لیسنینگ آیلتس | صفر تا 100 ساختار + راه های تقویت

لیسنینگ آیلتس

برای قبولی در آزمون آیلتس نیاز دارید مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرید که لیسنینگ آیلتس یا همان بخش شنیدار یکی از آنها است. در این بخش از آزمون شما باید به فایل صوتی پخش‌شده به‌خوبی گوش دهید تا پاسخ صحیح سوالات را پیدا کنید. اگر هنوز نمیدانید آیلتس چیست حتما مقاله مربوط به آن را در بخش بلاگ مطالعه نمائید

برای اینکه بتوانید نمره قابل قبولی از بخش لیسنینگ آیلتس به‌ دست بیاورید، لازم است به‌طور کامل با نحوه برگذاری این آزمون، نوع فایل‌های صوتی که معمولا پخش می‌شود، تعداد سوالات و تکنیک‌هایی که در تقویت مهارت گوش‌دادن به شما کمک می‌کنند آشنا شوید. . ما در این مقاله تمام مواردی که برای قبولی در بخش لیسنینگ نیاز دارید را بیان می‌کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید

لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ از آنجایی سخت می‌شود که باید لهجه‌های مختلف انگلیسی را بشناسید و توانایی درک مطالب گفته‌شده در فایل را داشته باشید. برای رسیدن به این مهم، علاوه‌بر تلاش لازم است از منابع درست نیز استفاده کنید.

آزمون بخش لیسنینگ آیلتس چگونه برگزار می‌شود؟ در این آزمون شما 4 بخش برای پاسخ دادن دارید که هر کدام شامل 10 سوال است. یعنی لیسنینگ به‌طور کلی 40 سوال دارد.

معرفی آزمون لیسنینگ آیلتس

سوال‌های اول معمولا آسان‌تر از سوالات آخر هستند. پس باید تمام تلاش خود را داشته باشید که جواب درستی به آنها بدهید تا شانس قبولیتان افزایش یابد. همچنین باید گفت هر پاسخ صحیح یک امتیاز مثبت دارد و درنهایت نمره‌ای بین یک تا 9 برای شرکت‌کننده تعیین می‌شود.

در این آزمون به طور معمول بخش های اول، دوم و سوم به 2 قسمت تبدیل می شوند. به این صورت که ابتدا شما زمانی را صرف خواندن سوالات قسمت اول یک بخش میکنید و سپس به فایل صوتی مربوط به آن بخش گوش میدهید. بعد از آن شما مجدد زمان خواهید داشت تا سوالات قسمت بعدی همان بخش را بخوانید. این زمان برای هر بخش حدود 30 ثانیه است.

چنانچه می خواهید نمره بالایی در این بخش کسب کنید میتوانید از خدمات پکیج آموزش لیسنینگ آیلتس در نوگولرن استفاده نمائید

فایل صوتی پخش‌شده برای شرکت‌کننده می‌تواند بین لهجه‌های مختلف انگلیسی شامل لهجه‌های آمریکایی، نیوزلندی، کانادایی، استرالیایی کانادایی و به‌طور کلی هر کشوری که به این زبان صحبت می‌کند، باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که فایل تنها یک‌بار پخش می‌شود و پس از آن شرکت‌کننده باید خیلی زود جواب‌ها را ابتدا در دفترچه و درآخر نیز وارد پاسخ‌نامه کند.

ساختار لیسنینگ آیلتس

سوالات لیسنینگ آیلتس ساختاری دارند که آشنایی با آنها می‌تواند به شما در کسب نمره بهتر کمک کند. در ادامه با تک به تک این ساختار آشنا می‌شویم:

ساختار بخش اول لیسنینگ آیلتس

در این بخش فایل صوتی پخش می‌شود که در آن 2 شخص در ارتباط با موضوعی عمومی صحبت می‌کنند. آزمون‌دهندگان بعد از یک‌بار شنیدن فایل باید به 10 سوال جواب دهند.

ساختار فایل صوتی دوم لیسنینگ

در این فایل صدای یک نفر را می‌شنوید که در ارتباط با موضوع یا اتفاقی روزمره صحبت می‌کند. به این نوع فایل مونولوگ می‌گویند. شما باید تمام اطلاعاتی که شخص گوینده بیان می‌کند را درک کنید و با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، به سوالات پاسخ دهید.

ساختار فایل سوم لیسنینگ آیلتس

در این بخش احتمالا فایل صوتی را پخش کنند که جنبه آموزشی دارد. همچنین ممکن است مکالمه بین 2 یا 3 نفر باشد. پس فرد باید به‌دقت به مکالمات گوش دهد.

ساختار فایل صوتی چهارم

این بخش معمولا سخت‌ترین بخش لیسنینگ آیلتس است و آزمون‌دهنده باید با دقت به پادکست گوش دهد. در این فایل یک شخص در رابطه با موضوعی آموزشی صحبت می‌کند. برای مثال؛ فایل صوتی می‌تواند ارائه یک دانشجو در دانشگاه باشد.

لیسنینگ آیلتس جنرال

به‌طور کلی آزمون آیلتس از 4 مهارت تشکیل شده است که تقویت همه آنها در کنار یکد‌یگر می‌تواند به شما در کسب نمره قبولی کمک کند. همچنین آیلتس در 2 نوع جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود.

برای شرکت در آزمون آیلتس ابتدا باید هدف خود از اخذ این مدرک را مشخص کنید. اینکه می‌خواهید برای ادامه تحصیل مدرک بگیرید یا کار در کشورهای دیگر، دلیل انتخاب نوع آزمون خواهد بود.

آیلتس آکادمیک برای افرادی مناسب است که قصد اخذ اقامت تحصیلی دارند. دیگر شرکت‌کننده‌ها می‌توانند نوع جنرال را انتخاب کنند. لازم به‌ذکر است در بخش لیسنینگ آزمون‌های جنرال و آکادمیک، تمام سوالات و ساختار آنها با هم یکسان است.

لیسنینگ آیلتس آکادمیک

تفاوتی ندارد شما در آزمون جنرال آیلتس شرکت کرده باشید یا به‌دلیل تحصیل در کشورهای دیگر می‌خواهید برای اخذ آیلتس آکادمیک اقدام کنید. در هر صورت سوال‌هایی که در این بخش قرار دارد برای تمام آزمون‌دهندگان یک‌سان است.

به‌طور کلی باید گفت تفاوت این 2 آزمون در بخش خواندن و نوشتن آنها بوده و مهارت‌های شنیداری و گفتاری برای تمام شرکت‌کننده‌ها به یک‌صورت سنجیده می‌شوند.

راه های تقویت لسنینگ در آزمون آیلتس

راه های تقویت لیسنینگ آیلتس

از آنجایی که لیسنینگ اولین بخش از آزمون آیلتس است آزمون‌دهنده معمولا استرس زیادی دارد. تنها راهی که می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک کند تقویت این مهارت است. به‌گونه‌ای که توانایی تشخیص و درک مطالب انگلیسی با لهجه‌های مختلف را داشته باشید.

تقویت لیسنینگ تنها زمانی امکان‌پذیر است که شما در طول آموزش زبان، وقت زیادی برای این کار صرف کرده باشید. همچنین باید تکنیک‌هایی که برای تقویت این مهارت وجود دارد را بشناسید و از آنها استفاده کنید. پس یکی از بهترین راه های تقویت لیسنینگ آیلتس گوش کردن به فایل های صوتی متعدد است.

پکیج های جامع نوگولرن : پکیج خودآموز آیلتس بهمراه پشتیبانی

با انجام این کار ذهن شما مجبور به پردازش اطلاعات ورودی شده و با مرور زمان درک مفهوم فایل صوتی برای شما آسان تر خواهد شد. اما برای انجام این کار این نکته مهم را در نظر داشته باشید که فایل های صوتی آزمون لیسنینگ آیلتس غالباً بریتیش بوده و گوش دادن به فایل های صوتی با لهجه آمریکایی کمک چندانی در این زمینه به شما نخواهد کرد. البته گوش دادن به فایل های صوتی مختلف تنها یکی از راه های مهم برای تقویت لیسنینگ آیلتس است و روش های دیگری نیز در تقویت لیسنینگ آیلتس موثر است که در ادامه به آنها میپردازیم.

1:استفاده از تکنیک ترنسکریپشن (Transcription)

در این روش شما یکی از منابع آیلتس برای آزمون را انتخاب کرده و فایل صوتی آن را پخش میکنید. سپس باید سعی کنید تمام کلمات و جملات فایل صوتی را روی کاغذ بنویسید. هر چند بار که نیاز بود میتوانید فایل صوتی را متوقف کنید یا به عقب برگردید و بخش هایی را چندین بار گوش کنید. در پایان نیز متن خود را با متن اصلی فایل صوتی مقایسه کرده و اشتباهات خود را تصحیح کنید.

2: یادگیری لغات هم معنی (synonyms)

یکی از رایج ترین تکنیک های آزمون آیلتس برای به چالش کشیدن متقاضیان استفاده از کلمات متفاوت برای بیان موضوعات مشابه بوده است و تکنیک استفاده از کلمات هم معنی در بخش های لیسنینگ و ریدینگ آیلتس به کرات دیده شده است. به طور مثال شما در فایل صوتی ممکن است کلمه thought را بشنوید که با کلمه idea  در یکی از سوالات هم معنی بوده. به این صورت شما متوجه میشوید که باید در همین بخش از فایل صوتی به دنبال پاسخ سوال خود بگردید.

بیشتر بدانید : تقویت رایتینگ آیلتس

3: فراگیری مهارت های ذهنی برای آمادگی در آزمون لیسنینگ آیلتس

آزمون لیسنینگ آیلتس بین 30 تا 40 دقیقه به طول می انجامد و برای موفقیت باید از لحاظ ذهنی برای این آزمون آماده باشید تا بتوانید تمرکز خود را در طول زمان آزمون حفظ کنید. با توجه به این موضوع که فایل های صوتی تنها یکبار پخش میشوند، حتی در صورتی که مهارت لیسنینگ خوبی داشته باشید، اگر تمرکز خود را از دست دهید، پاسخ بخشی از سوالات را از دست خواهید داد.

منابع برای لیسنینگ آیلتس

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

برای کسب نمره مطلوب از لیسنیگ آیلتس باید بهترین منابعی که در این باره وجود دارد را مطالعه کنید. در ادامه به معرفی چند کتاب برتر که به‌عنوان بهترین منابع آیلتس شناخته می‌شود می‌پردازیم:

  • کتاب IELTS Advantage
  • کتاب IELTS Listening Actual Tests
  • کتاب Collins Listening for IELTS
  • کتاب Get ready for IELTS listening

در مقاله بهترین منابع لیسنینگ آیلتس به صورت دقیق به توضیح موارد فوق و عنوان های بیشتر پرداخته ایم که توصیه میکنیم مطالعه نمائید.

تکنیک های لیسنینگ آیلتس

تقویت listening آیلتس با استفاده از تکنیک‌های مختلف باعث هموار شدن مسیر یادگیری شما خواهد شد. به همین دلیل نیز آشنایی با آنها بسیار مهم است. از جمله تکنیک‌های مفید برای تقویت لیسنینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکنیک های لیسنینگ آیلتس
  • گوش دادن به انگلیسی را به عادت روزانه خود تبدیل کنید تا با لهجه های گوناگون و شیوه تلفظ کلمات آشنا شوید.
  • تمرکز حین گوش دادن را تمرین کنید چرا که بسیاری از افراد هنگام گوش دادن به فایل های صوتی تمرکز خود را از دست داده و بخشی از پاسخ ها را از دست میدهند.
  • با انواع سوالات لیسنینگ آشنا شوید و تکنیک های مربوط به هر نوع سوال را یاد بگیرید چرا که نحوه پاسخدهی به سوالات بخش های مختلف متفاوت است و نوع سوال تکنیک ها و استراتژی های مربوط به خود را دارند.

نمره بندی لیسنینگ آیلتس

نمره‌دهی در این سیستم با توجه به تعداد پاسخ‌های صحیح شما انجام می‌شود. از آنجایی که تمام سوال‌ها در آیلتس آکادمیک و جنرال مشابه هستند؛ نحوه محاسبه نمره‌ها نیز در این 2 آزمون یکسان خواهد بود.

لازم به‌ذکر است در نمره بندی لیسنینگ آیلتس پاسخ‌های اشتباه امتیازی از شما کسر نمی‌کنند و بهتر است به تمام سوالات جواب دهید. فقط رعایت نکات گرامری، نگارشی و رعایت املای صحیح کلمات در این پاسخ‌ها توصیه می‌شود.

خود را محک بزنید: برای شرکت در آزمون ماک آیلتس کلیک کنید

هر چه تعداد پاسخ‌های صحیح شما بیشتر باشد قطعا نمره بالاتری کسب خواهید کرد. به‌طور کلی نمره شما با توجه به جدول زیر محاسبه می‌شود.

تعداد پاسخ صحیحنمره
40-399
38-375/8
36-358
34-325/7
31-307
29-265/6
25-236
22-185/5
17-165
15-135/4
12-114
10-95/3
8-63
5-45/2

نکات لیسنینگ آیلتس

چگونه می‌توان نمره قابل قبولی در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس کسب کرد؟ فردی که نتواند جملات و واژه‌های انگلیسی را به‌درستی تشخیص دهد و با لهجه‌های مختلف آشنا نباشد، توانایی کسب نمره در آیلتس را نیز نخواهد داشت.

به همین دلیل نیز لازم است پیش از آن که برای ثبت‌نام در آیلتس اقدام کنید با راه های تقویت لیسنینگ ایلتس و نکاتی که به شما در مسیر رسیدن به موفقیت کمک می‌کنند آشنا شوید. از‌این‌رو چند نکته مهم و اساسی را برای شما شرح می‌دهیم:

  • ترفندهای قدیمی نمی‌توانند به شما کمک کنند، بهتر است تمرکز خود را روی بررسی سوالات جدید آیلتس بگذارید.
  • پادکست‌ها و آهنگ‌های انگلیسی‌زبان را گوش دهید تا به شنیدن صدا و لهجه‌های انگلیسی عادت کنید.
  • در حین تمرین نقطه ضعف‌های خود را بشناسید و برای برطرف کردن آنها تلاش کنید.
  • املای هر لغت و واژه جدیدی که حین گوش دادن به پادکست‌ها به گوشتان می‌خورد را یاد بگیرید تا مشکلات نگارشی و املایی در آزمون نداشته باشید.
  • فیلم‌های انگلیسی‌زبان ببینید. برای تقویت مهارت تصویرسازی می‌توانید پس از اتمام آن، فیلم را دوباره پخش کرده و با چشمان بسته و تنها با شنیدن صدا، تصاویر را در ذهن خود مجسم کنید.

جمع‌بندی مقاله لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ ایلتس اولین بخش از این آزمون بین‌المللی است و افراد برای کسب نمره قابل قبول در آن باید بتوانند جملات را بشنوند و تمام منظور و هدف مخاطب را درک کنند تا توانایی پاسخ به سوالات را به‌دست بیاورند.

در لیسنینگ 4 بخش با 40 سوال وجود دارد. با پاسخ صحیح به هر سوال می‌توانید یک امتیاز مثبت کسب کنید. لازم به‌ذکر است پاسخ اشتباه در این آزمون نمره منفی نخواهد داشت.

برای تقویت listening آیلتس باید با تکنیک‌های مختلفی آشنا شوید که مهم‌ترین آنها بالابردن قدرت تمرکز و گوش دادن روزانه به فایل‌های صوتی انگلیسی با لهجه‌های مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =