تافل چیست ؟ یکبار برای همیشه همه چیز درباره آزمون TOEFL

4/5 – (2 امتیاز)

تافل چیست

آزمون تافل TOEFL امتحانی است که پذیرش در آن برای مهاجرت و ادامه­ تحصیل در خارج از کشور الزامی است. این آزمون در تمام دنیا معتبر بوده و به رسمیت شناخته می­شود.

اما اینکه چگونه می­توان در آن ثبت ­نام کرد، نمره قبولی تافل چند است و چه منابعی برای این آزمون وجود دارند تا پذیرش در آن را ساده کنند، مجموعه سوالاتی است که در ذهن همه داوطلبان وجود دارد. از این­ رو در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به تک­ تک سوال­های مطرح­شده به این نکته مهم بپردازیم که امتحان تافل از چه بخش­هایی تشکیل می­شود و از بین آزمون­های تافل یا آیلتس کدام یک را باید انتخاب کرد.

تافل چیست؟

اگر بخواهیم پاسخ دقیق ­تری به این سوال که آزمون تافل چیست بدهیم باید بگوییم که تافل به­ عنوان یک پل برای رسیدن به اهدافی که دارید عمل می­کند.

به­ طوری ­که افراد علاقه ­مند به داشتن شغل در خارج از کشور و کسانی که می­خواهند نسبت به ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی اقدام کنند، بدون کسب نمره قبولی این آزمون به هیچ یک از اهداف گفته­ شده نخواهند رسید.

بنابراین Test of English as a Foreign Language را به­ عنوان آزمونی می­ شناسند که در سراسر جهان اعتبار دارد و هر 2 سال یک­بار باید نسبت به تمدید آن اقدام کرد.

بخش های آزمون تافل

بخش های آزمون تافل

تافل از 4 بخش مختلف تشکیل می­شود تا همه مهارت­های کلامی و ارتباطی داوطلب را مورد سنجش قرار دهد. این مهارتها عبارت­اند از:

  • Reading: در این بخش از آزمون تافل، حدود 80 دقیقه به شما زمان می­دهند تا 10 سوالی که از به روش­های مختلف طراحی شده­اند را پاسخ دهید. در واقع هدف از سوال­های Reading چیزی به ­جز سنجش میزان درک مطلب شما نیست.
  • Listening: مهارت­های شنیداری داوطلبان در این بخش از آزمون TOEFL مورد ارزیابی قرار می­گیرد. به این صورت که 10 فایل صوتی را برای زبان ­آموز پخش می­کنند و از داخل فایل­ها، تقریبا 50 سوال استخراج کرده و تا 90 دقیقه زمان را در اختیار شرکت­ کنندگان آزمون قرار می­ دهند. توجه داشته باشید که امکان استفاده از انواع لهجه ­های آمریکایی و انگلیسی در داخل فایل­های صوتی وجود دارد و داوطلب باید نسبت به فهم همه آن­ها، سواد و مهارت کافی داشته باشد.
  • Speaking: در امتحان تافل، سومین بخش به سنجش مهارت­های کلامی و مکالمه تعلق می­گیرد. در بخش speaking حدود 6 سوال از داوطلب پرسیده می­شود که 4 سوال مربوط به 2 بخش قبل یعنی ریدینگ و لیسنینگ می­ شود. به همین دلیل باید دقت و تمرکز کافی در حین آزمون­ دادن داشته باشید. لازم به ذکر است که مدت ­زمان بخش speaking در آزمون تافل نزدیک 20 دقیقه است و بعد از 4 سوال تلفیقی 2 سوال مستقل نیز از شما پرسیده خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم مقاله لغات ضروری تافل را مطالعه نمائید.

  • Writing: این بخش مربوط به مهارت­های نوشتاری و انشائی شما می­شود. زیرا استفاده از کلمات صحیح، جمله سازی و رعایت گرامر زبان انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید اضافه کنیم که در این بخش 2 سوال وجود دارد که سوال اول تلفیقی است و با توجه به 3 بخش قبل طراحی و از شما پرسیده می­شود. اما سوال دوم یک موضوع مستقل است و از شما می­خواهند که چند خط در مورد آن انشا بنویسید.
امتحان تافل چگونه است

امتحان تافل چگونه است

حال شاید از خود بپرسید امتحان تافل چگونه است ؟ در جواب باید بگوئیم به این صورت است که هم با مراجعه به مراکز آموزشی و هم به ­صورت تافل هوم ادیشن قابل انجام خواهد بود. اما توجه داشته باشید که در ایران شرکت در این آزمون فقط به روش­های اینترنتی امکان­ پذیر بوده و داوطلبان یا به­ کمک حضور در آموزشگاه ­های زبان انگلیسی یا از طریق آماده ­کردن محیط خانه و امکانات کافی، توانایی حضور در آزمون را به ­دست خواهند آورد.

نحوه ثبت نام آزمون تافل

نحوه ثبت نام آزمون تافل

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، در ایران به­ جز روش­های اینترنتی نمی­توان از راه دیگری اقدام کرد. از این­ رو جهت تکمیل فرآیند ثبت ­نام به وب­سایت https://www.ets.org/ مراجعه کرده و در بخش تافل، اطلاعات درخواست ­شده را درج کنید و مراحل ثبت ­نام آزمون تافل را به اتمام برسانید.

بعد از این قسمت شما وارد مرحله پرداخت هزینه آزمون آیلتس خواهید شد. روش­های زیادی برای پرداخت وجود دارد که یکی از آن­ها درگاه اینترنتی پی پال و دیگری خرید ووچر است که انتخاب هر یک از آن­ها بستگی به شما خواهد داشت.

در صورتی­که مراحل درج اطلاعات و خرید به­ درستی انجام شود، شما قادر خواهید بود تا با انتخاب زمان و مکان آزمون خود، نسبت به شرکت در امتحان تافل اقدام کنید.

همچنین لازم به ذکر است که اگر در دسته افرادی قرار دارید که هوم ادیشن را ترجیح می­دهند، حتما در مرحله آخر به دنبال گزینه هوم ادین تافل گشته و این روش را برای نحوه شرکت در آزمون تافل خود انتخاب کنید.

نحوه برگزاری آزمون تافل

نحوه برگزاری آزمون تافل

نحوه برگزاری آزمون تافل به این ترتیب است که بین برگزاری بخش­های Reading، Listening، writing و Speaking به شما اجازه تنفس و استراحت داده می­ شود و جهت پاسخگویی به سوالات هر مرحله، محدودیت زمانی خاصی را در نظر گرفته ­اند که به­ شرح زیر هستند:

  • ریدینگ: در این بخش شما 60 تا 80 دقیقه زمان دارید و با 35 الی 56 سوال رو به ­رو هستید. نحوه انجام آن به این شکل است که 3 یا 4 متن می­خوانید و با توجه به مطلبی که درک کرده ­اید، به سوالات مربوطه پاسخ می­دهید.
  • لیسینینگ: 60 تا 90 دقیقه برای پاسخگویی به 34 تا 51 سوال در اختیار شما قرار می­گیرد. توجه داشته باشید که فایل­های صوتی این بخش می­توانند از انواع سخنرانی ­ها، مستندها و پادکست­ ها گرفته شده باشند.
  • استراحت: بعد از طی­ کردن بخش اول و دوم به­مدت 10 دقیقه زمان استراحت به شما تعلق می­گیرد تا توانایی رفتن به مراحل بعدی را داشته باشید.
  • اسپیکینگ: در این بخش فقط 20 دقیقه زمان به شما داده می­شود تا نسبت به پاسخ 6 سوال اقدام کنید.
  • رایتینگ: برای نوشتن 2 انشای مستقل و تلفیقی، 50 دقیقه زمان در اختیار شما قرار می­گیرد تا علاوه بر درج نظرات و دیدگاه خود، در مورد مطالبی که در طی آزمون با آن­ها درگیر بودید نیز مورد سنجش قرار بگیرید.

باید اضافه کنیم که انجام آزمون تافل نیاز به صرف 4 ساعت زمان خواهد داشت و تک ­تک مراحل آن توسط ناظرین، هوش مصنوعی و ابزارهای پیشرفته به ­صورت کاملا زنده، نظارت خواهد شد.

تافل بهتره یا آیلتس؟

معمولا کسانی که به ­دنبال گرفتن یک مدرک معتبر و رسمی از زبان انگلیسی هستند، این سوال را می­پرسند که تافل بهتره یا آیلتس؟ در پاسخ به سوال این افراد باید بگوییم که هر 2 آزمون گفت ه­شده دارای اعتبار کامل در سراسر دنیا هستند و نحوه برگزاری­شان به ­صورت رسمی و قانونی است. برای مقایسه بهتر پیشنهاد میکنیم حتما مقاله آیلتس چیست را نیز مطالعه نمائید.

اینکه شرکت در کدام آزمون مناسب شماست سوالی است که برای پاسخ به آن باید چندین فاکتور مهم را در نظر گرفت. ابتدا باید ببینید که برای مهاجرت به کشوری خاص یا اخذ پذیرش در دانشگاه مدرک آیلتس مدنظر است یا تافل. در صورتی که هر دو مدرک مورد پذیرش باشد، باید با تفاوت های ساختاری این دو آزمون آشنا شوید تا ببینید در کدام آزمون ممکن است نمره بهتری کسب کنید.

به طور مثال آزمون تافل نمیتواند برای افرادی که مهارت های کامپیوتری بالایی ندارند مناسب باشد و این افراد بهتر است در آزمون کتبی آیلتس شرکت کنند.

اما با توجه به اینکه تفاوت­های این دو آزمون به این صحبت­ها ختم نمی­شود و پرداختن به جزئیات نیاز به یک مطلب تخصصی خود دارد، پیشنهاد می­کنیم که برای بررسی بیشتر این موضوع به مقاله مربوطه با عنوان رجوع کنید و پاسخ سوال خود را به طور کامل دریافت کنید.

نمونه مدرک تافل

نمونه مدرک تافل

بعد از اتمام مراحل آزمون و مراجعه به سایت ETS می­توانید به بخش View Scores and Score Recipients رفته و نمرات خود را مشاهده کنید. همچنین مدرک دریافتی و کارنامه ­تان نیز در این بخش قرار دارد.

در مشاهده مدرک تافل توجه کنید که در این کارنامه شاهد 2 بخش خواهید بود که سمت چپ شامل نمره­ های آزمون فعلی­تان می­شود و اگر در گذشته نیز در این امتحان شرکت کرده باشید، نمره­ های سمت راست مربوط به آن­ها خواهد شد.

لازم به ذکر است در سمت راست یک بخش با نام My Best Scores وجود دارد که بالاترین نمره­های دریافتی شما از 4 مهارت مختلف را نمایش می­دهد. در ادامه با انتشار یک تصویر بیشتر با نمونه مدرک آزمون تافل آشنا خواهید شد. اگر از خود میپرسید گرفتن این مدرک چقدر زمان میبره بهتره مقاله گرفتن تافل چقدر طول میکشد را مطالعه نمائید

نمره تافل چگونه محاسبه می­شود؟

برای محاسبه نمره تافل مجموع تمام مهارت­هایی که در این آزمون مورد سنجش قرار می­گیرد، 120 امتیاز خواهد بود که یعنی به هر بخش 30 امتیاز تعلق می­گیرد.

درصورتی­که از هر بخش بین 24 تا 30 امتیاز دریافت کنید، نمره Advanced به شما داده می­شود و هر چه این امتیازها کمتر شوند بیشتر به Below Basic نزدیک خواهید شد.

این آزمون به ­عنوان یک رقابت بین شما و همه داوطلبین دنیا تلقی می­شود و نتیجه آن به همه افراد شرکت ­کننده بستگی خواهد داشت. برای مثال اگر به 80 درصد از سوالات پاسخ درست دهید و اکثر داوطلبان نیز به 90 درصد از سوالات پاسخ صحیح داده باشند، از نمره ­ای که قادر به اخذ آن بوده ­اید، کم خواهد شد.

منابع آزمون تافل

یکی از قسمتهای مهم برای شما مخاطبین عزیزی که می خواهید بدانید آزمون تافل چیست بخش منابع این آزمون است، از آنجایی که آزمون تافل توسط سازمان ETS (Educational Testing Service) طراحی شده است، بهترین منابع موجود برای این آزمون کتاب های منتشر شده توسط همین سازمان است.

کتاب راهنمای رسمی ای تی اس برای تافل (The official guide to the TOEFL Test) یکی از کتاب های پر مخاطب منتشر شده همین سازمان است که 4 تست کامل تافل را دربر میگیرد. مطالعه این کتاب به تمام متقاضیان آزمون تافل پیشنهاد میشود. اما اگر قصد دارید با دیگر منابع آزمون تافل آشنا شوید، توصیه میشود مقاله مربوط به همین موضوع را مطالعه کنید.

جمع­ بندی مقاله تافل چیست؟

اینکه تافل چیست و آزمون آن به چه شکل انجام می­شود، می­تواند سوال خیلی از افراد باشد. سعی کردیم در این مطلب اطلاعات مهم و مفیدی در این باره در اختیار شما قرار دهیم، مانند نحوه برگزاری آزمون تافل ، نحوه ثبت نام آزمون TOEFL ، بخش های این آزمون جنجالی و مواردی از این قبیل، چنانچه هنوز در این رابطه سوالی بی پاسخ برای شما باقیمانده در بخش کامنت ها مطرح کنید تا کارشناسان مجموعه نوگولرن به شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

مهارت‌های زبانی خود را در 30 روز رایگان ارتقا دهید!