تفاوت تافل IBT با PBT (از سیر تا پیاز)

5/5 – (1 امتیاز)

تفاوت تافل ibt با pbt

تافل (TOEFL)، مهم‌ ترین و ارزشمندترین آزمون سنجش زبان انگلیسی است که میزان مهارت متقاضیان در این زبان را ارزیابی می‌کند. در حقیقت این امتحان یکی از الزامات اصلی برای ارزیابی توانایی زبانی افراد غیربومی است که رویای تحصیل یا کار در خارج از کشور را دارند. آزمون تافل برای اولین‌بار در سال 1964 میلادی برگزار شد و از آن زمان تاکنون به‌ عنوان یکی از مدارک زبان انگلیسی معتبر در بسیاری از مراکز آموزشی سراسر دنیا شناخته می‌شود.

مقایسه و تفاوت تافل IBT با PBT

با توجه به عوامل مختلف، تافل را می‌ توان به دو نوع اصلی تافل IBT یا آزمونی مبتنی بر اینترنت و تافل PBT یا تستی مبتنی بر کاغذ تقسیم‌ بندی کرد. در این میان، اغلب این سؤال برای دانشجویان مطرح می‌ شود که از بین TOEFL IBT و TOEFL PBT کدام را انتخاب کنند؟ به همین دلیل تصمیم داریم در اینجا به‌ صورت جامع و روشن تفاوت تافل IBT با PBT را بیان کنیم. در ابتدا نیاز است تا در خصوص این دو آزمون توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

تافل IBT چیست

تافل IBT چیست؟

تافل IBT، نسخه آزمایشی اینترنتی تافل است که در اواخر دهه 1990 توسعه یافت و در سال 2005 راه اندازی شد. در این آزمون، مهارت‌ های اولیه زبان انگلیسی مانند خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن ارزیابی شده و توانایی فرد در استفاده و درک این زبان در سطح دانشگاه سنجیده می‌ شود. اگر هنوز در خصوص TOEFL نمیدانید بهتر است ابتدا مقاله تافل چیست را مطالعه نمائید.

این نوع آزمون توسط مؤسسه‌ های معتبر به صورت اینترنتی برگزار شده و شما با حضور در مؤسسه، می‌ توانید از طریق اینترنت در امتحان شرکت کنید. آزمون TOEFL iBT بر توانایی فرد در برقراری ارتباط و درک زبان انگلیسی متمرکز است که عمدتا در مراکز آموزشی دنیا همچون کالج‌ ها و دانشگاه‌ ها مورداستفاده قرار می‌ گیرد.

تافل pbt چیست

تافل PBT چیست؟

تافل PBT شامل چهار بخش تستی است که مهارت‌ های زبان انگلیسی از جمله شنیدن، خواندن، نوشتن و گرامر را می‌ سنجد. توجه داشته باشید که این آزمون تافل، مهارت مکالمه انگلیسی را ارزیابی نمی‌ کند. با این حال، بخش گرامر را دارد که بر ساختار و عبارات نوشتاری زبان انگلیسی متمرکز خواهد بود.

مقالات مرتبط : تافل هوم ادیشن چیست

مؤسسه ETS که برگزار‌کننده آزمون تافل در سراسر دنیاست، قصد دارد تا نسخه PBT تافل را متوقف کند؛ اما هنوز این موضوع به صورت کامل اجرا نشده است. در حقیقت، آن‌ ها می‌ خواهند به افرادی که در دسترسی به اینترنت و تافل iBT مشکل دارند، خدمات ارائه دهند.

مقایسه تافل IBT با PBT

اکنون پس از آشنایی با آزمون‌ های تافل، در ادامه تفاوت IBT با PBT را بیان می‌کنیم.

تفاوت تافل IBT با PBT در ساختار آزمون

آزمون‌های TOEFL IBT و TOEFL PBT دارای ساختار‌های مختلف امتحانی، مدیریت امتحان و بخش‌ های آن هستند. تافل IBT یک تست کامپیوتری است؛ در حالی که تافل PBT نسخه کاغذی تافل است. علاوه بر این، مدت زمان تافل IBT در مقایسه با تافل PBT طولانی‌ تر است؛ زیرا هر چهار مهارت زبان را آزمایش می‌ کند.

بیشتر بدانید: گرفتن تافل چقدر طول میکشد

در حقیقت آزمون TOEFL PBT دارای محتوای متفاوتی نسبت به IBT است و مهارت صحبت کردن افراد را ارزیابی نمی‌ کند؛ به عنوان مثال، بخش Speaking در تافل آی بی تی با بخش ساختار و بیان نوشتاری یا همان گرامر در تافل PBT جایگزین شده است؛ البته توجه داشته باشید که بخش Grammar معادل آزمون اسپیکینگ تافل IBT نیست.

در جدول زیر به مقایسه تفاوت تافل IBT با PBT در ساختار امتحان و تعداد سؤالات آن‌ ها می‌ پردازیم.

ساختار آزمونآزمون تافل IBTآزمون تافل PBT
مدت زمان آزمون3 تا 4 ساعت 30 دقیقه مهلت اضافی2.5 ساعت 30 دقیقه مهلت اضافی
مهارت‌ های انگلیسی و تعداد سؤالاتریدینگ: 30 تا 40 سؤال تستی گوش‌ دادن: 28 تا 39 سؤال تستی صحبت کردن: 4 فعالیت آزمون نوشتاری: 2 فعالیتریدینگ: 30 سؤال تستی گوش‌دادن: 28 سؤال تستی نوشتاری: 2 کار آزمون گرامر و بیان نوشتاری: 40 سؤال تستی
نحوه انجام آزمونتست مبتنی بر اینترنتتست مبتنی بر کاغذ
اعتبار نمراتدو سالدو سال

تفاوت تافل IBT با PBT در تعداد دفعات برگزاری آزمون

در حدود 190 کشور در سراسر جهان هر دو آزمون تافل را در زمان‌ ها و دوره‌ های مختلف برگزار می‌ کنند. این نکته را مدنظر قرار دهید که فقط مؤسسات محدودی در برخی از کشور‌های جهان همچون آنگولا، باربادوس، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، فیجی، سوریه و … وجود دارند که آزمون تافل PBT را ارائه می‌ دهند. امتحان تافل iBT بسیار قابل دسترس‌ تر از تافل PBT بوده و سالانه تاریخ‌ های برگزاری از پیش برنامه‌ ریزی‌ شده بیشتری دارد.

در جدول زیر تعداد دفعات برگزاری هر آزمون را با هم بررسی می‌ کنیم.

زمان برگزاریآزمون تافل IBTآزمون تافل PBT
روز‌های آزمون در سال60 روز4 روز
تعداد مراکز آزمونبیش از 4500 مرکزدر حدود 40 مرکز

تفاوت تافل IBT با IBT در نحوه امتیازدهی

به طور کلی آزمون تافل از یک شبکه امتیازدهی متمرکز برای هر دو نوع تافل IBT و تافل PBT استفاده می‌ کند. در واقع اختلاف امتیاز برای تافل IBT، از بالاترین نمره کلی برای تمام بخش‌ های آن یعنی 120 شروع شده و تا صفر امتیاز متغیر است. در مقابل، دامنه نمرات کلی آزمون تافل PBT بین 310 تا 677 امتیاز خواهد بود.

توجه داشته باشید که بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ، در هر دو تافل IBT و PBT با استفاده از سیستم امتیازدهی خودکار هوش مصنوعی و رتبه‌ دهندگان حرفه‌ ای و بسیار آموزش‌ دیده تافل ارزیابی می‌ شوند.

این موضوع به اطمینان از بالاترین سطح کیفیت و سازگاری تفسیر نمرات آزمون کمک می‌ کند. حال که با تفاوت تافل IBT با PBT در نوع نمره‌ دهی آشنا شدید، جالب است بدانید که در هیچ یک از این آزمون‌ ها نمره قبولی یا مردودی وجود ندارد. در حقیقت این مؤسسات آموزشی هستند که برای پذیرش افراد، محدوده خاصی از نمره تافل را در نظر می‌ گیرند.

مقایسه تافل IBT با PBT در مورد شرایط آزمون

هیچ تفاوت قابل‌ توجهی در مورد واجد شرایط بودن متقاضیان آزمون تافل IBT و PBT وجود ندارد؛ زیرا هر دو نوع این آزمون‌ ها، مهارت زبان انگلیسی متقاضی را می‌ سنجند. با این حال، تنها تفاوت تافل IBT با PBT، برای ثبت‌ نام تافل پی بی تی است که از طریق ایجاد یک حساب کاربری آنلاین ETS در وب سایت رسمی مؤسسات، همچنین از طریق تلفن یا پست انجام می‌ شود.

در زیر جدول موارد مقایسه از نظر شرایط امتحان بین تافل IBT و تافل PBT آمده است.

شرایط آزمونآزمون تافل IBTآزمون تافل PBT
سن متقاضیبدون شرط سنی برای شرکت‌ کنندگانبدون شرط سنی برای شرکت‌ کنندگان
شغل متقاضیافراد با هر نوع شغلی می‌ توانند در این آزمون شرکت کنند.افراد با هر نوع شغلی می‌ توانند در این امتحان شرکت کنند.
مدارک موردنیازپاسپورت معتبر تکمیل فرم ثبت‌ نامپاسپورت معتبر تکمیل فرم ثبت‌ نام
نحوه ثبت‌نامشما می‌ توانید برای شرکت در امتحان تافل IBT با حضور در مراکز رسمی آزمون، ثبت‌ نام کنید. همچنین یک حساب ETS از طریق وب سایت رسمی مراکز برگزاری تافل، ایجاد کرده یا از طریق تلفن و پست اقدام کنید.ثبت‌ نام آنلاین از طریق وب سایت رسمی مؤسسات با ایجاد یک حساب ETS انجام می‌ شود. همچنین می‌ توانید از طریق تلفن و پست ثبت‌نام کنید.

کلام پایانی

همان‌ طور که به آن اشاره کردیم، تافل یکی از محبوب‌ ترین آزمون‌ های مهارت زبان انگلیسی است که دو گزینه تافل کاغذی و تافل اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌ دهد. اگر قصد شرکت در امتحان تافل را دارید، شاید از خود بپرسید که آیا باید تافل IBT (آزمون مبتنی بر اینترنت) یا تافل PBT (تست مبتنی بر کاغذ) را انجام دهید؟ در واقع پاسخ بسیار ساده است.

شما باید برنامه موردنیاز دانشگاه، بورس تحصیلی، موقعیت شغلی یا هدفی را که برای آن آزمون می‌ دهید، بررسی کنید؛ البته این موضوع را در نظر داشته باشید که در سال‌ های اخیر در بسیاری از کشور‌های جهان تافل IBT جایگزین PBT شده است. اگر هنوز سردرگم هستید و سؤالاتی در مورد انواع امتحان تافل دارید آن را با ما در کامنت‌ ها مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 18 =