هزینه آزمون آیلتس در ایران و کشورهای مختلف

3.7/5 – (11 امتیاز)

هزینه آزمون آیلتس

ازمون IELTS بعنوان یکی از معتبرترین امتحانات بین المللی زبان انگلیسی شناخته می شودکه در دو مدل آکادمیک (ویژه محصلان) و جنرال (ویژه متقاضیان کار)برگزار می شود. با توجه به تاریخ اعتبار 2 ساله و قیمت به نسبت قابل توجه این امتحان داوطلبان تمام تلاش خود را می کنند تا با اولین بار شرکت در این امتحان بتوانند نمره مورد نظر خود را کسب کنند. با توجه به اینکه آزمون آیلتس یک سنجش بین المللی است. اگر در خصوص این آزمون اطلاعات کافی ندارید حتما مقاله آیلتس چیست را مطالعه نمائید.

واضح است که قیمت آیلتس بر پایه یک ارز بین المللی (دلار) سنجیده می شود. با توجه به نوسانات شدید قیمت دلار در سال های اخیر در کشور ما نیز این مبلغ هم افزایش چشمگیری داشته است. به طوریکه داوطلبین این امتحان هزینه ی خود آزمون را گاها از هزینه ی دوره هایی که برای شرکت در این امتحان گذرانده اند کمتر نمی بینند. در این مقاله قصد داریم تا شمارا با نحوه قیمت گذاری و هزینه آزمون آیلتس در ایران و برخی کشورهای دیگر آشنا کنیم.

هزینه آزمون آیلتس

آزمون آیلتس زیر نظر موسسه بریتیش کانسیل با همکاری دانشگاه کمبریج Cambridge University برگزار می شود. هم اکنون (خرداد 1402) قیمت امتحان آیلتس در کشورهای مختلف چیزی در حدود 220 تا 250 دلار است. این قیمتبستگی به شرایط کشور برگزار کننده و همچنین مرکز برگزار کننده ی آزمون دارد.

هزینه آزمون آیلتس در ایران

هزینه آزمون آیلتس در ایران

قیمت آزمون آیلتس در ایران از طرف سازمان سنجش به صورت سالانه مشخص می شود. همانطور که گفته شد در سال های اخیر با نوسان شدید ارزش دلار هزینه این آزمون هم دستخوش تغییرات زیادی شده است. در حال حاضر هزینه آزمون آیلتس مصوب شده از طریق سازمان سنجش حدود 9 میلیون تومان است(تصویب سال 1402).با محاسبه قیمت روز دلار (حدود 50 هزار تومان) می توان نتیجه گرفت که هزینه ازمون آیلتس در حال حاضر در ایران چیزی حدود 180 دلار است.

با توجه به این می توان گفت که در حال حاضر هزینه آیلتس در ایران حدود دو سوم هزینه رایج آیلتس است،

در اواخر سال 1401 برای چند ماه برگزاری آزمون آیلتس در کشور معلق شد که دلیل ذکر شده از طرف سازمان سنجش امنیت پایین امتحان و گزارشات زیاد از تقلب در امتحان بود. در آن زمان قیمت آزمون آیلتس در ایران حدود 6 میلیون تومان بود و این گمان رفت که با بازبرگزاری امتحان قیمت آن با افزایش چشمگیر مواجه شود که همین طور هم شد.

هزینه آزمون آزمایشی آیلتس در ایران

با توجه به قیمت قابل ملاحظه ی آزمون آیلتس تقریبا تمام متقاضیان این آزمون ترجیح می دهند تا قبل از شرکت در آزمون اصلی چند یا حداقل یک بار در آزمون آزمایشی یا همان آزمون ماک آیلتس شرکت کنند تا بتوانند خود را محک بزنند و نمره ی تقریبی خود در آزمون اصلی را متوجه شوند.

مقالات مرتبط : گرفتن مدرک آیلتس چه مدت طول میکشد

هزینه آزمون آزمایشی آیلتس در ایران بسته به نوع مرکز و نوع امتحان در حال حاضر از حدود 400 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر است. دلیل این تفاوت عوامل زیر هستند:

  • برخی از موسسات با توجه به اعتبار و سابقه ی بالا همواره قیمت به نسبت بالاتری برای آزمون های آزمایشی خود در نظر می گیرند.
  • برخی آزمون های آزمایشی صرفا خود امتحان را شامل می شوند و داوطلب تنها نمره ی امتحان خود را از مرکز امتحانی دریافت می کند ، در حالیکه برخی مراکز امکان تحلیل امتحان را به داوطلبان می دهند. به این صورت که داوطلبان پس از امتحان همراه با نمره خود در هر بخش می توانند از یک مشاوره جامع از طرف مدرس متخصص آیلتس برای بهبود نمره ی خود بهره مند شوند. طبیعی است که هزینه ی اینگونه امتحانات بالاتر از امتحان عادی است.

هزینه آیلتس لایف اسکیلز در ایران

آزمون آیلتس لایف اسکیلز مخصوص کشور انگلستان است و برای کسانی است که در حال حاضر در انگلستان زندگی می کنند و قصد دارند تا به صورت دایم در این کشور زندگی کنند و یا کسانی که از طریق ازدواج با یک فرد مقیم انگلستان قصد مهاجرت به این کشور را دارند.

این آزمون نسبت به آیلتس معمولی ساده تر است و تنها مهارت گفتاری و شنیداری در آن مورد سنجش قرار می گیرد. از لحاظ قیمتی هزینه آزمون آیلتس لایف اسکیلز چه در ایران چه خارج تفاوت زیادی با آزمون اصلی ندارد و تنها کمی پایین تر است.

قیمت آزمون آیلتس در کشورهای مختلف

قیمت آزمون آیلتس در کشورهای مختلف

با توجه به قیمت ریالی بالای آیلتس در ایران برخی بر این باورند که ثبت نام در آزمون در کشورهای اطراف می تواند ارزان تر باشد که البته با توجه به ارزش پایین ریال نسبت به ارزهای دیگر و همچنین هزینه سفر و اقامت در کشور دیگر این دیدگاه غالبا نادرست است . در این بخش هزینه آزمون آیلتس در چند کشور مختلف را بررسی می کنیم:

  • در کشور امارات قیمت فعلی آیلتس 1170 درهم است که معادل تقریبا 320 دلار و 16 میلیون تومان است. با این حساب هزینه آیلتس در امارات چیزی حدود 2 برابر ایران است.
  • در کشور ارمنستان قیمت فعلی آیلتس 100 هزار درام است معادل تقریبا 250 دلار و 13 میلیون تومان.
  • در کشور گرجستان قیمت فعلی آیلتس 640 لاری است معادل تقریبا 240 دلار و 12 میلیون و پانصد هزار تومان.
  • در کشور آذربایجان قیمت فعلی آیلتس 370 منات است معادل تقریبا 215 دلار و 11 میلیون تومان.
  • اما می توان گفت بهترین قیمت آزمون آیلتس در کشورهای همسایه ایران مربوط به ترکیه است. قیمت آیلتس  ترکیه 2700 لیر معادل 140 دلار است . این قیمت معادل حدود 7 میلیون و پانصد هزار تومان است. پس می توان نتیجه گرفت تنها کشوری که در آن هزینه آزمون آیلتس از ایران کمتر است ترکیه است.

البته باید توجه داشت که با هزینه سفر و اقامت در کشور دیگر در هیچ کشوری هزینه آیلتس پایین تر از ایران نیست پس در شرایط برابر و امکان برگزاری آزمون در داخل کشور پیشنهاد می شود که داوطلبین ایرانی در خود ایران آزمون خود را برگزارکنند.لازم به ذکر است که داوطلبین نباید نگرانی از بابت کیفیت سرویس مرکز و نوع سوالات داشته باشند زیرا این موارد در ایران مشابه کشورهای همسایه است.

اگر هزینه آزمون آیلتس تغییر کند مابه‌ التفاوت آن چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که گفته شد سازمان سنجش تعیین کننده ی نرخ آزمون آیلتس در کشور است و این نرخ به صورت سالانه اعلام می شود پس می توان گفت احتمال تغییر هزینه آزمون آیلتس از زمان ثبت نام تا برگزاری در حد صفر است. هزینه آیلتس در مراکز امتحانی مختلف تا چند ماه آینده مشخص و ثبت نام با قیمت مصوب (در حال حاضر حدود 9 میلیون تومان) انجام می شود.

هزینه های جانبی آزمون آیلتس

هزینه آزمون آیلتس شامل خود آزمون است و هزینه ی جانبی را در بر نمی گیرد. داوطلبین آزمون آیلتس می توانند پس از اطلاع از نمره آزمون از مرکز امتحان گیرنده درخواست ارسال نمره ی خود به عنوان رزومه به موسسات کاری و آموزشی در هرکجای دنیا را داشته باشند.

هزینه کنسلی آزمون آیلتس

هزینه کنسلی آزمون آیلتس

مراکز آیلتس قوانین مشخصی برای کنسلی آزمون آیلتس دارند. اگر داوطلبی قصد کنسلی آزمون آیلتس خود را داشته باشد باید حداقل 5 هفته قبل از امتحان کنسلی خود را اعلام کند تا با کسر 25 درصد از هزینه آزمون آیلتس مبلغ پرداختی را پس بگیرد. بعد از این مهلت امکان کنسلی آزمون نیست مگر اینکه داوطلب با ارائه ی مدرک وضعیت اضطراری خود را برای مرکز امتحانی اثبات کند .

برای تغییر زمان آزمون نیز دقیقا مانند مورد کنسلی باید از حداقل 5 هفته جلوتر و با قبول کسر 25 درصدی هزینه زمان مجدد را انتخاب کنید.

در ایران نیز مراکز برگزاری امتحان قوانین مشابهی برای کنسلی و تغییر زمان آزمون دارند ولی پیشنهاد می شود در صورت لزوم حتما اطلاعات اینچنینی را قبل ازثبت نام آزمون از مرکز مورد نظر جویا شوید.

کلام آخر

هزینه آزمون آیلتس همچون اعتبار خود آزمون بالا است. با توجه به مورد پذیرش بودن نمره امتحان آیلتس در سراسر دنیا به نظر نمی آید که قیمت گفته شده برای این آزمون غیرمعقول باشد. با این وجود این هزینه برای خیلی از متقاضیان ایرانی قابل توجه است و دغدغه ای بزرگ برای آن ها محسوب می شود. راه حل منطقی این است که داوطلبان تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا مجبور نباشند برای دفعات متعدد در این امتحان شرکت کنند.

آماده سازی کامل و استفاده از منابع معتبر و مشاوره گرفتن از متخصصین آزمون امری بسیار ضروری در این راه است.پیشنهاد ما به شما این است تا قبل از شرکت در آزمون اصلی در حداقل 2 آزمون آزمایشی استاندارد (ترجیحا در همان مرکزی که قصد ثبت نام برای آزمون اصلی را دارید) شرکت کنید تا هم با شرایط آزمون آشنا شوید و هم تخمین درستی از سطح زبان خود و نمره ی احتمالی خود در آزمون اصلی دشته باشید.

۲ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =