متن علمی وجود دارد در حالیکه در امتحان جنرال به صورت کلی 5 متن وجود دارد که 4 متن عمومی  و 1 متن علمی است. به صورت کلی سوالات و متن های ریدینگ آکادمیک از جنرال سخت تر است ولی تعداد پاسخ صحیح مورد نیاز برای رسیدن به نمره ی مشخص در آیلتس آکادمیک کمتر است. پس می توان گفت که رسیدن به یک نمره ی مشخص در هر دو امتحان به یک اندازه سخت است

رایتینگ

رایتینگ هر دو امتحان شامل دو بخش است. بخش (موضوع) اول رایتینگ ها متفاوت ولی موضوع دوم یکی است. درجه ی سختی دو امتحان هم یکی است

اسپیکینگ

عینا مشابه

چطور در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟

نکات کلیدی قبل از امتحان

برای تقویت مهارت لیسنینگ باید شنیدن انگلیسی را به عادت برای خود تبدیل کنید. پادکست های مختلف در مورد مطالب عمومی و علمی گوش کنید و این کار را به صورت دائم در زمان های اضافی خود در طول روز انجام دهید.

دایره لغت خود را در مورد هر موضوع مرتبط با امتحان بالا ببرید.در آیلتس دیکته کلمات مهم است و اگر دیکته کلمه ای را اشتباه بنویسید نمره از دست می دهید پس روی این مهارت کار کنید.

بشنوید و بنویسید. از یک فایل صوتی مناسب سطح خود استفاده کنید و سعی کنید هرچه میشنوید را بنویسید . می توانید جمله به جمله فایل را متوقف کنید و هرچه متوجه شده اید را عینا بنویسید. هر جایی از فایل را که متوجه نشدید با متن مطابقت دهید.حال اگر کلمه ی جدیدی دیدید معنای آن را یادداشت کنید و اگر تلفظ یک کلمه یا عبارت را متوجه نشدید به آن دقت کنید.
 بشنوید و تکرار کنید. می توانید به جای نوشتن متن فایل صوتی، آن را گوش دهید و هر چه می شونید را تکرار کنید.

اگر تست های کلی آزمون را انجام می دهید. بعد از اتمام سوالات و چک کردن جواب های غلط آنقدر به فایل صوتی گوش دهید تا بتوانید به تمام سوالات جواب درست بدهید. مهم نیست که این کار 2 ، 3 یا چندین بار طول بکشد. مهم این است که شما مطمئن شوید تمام فایل را متوجه شده اید. اگر سوالی را بعد از چندین بار شنیدن هم نتوانستید جواب دهید متن فایل صوتی را چک کنید.

چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

نکات کلیدی حین امتحان

در آیلتس برای چک کردن متن هر سوال قبل از پخش شدن فایل زمان در اختیار شما قرار می گیرد. با انجام تمرین های لیسنینگ سرعت خود را در خواندن سوالات قبل از شنیدن فایل صوتی آن بالا ببرید. مهارت شناسایی کلیدواژه ها را بیاموزید تا بتوانید زمان خود را به صورت بهینه صرف کنید.

بعد از هر قسمت زمانی (حدودا نیم دقیقه) به شما داده می شود تا جواب های خود در آن قسمت را چک کنید. از این فرصت برای رفتن به بخش بعد و پیش خوانی سوال های آن استفاده کنید.

به کلماتی که گوینده استفاده می کند تا مطلب قبلی خود را نقض یا تصحیح کند (distractors) دقت کنید. برخی از این کلمات however/although/but هستند.

در انتهای بخش لیسنینگ شما 10 دقیقه زمان دارید تا جواب های خود را از برگه سوالات به برگه جواب انتقال دهید.
چطور در ریدینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟

نکات کلیدی قبل از امتحان

 مهارت ریدینگ با خواندن متن های زیاد و بالا بردن دایره لغات پیشرفت می کند. تا می توانید با توجه به سطح خود متن های مختلف بخوانید و لغات جدید یاد بگیرید. علاوه بر متن های عمومی برخی وبسایت ها هستند که منبع اصلی متن های آزمون آیلتس هستند و اکثر متن های آزمون از مقالات این سایت ها گرفته می شوند. برخی از این سایت ها عبارتند از:

New scientist
BBC news
World history encyclopedia
National geographic
The economist
Time magazine

اگر تست های کلی آزمون را انجام می دهید. بعد از اتمام سوالات و چک کردن جواب های غلط آنقدر متن را بخوانید تا بتوانید به تمام سوالات به صورت صحیح پاسخ دهید.

در بخش ریدینگ دانستن تکنیک های پاسخگویی به تیپ سوالات مختلف خیلی به شما کمک می کند. از منابع معتبر برای یادگیری این تکنیک ها استفاده کنید و سعی کنید از هر تیپ سوال به تعداد بالا سوال حل کنید.

چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

نکات کلیدی حین امتحان

از سوال شروع کنید. اینکه برای جواب دادن به سوالات ابتدا سراغ متن بروید و آن را کامل بخوانید بزرگ ترین اشتباه است . شما وقت کافی برای خواندن و درک تمام متن را ندارید. بعلاوه سوالات امتحان به گونه ای است که شما با مطالعه ی دقیق آن ها و پیدا کردن بخش های معین در متن می توانید به تمام سوالات به صورت صحیح جواب دهید.

به زمان دقت کنید . باید زمان خود را طوری تنطیم کنید تا حداقل 10 دقیقه در انتها زمان اضافه برای چک کردن جواب ها و رفع اشتباهات احتمالی داشته باشید. در بخش ریدینگ هم املای کلمات مهم است و نوشتن اشتباه کلمات نمره شما را از بین می برد.

به نقش کلمه ای که به عنوان جواب بکار می برید دقت کنید. در بخش ریدینگ شما مجاز به تغییر کلمه متن نیستید و برای مثال نمیتوانید شکل صفت یک کلمه را به اسم تبدیل کنید و در بخش جواب بنویسید، پس اگر لزوم این کار را برای پاسخگویی به یک سوال حس کردید بدانید که جواب درست را انتخاب نکرده اید.

چطور در رایتینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟

نکات کلیدی قبل از امتحان

تسک 1 و 2 در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال نوع سوالات مختلفی دارند. قبل از امتحان حتما نکات و راه نوشتن در هر نوع سوال رایتینگ را یاد بگیرید و در مورد هرکدام تمرین کافی انجام دهید.

در مورد معیارهای نمره دهی در رایتینگ اطلاع کسب کنید و در رایتینگ های تمرینی تمام معیارها را رعایت کنید.گاهی رعایت نکردن حتی یک معیار نمره ی شما را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

رایتینگ های تمرینی خود را به یک استاد زبان متخصص آزمون آیلتس نشان دهید و از بازخوردهایی که می گیرید استفاده کنید.

چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

نکات کلیدی حین امتحان

به دقت سوال را بخوانید و عینا به موارد خواسته شده جواب دهید. نه کمتر و نه بیشتر.

برای رایتینگ خود برنامه ریزی کنید.حدود 5 دقیقه ایده های خود را به صورت موردی بنویسید تا روند رایتینگ خود را مشخص کنید.

رایتینگ خود را روخوانی کنید تا اشکالات گرامری، املایی ، نقطه گذاری را برطرف کنید.

سعی کنید تمیز و مرتب بنویسید. این موارد به صورت مشخص نمره ی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهند ولی در خواننده ی شما حس مثبتی ایجاد می کنند.

از حفظ کردن عبارات کلیشه ای و به کار بردن آن ها در متن خود پرهیز کنید. ممتحنین امتحان آیلتس به خوبی این مورد را در نوشته ی شما تشخیص می دهند و نمره منفی برای شما لحاظ خواهد شد.

چطور در اسپیکینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟

نکات کلیدی قبل از امتحان

مهارت اسپیکینگ برای پیشرفت نیاز به زمان زیادی دارد. با انجام تمرین های مختلف این مهارت را در خود پرورش دهید. خود را به صورت مستمر در شرایط صحبت کردن قرار دهید.

در مورد بخش ها و موضوعات مختلف امتحان اطلاع کسب کنید و در هر مورد لغات و اصطلاحات مربوطه را یاد بگیرید و با تمرین زیاد آن ها را به بخش ثابت زبان خود تبدیل کنید.

سرعت و دقت صحبت کردن خود را بالا ببرید و بین این دو مهارت تعادل ایجاد کنید. هیچ کدام از این دو مهارت به تنهایی برای کسب نمره ی خوب کافی نیستند.

نکات کلیدی حین امتحان

با اعتماد بنفس و شمرده صحبت کنید. تعلل در صحبت کردن و تصحیح جملات اشتباه نمره ی منفی به همراه دارد.

جواب های خود راشرح دهید و از ارائه جواب تک کلمه ای پرهیز کنید.

اگر سوالی را متوجه نشدید از ممتحن بخواهید تا سوال را برای شما تکرار کند. نگران نباشید. این درخواست شما تاثیر منفی روی نمره شما نخواهد گذاشت.

از حفظ کردن عبارات ثابت و بکار بردن آن ها در اسپیکینگ خود اجتناب کنید. این نوع جملات هرچقدر هم سطح بالا به نظر برسند از طرف ممتحن نمره ی مثبتی نخواهند داشت.

کلام آخر

امتحان آیلتس سطح عمومی زبان انگلیسی شما را به خوبی محک می زند و به همین خاطر است که در تمام دنیا معیار معتبری از سنجش مهارت زبان انگلیسی است. اگر متقاضی این امتحان هستید به خوبی خود را برای این امتحان آماده کنید. تمرین کنید و تکرار کنید . . در مورد اینکه چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم مطمئن باشید راه آسان و اصطلاحا میانبری برای کسب نمره یآیلتس وجود ندارد و تسلط روی تکنیک ها فقط کار شما را راحت تر می کنند و تضمین کننده گرفتن نمره بالا در آزمون نیستند. پس تا میتوانید تلاش کنید زبان عمومی خود را تقویت کرده تا بتوانید با کمک تکنیکهای مرتبط با چها مهارت زبان یک نمره ایده آل در آزمون را برای خود متصور شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 20 =