گرامر چیست [ انواع + کاربرد آن در زبان ]

3.8/5 – (5 امتیاز)

گرامر چیست

یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در زبان گرامر است. در واقع، دستور زبان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های زبان، درک و استفاده صحیح آن برای هر فردی که زبانی جدید یاد می‌گیرد، بسیار ضروری است. گرامر به مجموعه‌ای از قواعد و الگو‌های زبانی گفته می‌شود که به شکل صحیح و منظم به‌کار گرفته می‌شود تا جملات و عبارات به درستی ساخته شوند.

در واقع، قواعد به شما کمک می‌کند تا به شکل دقیق و صحیح با زبان موردنظر آشنا شوید و بتوانید به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید. در حالت کلی، در دستور زبان، مفاهیمی مانند اسم، فعل، صفت، قید و… وجود دارند که هر کدام نقش خاص خود را در جمله ایفا می‌کنند.

در این نوشته، قصد داریم تا در مورد موضوع گرامر چیست، انواع ساختار، کاربرد ضمیر و موارد دیگر گرامر انگلیسی مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر می‌خواهید اطلاعاتی در این باره کسب کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گرامر چیست؟

در بخش اول، قصد داریم تا شما را با مفهوم کلی و تعریف دستور زبان آشنا کنیم و به سؤال دستور زبان چیست، پاسخ دهیم. برای پاسخ به این سؤال می‌توانیم ساختار را به این صورت تعریف کنیم؛ گرامر در علم زبان‌شناسی به مجموعه‌ای از قواعد و الگو‌هایی گفته می‌شود که برای ساختاردهی و تشکیل جملات در یک زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌عبارت دیگر، دستور زبان مجموعه‌ای از قواعد و الگو‌های زبانی است که به کمک آن می‌توان جملات را به صورت درست و منطقی ساخت و استفاده کرد. در نظر داشته باشید مطالعه و تمرین است که باعث می‌شود قواعد دستور زبان بهتر در ذهن ما جا بیفتد و بتوانیم بهتر از آن‌ها استفاده کنیم.

بیشتر بدانید : هفت زبان اصلی دنیا کدامند

انواع گرامر انگلیسی

انواع گرامر

در بخش قبل با تعریف قواعد، آشنا شدید و دریافتید که گرامر چیست. اکنون ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که انواع قواعد کدام است و دستور زبان به چند دسته تقسیم می‌شود. در ادامه، شما را با پاسخ این سؤال، همراهی می‌کنیم.

بیشتر بدانید : زمان ها در انگلیسی

در زبان‌شناسی، انواع مختلفی از دستور زبان وجود دارند که به‌صورت کلی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • ساختار نحوی (Syntax): ساختار نحوی روی رابطه بین کلمات در یک جمله تمرکز دارد. این نوع ساختار قواعدی را برای ترکیب کلمات در یک جمله، تعیین می‌کند؛ به عنوان مثال، قواعد نحوی مشخص می‌کند که کلمات در یک جمله باید به چه ترتیبی قرار گیرند و چگونه با یکدیگر ترکیب شوند.
  • دستور زبان معنایی (Semantics): نوعی دیگر از ضمیر که در پاسخ به سؤال گرامر چیست، می‌توان آن را نام برد، ضمیر معنایی بوده که روی مفهوم جملات تمرکز دارد. این نوع دستور زبان قواعدی را برای تعیین معنای جملات در یک زبان تعیین می‌کند؛ به عنوان مثال، این نوع از دستور زبان مشخص می‌کند که چگونه کلمات در یک جمله با یکدیگر ترکیب شوند تا معنای دقیقی را به مخاطب منتقل کنند.
  • ساختار صرفی (Morphology): ساختار صرفی روی تغییراتی که کلمات در یک زبان می‌توانند در طول زمان داشته باشند تمرکز دارد. این نوع دستور زبان، قواعدی را برای تعیین تغییرات کلمات در زمان، شخص، جنس و تعداد تعیین می‌کند.
  • ضمیر مؤلفه‌ای (Constituent Grammar): این نوع ضمیر، روی ساختار مؤلفه‌های جملات تمرکز داشته و قواعدی را برای ترکیب مؤلفه‌ها در جملات تعریف می‌کند.

در نظر داشته باشید، هر یک از این انواع ساختار به صورت جداگانه یا به‌صورت ترکیبی در یک زبان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این دستور زبان، می‌توان قواعد و الگو‌های زبانی را به‌صورت دقیق و سازنده توصیف کرد و درک بهتری از پاسخ سؤال گرامر چیست و معنای جملات در یک زبان داشت.

کاربرد گرامر در انگلیسی

کاربرد گرامر در انگلیسی

همان طور که می‌دانید، کاربرد ساختار در زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نحوه صحیح به کاربردن آن، تأثیر بسیار زیادی روی نتیجه نهایی دارد. شاید یکی از دلایل ایجاد این سوال که چرا نمی توانم انگلیسی صحبت کنم در این بخش نهفته باشد! شاید تسلط کافی بر گرامر ندارید! در ادامه، به برخی از کاربرد‌های گرامر در زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم:

ساختاردهی جملات

ضمیر به ما کمک می‌کند تا جملات را به‌صورت درست و منطقی ساختاردهی کنیم؛ این مورد، شامل ترتیب صحیح کلمات، استفاده از قواعد نحوی، استفاده از زمان درست افعال و رعایت ساختار استاندارد جملات مختلف و… می‌شود.

تشخیص و تصحیح اشتباهات گرامری

تشخیص و تصحیح خطا‌های دستور زبان

یکی دیگر از کاربرد‌های گرامر در زبان انگلیسی، تشخیص و تصحیح خطا‌های دستور زبان است. با دانستن قواعد دستور زبان، می‌توانیم خطا‌های گرامری در جملات را تشخیص دهیم و آن‌ها را تصحیح کنیم. این شامل استفاده صحیح از زمان‌، صفات، قید‌ها، حروف اضافه و ساختار جملات پیچیده است.

بیشتر بدانید : ضمایر در انگلیسی

فهم معنای دقیق

اگر شما به‌خوبی با مفهوم سؤال گرامر چیست آشنایی داشته باشید، می‌توانید معنای دقیق جملات را درک کنید. با استفاده از قواعد دستور زبان، می‌توانیم روابط معنایی بین کلمات را در جملات بفهمیم و مفهوم صحیح را منتقل کنیم.

ارتباط بهتر

گرامر به ما کمک می‌کند تا به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنیم. با استفاده از قواعد زبان، می‌توانیم به صورت دقیق و صحیح انتقال اطلاعات و ایده‌ها را در جملات بیان و از برخی سوءتفاهم‌های زبانی جلوگیری کنیم.

نوشتن و خواندن بهتر

دستور زبان به ما این توانایی را می‌دهد تا به صورت صحیح و قابل‌فهم نوشته‌ها را بنویسیم و به شکلی درست از روی آن‌ها بخوانیم؛ علاوه بر آن، با استفاده از قواعد گرامری، می‌توانیم جملات را به صورت منسجم و منظم بنویسیم و متن‌ها را به‌خوبی درک کنیم.

مقالات بیشتر در : آموزش رایتینگ انگلیسی

به طور کلی، آشنایی با مفهوم گرامر چیست در زبان انگلیسی به ما کمک می‌کند تا جملات را به‌صورت درست و منطقی ساختاردهی کنیم، خطا‌های ساختاری را تشخیص دهیم و تصحیح کنیم، معنای دقیق را فهمیده و ارتباط بهتری برقرار کنیم؛ همچنین، ساختار به ما در نوشتن و خواندن بهتر کمک می‌کند.

تفاوت گرامر توصیفی و نظامی چیست؟

برای تعریف ساختار توصیفی باید بگوییم، دستور زبان توصیفی در زبان انگلیسی به بررسی قواعد و الگو‌های واقعی زبان می‌پردازد. این نوع دستور زبان به بررسی روابط بین کلمات در جملات، نحوه ترکیب کلمات با یکدیگر، ترتیب کلمات در جملات و نحوه استفاده از زمان‌های مختلف در جملات اشاره دارد. این در حالتی است که ضمیر نظامی در زبان انگلیسی به بررسی قواعد و الگو‌هایی می‌پردازد که برای استفاده در مدارس و دانشگاه‌ها طراحی شده است.

کلام آخر

در پایان این نوشته دریافتیم که گرامر چیست و چه کاربردی دارد؛ در حالت کلی، گرامر به عنوان یکی از اصول اساسی زبان‌شناسی، نقش حیاتی در فهم و استفاده صحیح از زبان دارد. سؤالاتتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =