بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی

1/5 – (1 امتیاز)

بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی

در بسیاری از کشور های جهان که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم استفاده میشود کودکان به واسطه قرار داشتن در محیط واقعی از سنین پایین به صورت نا خودآگاه با زبان انگلیسی آشنا شده و در ادامه با آموزشهای کاربردی در مدارس زبان انگلیسی را مثل زبان مادری یاد میگیرند.

در کشور هایی مثل ایران که امکان استفاده فعالانه و تعامل محور از زبان انگلیسی وجود ندارد فضا برای یادگیری با موانع زیادی روبرو میشود. در این میان پر تکرار ترین سوال بیشتر خانواده ها درباره بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی است که در این مقاله به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی

بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی چه سنی است؟ این سوال اکثر زبان‌ آموزانی است می‌خواهند بدانند یادگیری زبان برای کودکان در چه بازه سنی بیشترین بازدهی را دارد.

این حقیقت برای همه ما آشکار است که هرچقدر یادگیری در سن کمتری انجام شود، تاثیر مفیدتری دارد چراکه در دوره کودکی، آمادگی بیشتری برای دریافت مطالب وجود خواهد داشت.

سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

قطعا همه شما این عبارت را شنیده‌ اید که می‌گویند ذهن بچه‌ها همچون اسفنج است. واقعیتی که در این جمله نهفته این است که یادگیری در سنین پایین ثمر بخش‌تر خواهد بود. البته این مسئله تنها حاصل حدس و گمان افراد نیست.

در واقع طبق مطالعه دانشمندان دانشگاه هاروارد harvard در رابطه با مهارت‌های ذهنی کودکان، مشخص شد که آنها از بدو تولد تا 3 سالگی، مهارت‌های زبانی خود را گسترش می‌دهند و با شنیدن یاد می‌گیرند و از 3 تا 6 سالگی، فرایند یادگیری به‌طور جدی‌ تری آغاز می‌شود چراکه در این دوره درگیری حواس کودکان به دیده و شنیده‌ها افزایش می‌یابد.

اما خب هنوز هم نمی‌ توان نظریه‌ ای منطقی مبنا بر بهترین سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان داشت. فقط به‌طور کلی می‌ توان گفت که توصیه محققان شروع یادگیری بین سنین 3 الی حداکثر 12 سال است.

بیشتر بدانید : کلمات ساده انگلیسی برای کودکان با تلفظ

چرا باید اموزش زبان را از 3 یا 4 سالگی به بعد آغاز کرد؟

دانشمندان بر این باورند که بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی از 3 یا نهایتا 4 سالگی به بعد است چرا که از این دوره به بعد مهارت‌هایی نظیر خلاقیت، تفکر انتقادی و انعطاف‌ پذیری ذهنی‌ شان افزایش می‌ یابد و پایه تفکر و نگرش کودک از این سن بنا می‌شود.

بنابراین، توصیه ما به والدینی که دغدغه سن آموزش فرزاندان‌شان را دارند، این است که این فرایند را پیش از رفتن به مدرسه آغاز کنند چون ذهن کودکان عاری از یادگیری‌های دیگر است. البته به این مسئله هم توجه کنند که استعداد، علاقه کودک، محیط یادگیری و شیوه تدریس هم در در روند یاددهی فرزند تاثیر بسزایی دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش زبان انگلیسی کودکان 3 سال را مطالعه نمائید.

چرا با افزایش سن، روند یادگیری زبان سخت‌ می‌شود؟

گذشته از مسائلی که با افزایش سن، ذهن کودک را درگیر می‌کند، این است که با گذشت زمان، تسلط کودک به زبان مادری بیشتر می‌شود و متقابلا به همان میزان یادگیری زبان دوم یعنی انگلیسی، دشوار خواهد شد. حالا به نظر شما سخت نیست شروع یادگیری برای کودکی که هنوز به زمان مادری خود تسلط ندارد؟

شواهدی بسیار نشان می‌دهد حدود 50% از توانایی یادگیری کودک در سن 4 سالگی نمود پیدا می‌کند و 30% دیگر در 8 سالگی. به همین دلیل است که اصرار داریم یاددهی را هرچه زودتر آغاز کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

نظریه‌ های بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

حقیقت این است که نظرات متخصصان درمورد بازه سنی یادگیری زبان در کودکان تفاوت دارد و علت، آن است که هریک از کودکان شخصیتی متفاوت دارند و نمی‌توان نظر قاطعی درباره آنها داد. ما در ادامه به بررسی چند نظریه راجع‌به بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی پرداخته‌ایم:

نظریه یک: رشد یادگیری کودک در سن 3 الی 4 سالگی به اوج می‌رسد

برخی پژوهشگران بر این عقیده‌اند که در دوره 3 الی 4 سالگی، کودکان به موازات زبان مادری خود می‌توانند انگلیسی را فرا گیرند. حتی برخی متخصصان می‌گویند که کودکان این قابلیت را دارند که بدون شرکت در کلاس‌های آموزشی، با تماشای فیلم، گوش‌ دادن به آهنگ و بازی‌ های متنوع به مهارت یادگیری برسند.

یکی از دلایلی که سبب می‌شود یادگیری در این بازه سنی تسریع یابد، این است که کودکان بدون ترس از اشتباه، بی‌ پروا عمل می‌کنند. در واقع نگرانی بابت بروز خطا تا حد زیادی در روند یادگرفتن تاثیر منفی دارد.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

نظریه 2: سن 6 یا 7 سالگی بهترین زمان برای آموزش است.

متخصصانی که بر این نظریه پایبند هستند، می‌گویند درست است که کودکان 3 الی 4 سال توانایی بالقوه ی خوبی برای یادگیری دارند اما این درصورتی ممکن است که در محیط مناسبی قرار بگیرند.

در واقع اگر محیط زندگی کودک انگلیسی‌ زبان نباشد و والدین توانایی تکلم به انگلیسی را نداشته باشند‌ نمی‌توان نتیجه خوبی از یادگیری گرفت اما کودکان در دوره 6 الی 7 سالگی نسبت به محیط اطراف خود هوشیارتر عمل می‌کنند. آنها می‌توانند به‌ راحتی در آموزشکده‌ های زبان شرکت کنند و به‌شکل تخصصی‌ تری آموزش ببینند.

بیشتر بدانید : بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

همچنین قدرت تکلم آنها در این سن افزایش می‌یابد و بهتر می‌توانند کلمه و عبارت‌ها را تلفظ کنند. از این‌ رو سریع‌تر زبان مورد نظر را فرا می‌گیرند. از طرفی دیگر اشکالاتی که این نظریه را رد می‌کند این است که کودکان در این سن همچنان درحال یادگیری کلمه‌ هایی جدید از زبان مادری هستند، همچنین ذهن آنها مشغول دروس مدرسه است. بنابراین مشغول‌شدن به زبانی دیگر قطعا برایشان دشوار خواهد بود

بهترین سن برای آموزش به کودکان یک زبان

نظریه 3: بازه 3 تا 5 سالگی بهترین سن آموزش زبان انگلیسی در کودکان است

گروهی دیگر از پژوهشگران عقیده دارند بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان در بازه 3 الی 5 سال است که قدرت تفکرشان اندکی افزایش یافته و مشغول دروس مدرسه هم نیستند. پس بدون هیچ نگرانی می‌توان زمینه آموزش آنها را فراهم آورد. البته به این شرط که علاقه و پشتکار کافی برای یادگیری داشته باشند.

یادگیری زبان انگلیسی با با انواع اپلیکیشن‌ ها

بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی، مولفه‌ای است که نمی‌توان منکر تاثیر آن در روند آموزش شد اما عوامل دیگری هم وجود دارند که در بازدهی یادگیری آنها موثر واقع می‌شوند. نحوه آموزش یکی از این عوامل است.

ممکن است ترجیح برخی خانواده‌ها در شیوه آموزش زبان کودک‌ شان، بهره‌گیری از تخصص معلم خصوصی، تماشای فیلم و انیمیشن و گوش‌ سپردن به موسیقی باشد اما روش دیگری نیز وجود دارد که در سال‌های اخیر توجه زبان‌ آموزان بسیاری را به‌ خود سوق داده است.

بیشتر بدانید : رنگ ها به انگلیسی

اپلیکیشن‌ های جذاب و متنوعی در سطوح و سنین مختلف وجود دارد که با صفر تا 100 مراحل آموزش، روند یادگیری زبان‌ آموزان کودک را تسریع کرده است.

جمع‌ بندی

دانستید که نظریه‌های مختلفی راجع‌ به بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان وجود دارد. طبق آمارهای جهانی باید بگوییم که دوران کودکی، ایام رشد و شکوفایی است. کودکان در این دوره ناخوداگاه آماده پروراندن استعدادهای خود هستند.

البته متذکر شویم که عملکرد والدین نیز در روند یادگیری فرزندان نقش پررنگی دارد. از این‌ رو توصیه می‌شود که با فراهم‌کردن شرایطی ایده‌آل، علاقه فرزند خود را به زبان خارجی تحریک کنند.

از اقداماتی که آنها می‌توانند در این راستا انجام دهند، استفاده از اپلیکیشن های جذاب است که بیشتر حس لذت‌بخش بازی و تفریح به کودک القا می‌کند‌. و با تکنیک‌هابی خلاقانه و مفرح، به دانش و اندوخته فرزند شما از زبان می‌افزاید. چنانچه هنوز دغدغه ای و یا سوالی دارید در بخش کامنت ها مطرح کنید تا پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − بیست =